AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze tweedehands elektrische auto's koop je voor €20.000

Opel, MG en een Chinees merk waar we weinig van horen

Opel Ampera-e occasion

Vorige week portretteerden we met de Hyundai Kona HEV, de Kia Niro Hybrid en de Toyota C-HR Hybrid drie gebruikte hybride cross-overs die elk zo’n 20 mille kostten. Daarop kwam onder meer de reactie dat je voor dit bedrag ook een EV kunt scoren. Klopt, want we hebben al eens EV’s voor 10 (Leaf, Zoe, ForTwo) en 15 mille (i3, Ioniq, e-Golf) in Op Zoek Naar gehad. Eens kijken welke EV’s je in huis haalt wanneer je gaat shoppen met 20k.

 

Inmiddels wordt de stroom aan gebruikte EV’s steeds breder, zeker als je 20.000 euro te besteden hebt. Wordt het een maagdelijke Dacia Spring, een vroege Tesla Model S met twee ton op de digitale teller of bijvoorbeeld de elektrische variant van Hyundais Kona? Uit het gelukkig steeds grotere aanbod pikten wij er drie uit.

JAC iEV7S – 2021 – 3.621 kilometer – €19.950 

Het ene na het andere Chinese EV-merk doet hier zijn intrede om – in veel gevallen – weer net zo snel van de markt te verdwijnen. Een daarvan is het nauwelijks bekende JAC, dat met de iEV7S een rol in de marge speelde. Slechts enkele exemplaren vonden een koper, waarbij deze JAC iEV7S na nog geen 4.000 kilometer al op zoek mag gaan naar een nieuwe baas. Hij staat bij een Peugeot-dealer; ingeruild op een e-2008 wellicht? Want zo moeten we deze occasion qua afmetingen inschatten: een cross-over in het B-segment, net als de Opel Ampera-e. De MG ZS is een maatje groter. Met 116 pk en 270 Nm draagt de N-267-GD de rode lantaarn, wat zich uit in de meest bescheiden prestaties. De bruto capaciteit van de accu (van Samsung) is met 42,8 kWh eveneens het geringst, evenals het maximum AC-laadvermogen van 6,6 kW. Van 20 naar 80 procent duurt vier uur en een kwartier, aan de snellader (60 kW) kost dit 41 minuten. De WLTP-actieradius bedraagt 240 kilometer. Weinig indrukwekkend, en dat geldt tevens de veiligheidsuitrusting: slechts vier airbags is niet meer van deze tijd. Traction control en hill assist zijn weliswaar present, maar qua elektronische engeltjes blijft het daarbij.

Aan de andere kant weet deze échte Chinees (JAC is een staatsmerk) zijn passagiers best te verwennen. Zo zijn zaken als verwarmbare zitplaatsen, cruisecontrol, klimaatregeling, een achteruitrijcamera, een alarm, een lichtsensor en DAB+-audio geplaatst. De gebruikte materialen (harde kunststoffen, kunstleer en nep-carbon) en bouwkwaliteit kunnen de toets der kritiek echter maar moeizaam doorstaan. Het is allemaal net niet, en dat geldt ook de meer comfortabele dan sportieve rijeigenschappen. Kortom: een bijna nieuwe, maar toch gedateerde EV die je droog van A naar B brengt, dat is deze iEV7S. De prijs is inclusief een uitgebreid afleverpakket, inclusief een jaar Bovag-garantie.  

Signalement
Merk JAC
Type iEV7S  
Bouwjaar oktober 2021
Kilometerstand 3.621
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Peugeot-dealer Versteeg Buurman, Voorthuizen

Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 85 kW/116 pk
Max. koppel 270 Nm
Bagageruimte 250 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 16,3 kWh per 100 km  
0-100 km/h 12,0 s
Topsnelheid 132 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Opel Ampera-e 60kWh Business Executive – 2019 – 24.379 kilometer – €19.900 

Voor ongeveer hetzelfde bedrag rijd je in een iets ervarener Opel Ampera-e, die op EV-gebied gehakt van de JAC maakt. Lees en vergelijk: 204 pk en 360 Nm, waarbij dat laatste op nat wegdek al snel te veel is voor de aangedreven voorwielen. De bruto accucapaciteit is met 60 kWh het meest royaal van ons trio, waardoor laden van 20 naar 80 procent wel het langst duurt: bijna 5,5 uur. Aan de snellader (50 kW) kost dit een uur en tien minuten. Nog wat cijfers: het maximum AC-laadvermogen is 7,4 kW, de WLTP-actieradius bedraagt dankzij die grotere accucapaciteit een bruikbare 380 kilometer.

De prestaties zijn het hoogst, het stroomverbruik juist het laagst. Kortom, een gedegen EV, typisch Opel. Smetje: zustermodel Chevrolet Bolt had last van brandgevaar, reden om ook de Ampera-e van een nieuw accupakket te voorzien door  middel van een terugroepactie. Voor de G-611-RT staat geen terugroepactie (meer) open, reden om aan te nemen dat deze occasion al een vers accupakket aan boord heeft.

Vergelijkbare afmetingen zorgen voor vergelijkbare binnenmaten: de Ampera-e is niet ruimer dan bovenstaande Chinees (en ook hier raakt achterin je kruin relatief snel het dak, doordat je op het accupakket zit), de bagageruimte is dat wel. Het interieur maakt echter een verzorgdere indruk, overigens zonder daarbij de bakens te verzetten. Daarbij hoef je in de Duitser evenmin op een houtje te bijten (onder meer een navigatiesysteem, Bose-audio, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een inparkeerautomaat en xenonverlichting treffen we aan), terwijl de veiligheidsvoorzieningen van een beduidend hogere orde zijn. Het rijden dan? Dat verloopt iets minder comfortabel dan in de JAC. Het onderstel kan de ruim 1.600 kilo niet altijd verbloemen, wat resulteert in een ietwat stoterig rijgedrag. De bochtstabiliteit is prima, mede dankzij een goed feedback gevend stuur. Conclusie: op zo’n beetje alle fronten is de Ampera-e de iEV7S de baas, op leeftijd, kilometerstand en exclusiviteit na. 

Signalement
Merk Opel
Type Ampera-e  
Bouwjaar november 2019
Kilometerstand 24.379
Vraagprijs €19.900
Waar te koop? Autobedrijf Johan Meure, Purmerend

 

Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 360 Nm
Bagageruimte 381 l/1.274 l 
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 15,3 kWh per 100 km  
0-100 km/h 7,3 s
Topsnelheid 150 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

MG ZS EV Comfort – 2021 – 30.684 kilometer – €19.725

Dacht je vroeger bij ‘MG’ aan Britse roadsters, later werd dit door toevoeging van de letters ZS een potente (zescilinder)sedan. Zet je daar weer ‘EV’ achter, dan hebben we het plots over een elektrische cross-over van het Chinese SAIC! Het kan verkeren. Die EV doet het hier helemaal niet gek, waardoor er inmiddels – net als van de Ampera-e – een aardig occasionaanbod is ontstaan. Wat te denken van deze rode MG ZS: de meeste kilometers (maar nog altijd niet veel), bijna de jongste en voor een vergelijkbare prijs. Wat niet vergelijkbaar is, is zijn formaat, want de ZS is een slag groter dan de andere twee.

Dat betekent voor- en achterin genoeg ruimte plus daarachter een behoorlijke kofferbak. Het maakt hem tot een prettige gezins-EV. Maar hoe zit het met zijn specificaties? Diens 143 pk en 353 Nm zorgen voor adequate prestaties. De bruto accucapaciteit van 44,5 kWh plaatst de L-173-PB tussen zijn opponenten in dit verhaal. Dat geldt ook voor het maximum AC-laadvermogen van 7 kW. Van 20 naar 80 procent duurt iets meer dan vier uur, aan de snellader (50 kW) ben je 52 minuten kwijt. De WLTP-actieradius bedraagt 263 kilometer, wat we voor een gezins-EV aan de magere kant vinden. Jammer, want op het gebied van bouwkwaliteit, comfort, rijeigenschappen, veiligheidsuitrusting en luxevoorzieningen doet deze occasion het helemaal niet verkeerd. De ZS neemt duidelijk afstand van de iEV7S, zonder nu de Ampera-e te deklasseren. Het zit hem in de details. Zo is de laadkabel aan de korte kant en zijn de rijveiligheidshulpjes erg actief, op het irritante af. Dat soort dingen. Een stukje finesse ontbreekt, maar daarvoor krijg je wel de grootste auto van dit trio. Zo bekeken ontstaat er een duidelijk verschil tussen deze qua prijs vergelijkbare EV’s: de ZS is de grootste, de Ampera-e het meest doortimmerd, terwijl de iEV7S er is voor diegenen die het liefst in een nieuwe auto rijden voor de prijs van een gebruikte.         

Signalement
Merk MG  
Type ZS EV Comfort
Bouwjaar juni 2021
Kilometerstand 30.684
Vraagprijs €19.725
Waar te koop? Wittebrug Autobedrijven Occasion Centrum, Moordrecht

 

Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 105 kW/143 pk
Max. koppel 353 Nm
Bagageruimte 448 l/1.100 l 
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 18,6 kWh per 100 km  
0-100 km/h 8,2 s
Topsnelheid 140 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke 20 mille kostende EV spreekt jou het meest aan?

Met de MG ZS haal je de grootste EV van dit trio in huis. Fijn, maar de actieradius stelt teleur. Dat doet die van de kleinere Opel Ampera-e niet. Sowieso is de Duitser het meest doortimmerd van de drie geportretteerde EV’s. Tot slot de iEV7S van JAC: die koop je omdat je het liefst nieuw wilt rijden, maar daarvoor onvoldoende budget hebt. Daarbij is deze exoot een echte exclusiviteit. Ga je bovenstaand stukje lezen, dan weet je waarom. Buiten deze drie reikt de 20-mille-range van een zo goed als nieuwe Dacia Spring tot een ervaren Tesla Model S. Welke EV zou jij kiezen?  

Lezersreacties (75)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 2
Wellicht de Ampera-e, maar er zijn ook Peugeots e-208 onder de 20k te vinden. Zelfs een (1) Citroën ë-C4 voor precies 20k...
-
En dan is er nog steeds voor ruim minder dan 20k de aloude Nissan Leaf. Vaak voor onder de 15k. Dan heb je een comfortabele ruime auto met bepaalde beperkingen.
Gewijzigd door auteur
Franky Boy
Franky Boy
  • 3
Ik zou de Opel niet nemen, tenzij je hem bij Chevrolet kunt laten onderhouden.
Bij de Opel Ampera (de PHEV) merkte ik 5 jaar terug al dat Opel 0 ondersteuning meer kreeg van GM ,en ook onderdelen dus extern in moest kopen. Bovendien kwamen die uit de USA, niks op voorraad in Europa.
gast 6942038
gast 6942038
  • 5
Ik heb zo'n Ampera-E en ik heb gewoon een nieuwe accu gekregen van de Opel dealer en die komt toch echt van GM.
De support gaat vast iets trager maar er is nog steeds wel support.
Ik ondervind er in ieder geval geen hinder van, ik heb al een aantal jaar en nog niks aan de hand gehad. Alleen dus de recall, een nieuwe accu die 66kWh is ipv 60kWh.
Het is verder een prima auto waarvan alles gewoon werkt. Ik zou hem wel eens willen inruilen voor een vroege Model 3, maar dan zul je toch allemaal kleine dingetjes krijgen.
Ik heb nog 2 jaar garantie, daarna zal ik er zelf aan werken mocht er eens een inverter stuk gaan of wat anders.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 1
Ampera-E, nog steeds gewoon 200pk. Gaat naar 100 in 7 seconden. Best ruim, en best goede kwaliteit auto. Probleem zat hem in de cellen van LG, productiefout. Waarschijnlijk de nieuwe batterij van veel hogere kwaliteit omdat ook alle batterij fabrieken leren om steeds hogere kwaliteit batterijen te maken. Plus je hebt 6kWh meer. De Ampera-E had altijd al best een goede range. Je kon hem een tijdje geleden voor een leuke prijs kopen. Laten we zeggen, beste prijs/kwaliteit verhouding qua EV.
Hooked2U
Hooked2U
  • 0
Ik zou voor MG gaan, Opel is negatief in het nieuws geweest dat je hem niet volledig mocht opladen ivm brandgevaar.
Franky Boy
Franky Boy
  • 2
Al die accu's zijn vervangen. Gewoon even RDW check doen: geen openstaande terugroepacties? Prima.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 1
Dat kwam door LG productiefout in de cellen. Volledige batterij is vervangen voor een splinternieuwe batterij die zelfs meer capaciteit heeft en dus 100% nieuw is en dus heel lang mee kan gaan. Plus de nieuwere batterijen zijn van hogere kwaliteit.
En vanwege angsthazen zoals jou, kun je hem voor een prikkie krijgen met splinternieuwe batterij. Goede deal dus.
Franky Boy
Franky Boy
  • 3
Ik sla deze keer voor alle 3 over.
Vast wel iets beters te krijgen voor 20k, hooguit wat ouder of wat meer kilometers
Ronmodaal
Ronmodaal
  • 1
Deze 3 zijn leuk als je in de stad woont en er nooit uit gaat.
Maar 20k dat is toch weggooit geld.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 4
Geen van allen! Gezien de kilometerstanden is er nauwelijks vraag naar deze auto’s. Wil je een BEV? Wacht tot deze auto’s volwassen zijn en qua kwaliteit en range op het niveau van een ICE komen.
EV6
EV6
  • 4
Wachten tot zo'n auto 18 jaar is, waarom zou je dat doen?

Dat is onzinnig idd.
Voor dat geld kan je leuke ice's kopen, zelfs met zes pitten.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 4
Moet je bij Volvo extra lang wachten, zuipbakken zijn hun EV's. Totaal niet efficient. Dus bij Volvo duurt het nog even dan.
Erik M
Erik M
  • 0
Wouter met zijn dagelijkse desinfo.
De Opel heeft net 50.000 km en vers accu pakket.
Gezien de specs en reputatie een prima auto.
En een jaar garantie dus geen enkele risico.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Ik vind alleen de Ampera-e er goedkoop uitzien, terwijl ie dat nieuw niet was. Ik reed een Ampera (de PHEV) en ben wezen kijken, maar het viel mij vergeleken met de Ampera erg tegen. Voor de rest met je eens.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 5
Ben toch wel benieuwd wanneer die JAC een nieuwe eigenaar vindt. Ik zou het niet vreemd vinden, als deze dealer de wagen ( op termijn) voor de export aanbiedt, zodat iemand hem uit zijn lijden kan verlossen.
BartF7P
BartF7P
  • 3
Best veel nog dat je ervoor wil geven. In het slechtste geval geraak je deze enkel aan de schroothandelaar kwijt.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 2
De Tesla model 3 kun je al vanaf 20k kopen. Of maak er 23k van en die heeft nog geen ton gelopen. Zonder twijfel een veel betere keuze dan die hierboven.
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 6
En na 5/6 jaar mag je dan weer 20K aftikken voor een nieuw accupakket.
Veel te groot risico om die als particulier te kopen.
gast 6942038
gast 6942038
  • 5
Wat een onzin. Over 5 of 6 jaar zijn die packs te vinden voor 2 a 3K (op dit moment 5K+) of kun je losse modules gaan vervangen.
Als die al kapot gaat, want het spul gaat aardig lang mee.
Dit is net als je diesel motor in de soep loopt, wie gaat er nou naar de dealer om een nieuwe motor te laten installeren? Dan kom je ook op dit soort bedragen uit. Wat je doet is een revisie motor laten plaatsen door een fatsoenlijke garage.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Maar deze persoon rijdt een PHEV zonder hem ooit op te laden, dus is gewend aan batterijpakketten die na 5 jaar naar de gallemiezen zijn. Mensen met ervaring met het rijden in een echte elektrische auto, weten natuurlijk dat een batterij na een jaar of 5 tussen de 5 en de 10% capaciteitsverlies kent. Wat in de praktijk nauwelijks merkbaar is.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 4
Wat is toch je probleem. Je schrijft iedere keer dat je niet tegen EV bent en je rijdt nota bene zelf in een halve EV, en toch maar blijven trollen. Krijg je thuis aandacht tekort of zo? Of een keer een botsing gehad met een EV?
Hey buurman
Hey buurman
  • 4
'10% van niks is inderdaad niet heel veel nee.'
Wat een simpel niveau. Jij kunt het beter houden bij stoeptegels leggen.
Rene G1980
Rene G1980
  • 3
Hoe kom je daar nou bij? Als er cellen kapot zouden gaan, vervang je die cellen, niet de hele accu pack! En eigenlijk zie je dat in de praktijk zeer zelden gebeuren: de meesten rijden honderdduizenden kilometers zonder problemen en met minimale degradatie.
Dat gezegd hebbende zou ik eerder voor een Kia e-Niro gaan. Lijkt me een meer praktische auto dan een model 3 met zijn brievenbusformaat kofferbakopening...
Franky Boy
Franky Boy
  • 7
Ach Martijn weer met zijn accupakket. Jij gooit er ook een nieuwe motor in als de bougies op zijn zeker
was Grami
was Grami
  • 3
In Januari 10 stuks naar Sofia/Bulgarije gegaan waarvan enkele met kilometerstanden boven de 200.000 , tot nu toe nog niks gehoord over problemen met de accu .
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 0
Wat een trieste reactie. Zoals ook Autoweek aangeeft zijn de batterijen van Tesla juist betrouwbaar.
.
Daarnaast hebben ook de andere EV’s batterijen, dus waarom je juist op mijn bericht een reactie schrijft is mij een raadsel.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 0
Dus bij alle Toyota HEV’s van 10 jaar oud zijn de accupakketten vervangen? Ja, toch? Of toch niet…
Franky Boy
Franky Boy
  • 1
Bij zijn RAV4 wel, veel eerder zelfs. Hij laad nooit op, dus staat zijn pakket al heel lang op 0% SoC, wat voor geen enkele accu goed is.
Pero
Pero
  • 1
Nee dankje. Ik blijf veel liever in mijn Audi 80 en Astra G rijden. Hogere topsnelheid, range en lekker goedkoop.
Hey buurman
Hey buurman
  • 0
Het kan nog goedkoper Pero, koop een racefiets!
Onbeperkte range, nog goedkoper en die topsnelheid vertrouw ik jou ook wel toe. Wel pannenkoekjes met jam van tevoren en beter geen bruine bonen.
BartF7P
BartF7P
  • 0
De JAC gaat een ramp worden om aan onderdelen te geraken, en het kwaliteitsniveau van de techniek is geheel onbekend.
De Opel is nog volledig GM en dus ook geen support meer voor in Europa, dus deze zou ik ook laten vallen. Jammer want zo slecht is deze auto eigenlijk nog niet.
De MG tja het is een Chinees maar je ziet ze best veel... Hier zou ik het risico nog durven nemen.
Of toch maar wat anders zoeken...
Dacia Spring 2024
Dacia Spring 2024
  • 0
Van deze 3 auto's zou mijn keuze de Opel zijn. Maar dat heeft grotendeels te maken met het feit dat ik met het Chinese MG niet heel bekend ben, en met JAC al helemaal niet. Onbekend maakt onbemind wellicht.
Gewijzigd door auteur
Franky Boy
Franky Boy
  • 1
Het is echter geen Opel, maar een gerebatchte Chevrolet. En aangezien Opel niet meer bij GM hoort ...
Vasco
Vasco
  • 1
EV versie rijdt echt anders, gevalletje oordelen op basis van niets.
Kneh
Kneh
  • 0
Ik zou generiek geen tweedehands (of nieuwe BEV) kopen. Ook geen PHEV overigens (ondertussen gebaseerd op persoonlijke ervaring met een BEV die ik momenteel rij).
Ik ga dan liever voor echt duurzaam en ga voor dat geld op zoek naar een mooie E39 of E60.
Veel meer rijplezier, betrouwbaar en bij goed onderhoud onverwoestbaar.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 0
Tsja, wat is duurzaam. Stoomlocomotief rijdt ook nog steeds bij goed onderhoud, maar is echt totaal niet duurzaam.
lennie
lennie
  • 2
Ik zou de eGolf kopen. Super compleet en degelijk. En aan het einde van het jaar een model 3
Johan van den Hoven
Johan van den Hoven
  • 7
Ik mis hier de Kia Niro en Hyundai Kona.
Beide hebben goed uitgeruste modellen met 64kWh accupakketten die nu onder de 20k worden aangeboden (met ook redelijke kilometerstanden).
Meer ruimte, meer comfort en meer range dan deze drie auto's.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 0
De Hyundai Kona is opzich wel leuk. Maar het is wel 1 van de meest in de fik vliegende elektrische auto. Dat is een statistiek dat wel een mindere eigenschap geeft aan de Kona.
Maarten 6146104
Maarten 6146104
  • 4
Toevallig net ook vandaag op Marktplaats zitten kijken welke tweedehands EV er onder de 20 mille te krijgen is. Van deze 3 zou ik voor de MG gaan, al vind ik de actieradius net te klein en het design net te goedkoop Chinees. Met de Ampère heb ik al eens proef gereden. Goede auto maar piepschuim dashboard en te kleine kofferbak. Ik kwam uiteindelijk op de e-Niro uit, lekker ruim, goede actieradius en mooiere auto.
Benedictus
Benedictus
  • 1
Van deze auto's zou ik dan toch de Opel kiezen vanwege dealernetwerk en actieradius en power. Daarna de MG. De JAC zou ik niet kopen. Stelt in alles teleur.
Toch zou ik liever voor een Kia Niro gaan, ook met wat meer kilometers. Goede tech en range, prima afwerking en ruimte plus een dealernetwerk en lange garantie.
eTech
eTech
  • 1
Zo’n Ampere met 60kWh batterij is echt een prima ding voor 20k. Je moet zo’n auto rationeel bekijken.
.
Stel je ruilt een ICE in wat al niet helemaal fris meer is en weer onderhoud aan komt. Je trekt die auto er af en 2.000 aanschaf subsidie. Dan betaal je nog even geen wegenbelasting, amper onderhoud en rijd je 3x tot 4x zuiniger dan met een benzineauto. De switch kan je dan duizenden euro’s per jaar voordeel opleveren. En je rijdt comfortabel, snel en stil met de automaat.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Aanschaf subsidie? Ligt er maar net aan. Nieuw was deze in het begin rond de 50k, dan kom je er dus niet voor in aanmerking. Wellicht later net onder de subsidiegrens (nieuwprijs).
C 3446654
C 3446654
  • 0
https://electrek.co/2024/02/23/byd-launches-new-dolphin-ev-14k-price-war/
Gewoon wachten tot deze komt .Tel er ca €8000 bij op incl. Subsidie en je rijdt gloednieuw
Mopar 383
Mopar 383
  • 1
Prima auto's voor diegene die op korte/middellange afstand forenst en geen lange ritten met deze auto moet maken, en natuurlijk makkelijk toegang heeft tot laad-mogelijkheid. De Ampera zou mijn keus zijn.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Bij langere ritten zou mij bij alle 3 het 'trage' laden gaan irriteren inderdaad.
Aan de andere kant, als dat 1x per jaar op vakantie is, dan kom je daar ook wel overheen. De rest van het jaar heb je daar geen last van.
Gewijzigd door auteur
duurzaamBerggierslanden nl
duurzaamBerggierslanden nl
  • 1
Ik zou nu gaan voor een Hyundai Ioniq, zeer bruikbaar en voordelig. En wachten tot de huidige hausse aan SUV's met 400-500 km aan actieradius worden aangeboden op de occasion markt.
elpee1965
elpee1965
  • 0
Uit deze 3 zou ik de Opel kiezen met als sterke punt de range. Voor dit bedrag kun je ook een nieuwere Opel Corsa, Peugeot 205 of Hyundai Ionic 38 kW vinden waarbij ik de laatste dan de meest interessante vind. De range daarvan is echter net te beperkt en ook het nadeel van een te lage laadsnelheid. Ik ben benieuwd wat de EV-prijzen gaan doen als straks de vele Tesla model 3's op de markt komen....
Ali As
Ali As
  • 1
Een 205 nieuwer dan bj 2021? Heel knap als je die kunt vinden - voor welke prijs dan ook 😉
Ali As
Ali As
  • 0
Had al zo'n vermoeden, maar sommige tikfoutjes zijn leuker dan andere en deze was te leuk om niet even aan te stippen 🙂
Één cijfertje maar verkeerd tikken en 't gaat ineens over een heel andere auto.
gasterplanke
gasterplanke
  • 0
Mmmmm. Ik zie toch steeds meer Tesla's S aangeboden worden voor rond de 20k, zoals het artikel vermeldt.. Soms met vernieuwde accu (hoezo milieuvriendelijk???) en/of motor (hoezo betrouwbaar?). Anyway. Wel leuker dan deze waggeltjes.
Gewijzigd door auteur
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Een 'nieuwe' accu en een 'nieuwe' motor betekend gereviseerd.
De motor is een bekende bij de eerste Model S. Het batterij pack had wat kapotte cellen die vervangen zijn.
En ja de Model S tot de facelift was de steile leercurve van Tesla.
lekkermobiel
lekkermobiel
  • 0
Leuke (type) vergelijking! Puntje dat mij iets raakt: een Ampera Duits noemen, oorspronkelijk met GM Onstar, in alles eigenlijk de Chevrolet Bolt, behalve het logo. Dit is een in Duitsland geassembleerde Chevy. Ging mij iets te ver om het diverse malen Duits te noemen - maar misschien alleen mijn ding. Verder een waardevol en zinnig vergelijk! Sterk: uitgaan van het besteedbaar budget. Goed weekend!
ID4 Jazz
ID4 Jazz
  • 0
Ik heb laatst toevallig een proefrit gemaakt in een MG ZS, maar dan het nieuwere model. Hij is afgevallen omdat de ruimte op de achterbank me voor pubers toch wat te klein leek. Ik zat zelf met mijn hoofd tegen het dak en mijn kinderen zijn even groot als ik. Daarnaast vond ik hem vreemd ruiken: er hing een penetrante lijmlucht in. Ik vond de bediening ingewikkeld. Ik kon nergens vinden hoe ik de airco moest inschakelen terwijl het regende en de ruiten besloegen. gelukkig kon ik wel de ontwasemingssneltoets vinden zodat ik die maar af en toe in- en uitschakelde. De zithouding achter het stuur was niet prettig. Ik had het stuur praktisch op schoot en het kon maar een klein stukje omhoog. Diepteverstelling is niet aanwezig. Ten slotte vond ik de rijstanden-keuzeknop niet degelijk aanvoelen. Het leek alsof het knopje zo kon afbreken. Ik zou van deze drie dus eerder voor de Opel kiezen.
Gewijzigd door auteur
Jozz81
Jozz81
  • 0
Van deze drie zou ik voor de Opel gaan. Buiten deze zou ik toch ook kijken naar de BMW I3. Dat lijkt me een interessante EV die ook onder de 20K verkrijgbaar is.
OldAndSlow
OldAndSlow
  • 0
https://www.autoweek.nl/occasions/?sortering=oplopend&prijs=15000--20000&bouwjaar=1990--&km=--100000&cilinders=5-5--6-6--8-8
Hoppa, veel meer leuks te vinden voor dat geld.