Dit is de elektrische Volkswagen ID2 - of is het toch de ID Polo?
Beter laat dan nooit
De Volkswagen ID3 is nu nog de kleinste elektrische Volkswagen, maar niet lang meer. In 2026 komt er namelijk een volledig elektrisch alternatief voor de Polo. Het is die Volkswagen ID2 - of toch ID Polo? - die we nu voor het eerst in productievorm in de buitenlucht zien.
Is de Volkswagen Golf je als plug-in hybride e-Hybrid niet elektrisch genoeg? Dan moet je nu uitwijken naar een ander model. Waar je 'vroeger' nog in een elektrische e-Golf kunt stappen, moet je voor een elektrische Volkswagen in het Golf-segment bij de ID3 zijn. Kleinere EV's heeft Volkswagen nog niet, maar die komen wel. Zo komt er in 2027 een heuse elektrische hatchback die je als opvolger van de (e-)Up kunt zien. Een jaar eerder al - in 2026 - krijgt de Volkswagen Polo een volledig elektrisch alternatief. Die elektrische hathback die een vanafprijs van minder dan €25.000 moet krijgen, zien we op deze foto's voor het eerst bijzonder goed.
Dat er een elektrisch equivalent van de Polo komt, is al jaren bekend. Begin 2023 liet Volkswagen namelijk al de ID2all Concept zien, een studiemodel dat op een kleiner ID-model vooruitblikte. Volkswagen gaf destijds aan dat het van die showauto afgeleide productiemodel in 2025 in productie zou gaan en minder dan €25.000 moet gaan kosten. De komst van het model is uitgesteld naar 2026, maar aan het uiterlijk van de auto lijkt Volkswagen niet te tornen.
De productieversie lijkt zeer sterk op deze ID2all Concept.
Volkswagen heeft zijn best gedaan het witte prototype van de 'Volkswagen ID2' dat je op deze nieuwe set foto's ziet, als Polo te verkleden. De achterlichten zijn echter slechts stickers, de koplampen eveneens. Het witte stickervelletje zit zó strak, dat de contouren van wat zich eronder schuilhoudt goed zichtbaar zijn. Zo is de strook die de daadwerkelijke achterlichten van de elektrische hatchback met elkaar verbindt al goed zichtbaar en zijn zelfs de 'inhammen' aan weerszijden van de achterbumper op de auto terug te vinden. De ID2all Concept had deze ook. Leuk detail: zelfs de handgrepen die je op de achterportieren lijkt te zien, zijn stickers. De werkelijke handgrepen zitten in de raamstijl verstopt.
Techniek
Als de techniek van de ID2all Concept net zo nauwkeurig naar het productiemodel wordt vertaald als het design, dan weten we al heel wat van de nieuwkomer. De ID2all Concept stond namelijk op een aangepaste, eenvoudigere versie van het MEB-platform dat je van de ID3 kent. Het heet MEB Entry en is in de basis niet achter-, maar voorwielaangedreven. De ID2all was met 4,05 meter nagenoeg net zo groot als de Polo, maar is wel breder, hoger en met een langere wielbasis dan de auto waar hij naast komt te staan. Volkswagen belooft dat de ID2 'Golf-ruimte' biedt in een auto van Polo-formaat. Interessant. Ook interessant: de bagageruimte van 440 liter.
Het genoemde studiemodel had een 226 pk sterke elektromotor. Daarmee was die concept-car al sterker dan de huidige Polo GTI. Over GTI's gesproken: ook de ID2 krijgt er eentje.
ID2 of ID Polo?
Hoe de elektrische Polo-achtige gaat heten is nog even de vraag. Modelnaam ID2 ligt voor de hand, maar Volkswagen noemde al eens dat de opvolger van de huidige generatie Golf samensmelt met de ID3 en dan als ID Golf door het leven zal gaan. Het is dan ook denkbaar dat het elektrische kleine broertje van die ID Golf dus niet ID2, maar ID Polo gaat heten.