Dit broertje van de Honda Civic Type-R is nu nóg sportiever

Strakker

Acura Integra Type S HRC Prototype
Acura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC PrototypeAcura Integra Type S HRC Prototype

De Monterey Car Week is in volle gang in Acura pakt er behoorlijk uit. Het merk nam namelijk namelijk niet één, maar twee nieuwkomers mee naar het Amerikaanse autofestijn. Maak kennis met de Acura Integra Type S HRC Prototype.

Acura Integra? Zeker! In Europa is sinds 2001 al geen Honda met die modelnaam te koop, maar ver buiten de Nederlandse grenzen bestaat er zowel een Honda Integra als een Acura Integra. Dat zit zo. Honda heeft in China twee joint-ventures: GAC Honda en Dongfeng Honda. Dongfeng Honda verkoopt de hier bekende Civic gewoon als Civic. GAC Honda heeft een uiterlijk iets aangepaste variant van de Civic op de menukaart staan als Integra. Meer los daarvan staat de in de Verenigde Staten geleverde Acura Integra. Ook die Integra is verwant aan onze Civic, maar heeft meer dan zijn Chinese naamgenoten een eigen carrosserie. De Acura Integra - een vijfdeurs liftback - kent ook een equivalent van de Type R: de Type S. Acura toont in Californië nu een nóg heftigere variant van de Integra Type S.

Met een vleugje Fast & Furious.

Deze Acura Integra Type S HRC Prototype geeft met zijn naam al weg welke afdeling zich met de ontwikkeling ervan heeft bemoeid: HRC. Honda Racing Corporation dus. Honda's racetak heeft een uitgebreide reeks performance parts ontwikkeld die Acura naar eigen zeggen 'ooit in een potentiële productlijn met HRC Performance Parts' op de markt kan brengen. Of de aankleding nou in productie wordt genomen of niet, het levert voor nu interessant kijkvoer op.

'Aankleding' is misschien niet helemaal de juiste omschrijving. Volgens Acura heeft elk onderdeel een functie. "Als het de prestaties niet verbetert, zit het er niet op," aldus het merk. De showauto heeft spoiler- en vleugelwerk dat de neerwaartse druk moet vergroten en de rechtuitstabiliteit moet verbeteren. Koelopeningen en windgeleiders zorgen voor betere koeling en de heftige uit koolstofvezel vervaardigde achterspoiler is handmatig verstelbaar.

Acura Integra

De Indy Yellow Pearl gespoten Integra Type S HRC Prototype heeft net als de originele Type S een 2.0 viercilinder onder de kap. Of die turbomotor in de Type S HRC Prototype net als in een standaard Type S 324 pk opwekt, is niet helder. Acura zegt wel dat het een grotere intercooler, twee oliekoelers en een aangepast uitlaatsysteem naar het model heeft gebracht. Verder ligt hij door de komst van nieuwe veren 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt en heeft de auto rondom extra potente remmerij. Daarbij staat de hete Amerikaanse Japanner op 19-inch lichtmetaal waar Pirelli P Zero Trofeo R-rubber omheen zit. Meer sportiviteit komt voor rekening van een instelbare stabilisatorstang en zelfs de wielvlucht (camber) zou eenvoudig verstelbaar moeten zijn.

Maar is er meer. Of eigenlijk: minder. HRC heeft diverse carrosseriedelen, zoals de motorkap en de deurpanelen van de achterportieren, vervangen door uit koolstofvezel opgetrokken exemplaren. De achterbank is eruit gesloopt en de voorstoelen zijn vervangen door lichtgewicht exemplaren van Recaro. Het dieet was zó streng dat zelfs airconditioning het veld heeft moeten ruimen. Onderaan de streep moet deze hitsige Integra zo'n 90 kilo lichter zijn dan een standaard Type S.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.