Dit is de nieuwe Opel Vivaro
Vanaf 2020 ook elektrisch
Bij Opel is het tijd voor een opvolger van de middelgrote bestelwagen, de Vivaro. Aan het eind van de zomer maakt die zijn opwachting, maar we hebben nu alvast de eerste feiten, cijfers en beelden.
Opel onthult de nieuwe Vivaro, sinds 2001 de middelgrote besteller van Opel. Na twee eerdere generaties en een miljoen verkochte exemplaren is het tijd voor de Vivaro III. Deze komt er in diverse carrosserievarianten: als bestelbus, dubbele cabine met zes zitplaatsen, chassis-cabine en personenbus. Wat betreft de lengte is er straks keuze uit drie, in plaats van twee maten: 4,60, 4,95 en 5,30 meter. In zijn grootste uitvoering biedt de nieuwe Vivaro 6,6 m3 laadruimte en meet de laadruimte maximaal 4,02 meter.
De meest compacte Vivaro (4,60 meter) heeft 4,6 m3 laadruimte, die tot 5,1 m3 kan worden uitgebreid met de FlexCargo-doorlaadmogelijkheid van de bijrijdersstoel. De laadlengte groeit daarmee van 2,16 naar 3,32 meter. De 4,95 meter-versie heeft 5,8 m3 en kan stukken tot 3,67 meter kwijt. Afhankelijk van de uitvoering kan de Vivaro maximaal 1.400 kg vracht vervoeren (200 meer dan nu) en 2,500 kg trekken (500 meer dan nu). De hoogte van de nieuwe Vivaro blijft beperkt tot 1,90 meter, zodat hij minder wordt gehinderd door lage plafonds in parkeergarages.
Voor op de bouwplaats biedt Opel de nieuwe Vivaro ook met IntelliGrip tractiecontrole in combinatie met een grotere grondspeling en bodemplaatbescherming. Dangel, vriend van concerngenoot Peugeot, kan desgewenst voor vierwielaandrijving zorgen.
Voor het eerst wordt de Vivaro ook leverbaar met elektrisch bediende schuifdeuren die met een beweging van de voet kunnen worden geopend. Dankzij een opening onder de bank kan de 5,30-meter versie objecten laden tot 4,02 meter.
In de cabine is een aantal veiligheidshulpjes mogelijk. Head-up display, achteruitrijcamera, botspreventie, adaptieve cruisecontrol, vermoeidheidsherkenning, Apple Car Play, Android Auto en navigatie met realtime verkeersinformatie horen tot de mogelijkheden. Het FlexCargo-systeem biedt de mogelijkheid de middelste stoel om te klappen tot een tafeltje.
Met deze nieuwe Vivaro betreedt Opel de arena van de elektrische bedrijfswagens. Vanaf volgend jaar is hij er ook als EV, klaar voor het werk in binnensteden waar toegang voor conventionele verbrandingsmotoren in de toekomst steeds meer wordt beperkt. Maar natuurlijk trapt Opel af met verbrandingsmotoren. Daar zijn nog geen details over vrijgegeven, maar wel is al bekend dat een achttraps automaat tot de mogelijkheden behoort en dat de onderhoudsinterval, afhankelijk van de motorisering, maximaal 50.000 km is.
De nieuwe Opel Vivaro komt tegen het einde van de zomer op de markt.
Komt de nieuwe Vivaro je bekend voor, dan is dat natuurlijk niet zo gek. De Vivaro is namelijk geen Renault Trafic meer, maar een PSA-product. Dat heeft uiteraard alles te maken met de overname van Opel door Groupe PSA. Onderhuids dus techniek die we inmiddels enkele jaren kennen van de Peugeot Expert/Traveller, Citroën Jumpy/SpaceTourer en van de Toyota ProAce en ProAce Verso. Kort geleden introduceerde Opel al de Zafira Life, de nieuwe Zafira die in feite niets meer is dan de personenversie van deze Vivaro.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hier kun je goed parkeren in Zaanstad

Aantrekkelijk parkeren in het centrum van Middelburg

Zo kun je het beste parkeren in Arnhem

Unieke Alpine A110 R kost in Nederland ruim €150.000

Alfa Romeo: 'Hoe moet ons nieuwe elektrische model heten?'

Parkeren in Tilburg: duur in het centrum
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.