Digitale autopolis vaak niet direct verstrekt

Geld en autorijden
Slechts 27 procent van de aanbieders van autoverzekeringen verstrekt zijn klanten direct een digitale polis bij een online aanvraag. Dit blijkt uit onderzoek van internetverzekeraar De Nederlanden van Nu.

De Nederlanden van Nu heeft 26 online aanbieders onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat slechts 26 procent van hen de klanten direct een digitale polis kan verstrekken. Dat is opmerkelijk te noemen, de wettelijke mogelijkheden hiertoe bestaan al 2,5 jaar.

"Opmerkelijk en onbegrijpelijk", zo noemt Arjen Dijkstra, directeur van De Nederlanden van Nu de uitkomsten van het onderzoek. "Vrijwel alle verzekeraars zijn bezig met het verhogen van de klanttevredenheid. Des te opmerkelijker dat zoveel directe aanbieders, waaronder gerenommeerde partijen als Univé, Centraal Beheer en de ANWB, niet direct digitale polissen verstrekken."

De technische mogelijkheden voor het automatisch accepteren van verzekeringsaanvragen bestaan al jaren. Sinds 1 juli 2010 is de wetgeving aangepast waardoor het mogelijk is om digitale polissen te verstrekken. Deze moet dan wel zijn voorzien van een gekwalificeerde elektronische handtekening en de klant moet ermee instemmen dat hij een digitale polis ontvangt. "Dat zoveel verzekeraars nog niet direct een digitale polis verstrekken is echt een gemiste kans, want de introductie van de direct verstrekte digitale autopolis heeft bij De Nederlanden van Nu onmiddellijk geleid tot een hogere klanttevredenheid."

Onderzoek

Eind oktober vroeg De Nederlanden van Nu bij 26 verschillende online aanbieders een autoverzekering aan. Hierbij zijn is uitgegaan van een situatie waarin de aanvrager altijd geaccepteerd zou worden. In 50% van de gevallen liet de verzekeraar direct op het scherm weten of de aanvraag werd geaccepteerd. In slechts 7 gevallen werd ook direct een digitale polis verstrekt. Van de 26 onderzochte internetaanbieders verstrekten 19 aanbieders dus niet direct een digitale polis.

De volledige onderzoeksresultaten zijn vrij beschikbaar op de website van De Nederlanden van Nu. Per aanbieder is aangegeven of deze digitale polissen verstrekt, aanvragen automatisch accepteert en of de aanbieder in dat geval ook direct digitale polissen verstrekt. Op YouTube zijn de onderzoeksresultaten bovendien samengevat in een korte video over automatische acceptatie van autoverzekeringen.

De autoverzekering van AutoWeek is niet meegenomen in dit onderzoek, maar verstrekt wel direct een digitale polis.