Dít is de nieuwe BMW X3
Voor het eerst ook als M40i!
Zoals bij vrijwel ieder model dat een nieuwe generatie ingaat het geval is, groeit ook de X3 in vrijwel alle richtingen. De X3 meet 4,71 meter in de lengte en daarmee is hij ruim 5 centimeter langer dan het uitgaande model. Ten opzichte van die voorganger nemen de breedte en hoogte met respectievelijk één en anderhalve centimeter toe. De wielbasis neemt met ruim 15 centimeter toe, en dat is gezien de extra been- en bagageruimte die dat oplevert wellicht een belangrijker aspect. De bagageruimte meet 550 liter en wie de achterbank platgooit, moet 1.600 liter kunnen versjouwen. Opvallend gegeven: de X3 is vier centimeter langer dan de eerste generatie X5.
Wat uiterlijk betreft borduurt de standaard op 18-inch lichtmetaal geparkeerde X3 voort op het design van zijn voorganger, al is er duidelijk inspiratie opgedaan bij de X5. Het is vanzelfsprekend dat ook de X3 van de BMW-nieren is voorzien, al was de door led-koplampen geflankeerde grille niet eerder zó prominent aanwezig. De Duitsers brengen drie smaken op de markt: xLine, M Sport en de Luxury Line. Die laatste is helemaal nieuw voor de X3.
Als we BMW mogen geloven, moet de X3 een sportiever karakter hebben dan zijn voorganger, iets waaraan optionele zaken als het M Sport-onderstel en -remmerij en Dynamic Damper Control natuurlijk extra bij zullen dragen. Op de motorenlijst zet BMW twee diesel- en drie benzinemotoren. Het gamma zelfontbranders begint met de 190 pk sterke xDrive20d. Daarboven zwaait de 265 pk sterke xDrive30d voorlopig de scepter. Op benzinevlak is de 184 pk sterke xDrive20i de instapper, een blok dat de 252 pk sterke xDrive30i boven zich moet dulden. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat.
M40i
BMW trakteert liefhebbers van een overdaad aan vermogen en koppel direct op de M40i. Daarmee is het voor het eerst dat de X3 in deze versie op de markt komt. In het vooronder doet een 360 pk en 500 Nm sterke 3,0-liter zes-in-lijn dienst. Wie deze sportversie op z'n falie geeft, moet in 6,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen sprinten. De topsnelheid is – geheel volgens Duitse traditie – begrensd op 250 km/h. Aan de andere kant van het spectrum compenseert BMW omstreeks 2020 met een volledig elektrische versie van de X3. Daarover ongetwijfeld later meer.
Geen nieuw model zonder de nodige connected- en zelfs autonome technieken. Onder de noemer BMW Personal CoPilot monteert BMW optioneel een pakket systemen in de X3 dat bestaat uit Active Cruise Control en Driving Assistant Plus. Samen met Lane Keeping Assistant en het eind dit jaar te verschijnen Lane Change Assistant moet de X3 zich op de snelweg semi-zelfstandig kunnen gedragen. Tijdens de IAA van Frankfurt is de hagelnieuwe X3 van dichtbij te bekijken.
Uitgelicht aanbod

BMW X3 XDRIVE20I HIGH EXECUTIVE AUTOMAAT | PANODAK | LEDER | NAVI | CLIMA | STOELVERWARMING | CRUISE | PARK SENS V+A | TREKHAAK AFNEEMBAAR
- 2012
- 121.000 km

BMW X3 Xdrive20d High Executive | Panoramadak | Leder | Navigatie | Xenon | Climate control | PDC | Cruise control | Sportstoelen | Trekhaak
- 2011
- 280.660 km

BMW X3 High Executive 74 kWh / Trekhaak / Sportstoelen / Adaptieve LED / Harman Kardon / Driving Assistant Professional / Gesture Control / Comfort Access
- 2023
- 2.500 km
Lezersreacties (72) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.