Dit automerk had in 2008 meteen een antwoord op Tesla
Zelfde basis, zelfde idee, zelfde jaar
De meeste autofabrikanten maken er geen geheim van dat Tesla het grote voorbeeld is als het om elektrificatie gaat. Het Amerikaanse Dodge ging dat grote voorbeeld aanvankelijk wel heel letterlijk achterna, en deed dat al in 2008.
Je zou het bijna vergeten, maar het eerste productiemodel van Tesla was in 2008 de Roadster. Die tweezitter werd slechts in kleine aantallen gebouwd, hoewel we hem in Nederland in die eerste jaren al vrij regelmatig zagen. Niemand kon rond 2010 bevroeden dat de maker van deze kleine, op een Lotus gebaseerde elektrische sportwagen de autowereld voorgoed zou veranderen, maar toch is het net alsof iemand bij Dodge, destijds onderdeel van DaimlerChrysler, dat al doorhad. Het oer-Amerikaanse merk kwam verbijsterend snel met een auto op de proppen die de eerste Tesla heel precies navolgde. Niet alleen door in 2008 een EV te presenteren, maar ook door die eerste EV net als Tesla op een model van Lotus te baseren. Die kans lijkt minimaal, maar blijkbaar vormden de lichte Lotussen de ideale basis.
Serieuze plannen
Dodge ging niet voor de Elise, maar voor de aanzienlijk zeldzame Europa S, al maakt dat voor het chassis weinig uit. Waar Tesla nog de moeite nam om een eigen carrosserie te ontwerpen voor zijn ‘elektrische Lotus’, maakte Dodge het zichzelf makkelijk. De Dodge EV van 2008 (geel) is aan de buitenkant zelfs nauwelijks van de Lotus te onderscheiden. In 2009 verscheen er een verbeterde showversie met de naam ‘Dodge Circuit EV’ (oranje), die het bekende Dodge-kruis op zijn neus kreeg en een unieke achterbumper had. Toch was ook dit voor 90 procent een Lotus Europa, behalve natuurlijk voor wat betreft de aandrijflijn. Chrysler en Dodge hadden 16 jaar geleden serieuze elektrische plannen en presenteerden gelijktijdig met de Dodge elektrische versies van de Chrysler Town & Country (Grand Voyager) en Jeep Wrangler, zij het met range extender. Van een productieversie kwam het uiteindelijk in geen van de drie gevallen.

Drie elektrische concept-cars van Chrysler uit 2008, al hadden de T&C en Wrangler een range-extender.
De Dodge Circuit EV uit 2009 had een elektromotor van zo’n 270 pk, schoot van 0 naar 60 mijl per uur in minder dan 5 seconden, rondde de ‘quarter mile’ in zo’n 13 tellen af en had een top van dik 190 kilometer per uur. Een litium-ion-batterij – modern!- leverde volgens Dodge een rijbereik van tussen de 150 en 200 mijl op, ofwel tussen 240 en 320 kilometer. Hoewel de prestaties daarmee aardig gelijkwaardig zijn met die van de eerste Tesla Roadster, troefde de Tesla de Dodge wel af met een EPA-bereik van bijna 400 kilometer. Tesla was zijn concurrenten dus vanaf het allereerste begin te slim af, maar Dodge was er wél opmerkelijk snel bij.

Dodge Circuit EV (2009)
Lotus
Overigens toonde Lotus zelf pas interesse in het hele elektrische gebeuren toen het door nieuwe eigenaar Geely gedwongen werd om de even gigantische als elektrische Eletre te ontwikkelen. Die loodzware SUV is een slag in het gezicht van alle merkwaarden, maar rijdt – eerlijk is eerlijk – wel heel goed. Lotus heeft inmiddels ook de Emea en draait verkoopaantallen waar het Lotus van 2008 niet eens van durfde te dromen.