Deze zeven auto's kwamen als klassieker uit de fabriek

Cult vanaf de band

Volvo 240

De Kever, de Renault 4 en de 2CV, ze waren bij leven al legendarisch, om over de Mini maar te zwijgen. Toch zijn het zeker niet de enigen die, terwijl ze nog nieuw van de band liepen, al de cult- of klassiekerstatus verwierven. We zetten er zeven op een rijtje, natuurlijk, de lijst is langer maar met deze zeven snap je meteen wat we bedoelen. 

Volvo 240 (1974-1993)

De 240 is in feite een opgewaardeerde, uit 1966 stammende 140. Wanneer in 1982 de 700-serie komt houdt de 200 dapper stand. En zelfs nadat in 1991 de voorwielaangedreven 850 verschijnt, gaat hij nog twee jaar door als 240 Polar Estate.

MGB (1963-1980)

Door organisatorische chaos en chronisch geldgebrek komt er nimmer opvolging voor de MGB, continue updates rekken zijn leven tot 1980. Als opwarmer voor de MG F komt hij van 1992 tot 1995 zelfs nog even terug als MG RV8.

Porsche 911 (1964-1998)

De 911 moet in 1964 de iconische 356 opvolgen, voorwaar geen sinecure. Met zijn luchtgekoelde boxer overleeft hij de als vervanger bedachte 928 (1977-1995). Pas in 1998 lost een compleet nieuw model met watergekoelde zescilinder (generatie 996) hem af.

Morgan Plus 8 (1968-2004)

De Morgan Plus 8 is met zijn houten frame al bij zijn introductie een klassieker. Pas wanneer Rover stopt met de bouw van de V8 is het tot veler verdriet ook afgelopen met de Plus 8.

Land Rover 90/110/130/Defender (1983-2016)

Werkt in zijn laatste jaren ondanks forse afmetingen en de immense draaicirkel absoluut statusverhogend voor stadsmensen. In 2018 komt hij met 400 pk nog even terug als Defender Works V8.

Mercedes G-klasse (1979-2018)

Bedacht als bescheiden werkpaard naast de grotere Unimogs weet de G-klasse zich op te werken tot statussymbool van de jetset, niet in de laatste plaats doordat AMG met V8-versies komt waarmee zijn ster naar grote hoogte stijgt. De huidige Mercedes G-klasse is uiteraard ook hard op weg naar de klassiekerstatus.

Citroën Traction Avant (1934-1957)

Citroëns grote voorwielaandrijver maakt na de Tweede Wereldoorlog een glorieuze comeback en staat vanaf 1955 zelfs nog twee jaar samen met zijn futuristische opvolger - de DS - in de showroom.

 

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.