Dít is de BMW Concept iX3

Praktisch productierijp

BMW Concept iX3
BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3BMW Concept iX3
BMW heeft tijdens Auto China een nagenoeg productierijpe elektrische X3 gepresenteerd. Het gaat om een studiemodel dat naar de naam Concept iX3 luistert.

Het is al enige tijd bekend dat BMW in 2020 een volledig elektrische versie van de X3 op de markt zal brengen. Die auto, die iX3 gaat heten en daarmee onder BMW's i-label wordt geschaard, maakt deel uit van BMW's elektro-offensief. Omstreeks 2025 wil de BMW Group 12 EV's in het leveringsgamma hebben. Deze Concept iX3 geldt als voorbode van de elektrische X3.

Vanbuiten

Zoals we van BMW gewend zijn, moet je de toevoeging 'Concept' in een modelnaam altijd met een korreltje zout nemen. De iX3 zal slechts op detailniveau afwijken van wat we hier zien. EV's van BMW zullen voortaan herkenbaar zijn aan het i-logo. Op dit studiemodel zien we het onder andere terug op de flanken en de achterkant.

De iX3 onderscheidt zich van zijn reguliere X3-broertjes door een gesloten grille, waarbij de nieren met elkaar zijn verbonden. iBlue-kleuraccenten vinden we terug rond het logo, in de grille en langs de dorpels. De diffuser is in de carrosseriekleur gespoten.

Techniek

De iX3 beschikt over de vijfde generatie van BMW's eDrive-technologie. Hierbij zijn de elektromotor, de transmissie en de aandrijfelektronica samengevoegd in één unit. Tevens omvat het nieuwe systeem krachtiger batterijen. De iX3 zal de eerste BMW zijn met deze nieuwe aandrijflijn aan boord. In de iX3, die door BMW Brilliance in het Chinese Shenyang zal worden gebouwd, bestaat de aandrijflijn uit een 270 pk sterke elektromotor die is gekoppeld aan een 70 kWh groot accupakket. De actieradius zou, volgens de WLTP-cyclus, op 400 km liggen. De aandrijflijn kan overweg met snelladers die tot 150 kW genereren. Met een dergelijke lader is het pakket in 30 minuten oplaadbaar

BMW meldt verder dat zijn modulaire platforms en het nieuwe eDrive-systeem het mogelijk maken dat in theorie alle modellen kunnen worden uitgerust met een verbrandingsmotor of een plug-in hybride en zelfs een volledig elektrische aandrijflijn. Voor de elektromotoren zijn geen schaarse metalen nodig.

BMW Nederland liet eerder aan AutoWeek weten dat het verwacht dat 15 tot 25 procent van de verkochte auto's van het concern omstreeks 2025 een EV zal zijn. Dat komt neer op 500.000 EV's per jaar. BMW heeft voor de zekerheid een hele rits modelnamen vastgelegd: van i1 tot i9 en van iX1 tot iX9.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.