Dít is de nieuwe Toyota Crown

Generatie vijftien

Toyota Crown
Toyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota CrownToyota Crown
Toyota heeft een geheel nieuwe Crown gepresenteerd. De volledig nieuwe sedan is toe aan zijn - schrik niet - vijftiende generatie.

Toyota's Crown-verhaal is er één vol successen. Dat moet wel, aangezien de Crown sinds zijn eerste verschijningsvorm in 1955 inmiddels goed is voor de vijftiende generatie. Toyota verkoopt de auto met name in het thuisland en aldaar krijgt hij een plek tussen de Camry en vlaggenschip Century. De Japanse vanafprijs van de Camry ligt op grofweg € 25.500, die van de uitgaande Crown - de prijzen van de nieuwe generatie moeten nog worden vrijgegeven - op zo'n € 35.900. Het uiterlijk van de auto is sterk gebaseerd op dat van de Fengchao Fun Concept uit 2017.

De Crown maakt na zijn generatiewissel kennis met Toyota's TNGA-basis, het modulaire platform dat Toyota over al zijn nieuwe modellen uitrolt. De basismotor van de achterwielaangedreven Crown is een 2,0-liter viercilinder turbomotor die 245 pk en 350 Nm levert. Schakelen geschiedt door middel van een achttrapsautomaat. Dan zijn er twee hybride versies, waarbij de aandrijflijn van de eerste bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor die is gekoppeld aan een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 226 pk. Deze hybride is, net als de tweede hybride, vierwielaangedreven. Hoger op de ladder staat een hybride waarbij de benzinemotor een 3,5-liter V6 is. Deze aandrijflijn is in totaal 360 pk sterk.

Toyota levert de Crown onder andere in RS-trim. De Crown RS krijgt een aangepaste dempers, een achterspoiler, dikkere stabilisatorstangen en diverse RS-details. Naar Europa komt de auto helaas niet.

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.