Deze tweedehands elektrische auto's koop je voor €20.000
Opel, MG en een Chinees merk waar we weinig van horen
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Vorige week portretteerden we met de Hyundai Kona HEV, de Kia Niro Hybrid en de Toyota C-HR Hybrid drie gebruikte hybride cross-overs die elk zo’n 20 mille kostten. Daarop kwam onder meer de reactie dat je voor dit bedrag ook een EV kunt scoren. Klopt, want we hebben al eens EV’s voor 10 (Leaf, Zoe, ForTwo) en 15 mille (i3, Ioniq, e-Golf) in Op Zoek Naar gehad. Eens kijken welke EV’s je in huis haalt wanneer je gaat shoppen met 20k.
Inmiddels wordt de stroom aan gebruikte EV’s steeds breder, zeker als je 20.000 euro te besteden hebt. Wordt het een maagdelijke Dacia Spring, een vroege Tesla Model S met twee ton op de digitale teller of bijvoorbeeld de elektrische variant van Hyundais Kona? Uit het gelukkig steeds grotere aanbod pikten wij er drie uit.
JAC iEV7S – 2021 – 3.621 kilometer – €19.950
Het ene na het andere Chinese EV-merk doet hier zijn intrede om – in veel gevallen – weer net zo snel van de markt te verdwijnen. Een daarvan is het nauwelijks bekende JAC, dat met de iEV7S een rol in de marge speelde. Slechts enkele exemplaren vonden een koper, waarbij deze JAC iEV7S na nog geen 4.000 kilometer al op zoek mag gaan naar een nieuwe baas. Hij staat bij een Peugeot-dealer; ingeruild op een e-2008 wellicht? Want zo moeten we deze occasion qua afmetingen inschatten: een cross-over in het B-segment, net als de Opel Ampera-e. De MG ZS is een maatje groter. Met 116 pk en 270 Nm draagt de N-267-GD de rode lantaarn, wat zich uit in de meest bescheiden prestaties. De bruto capaciteit van de accu (van Samsung) is met 42,8 kWh eveneens het geringst, evenals het maximum AC-laadvermogen van 6,6 kW. Van 20 naar 80 procent duurt vier uur en een kwartier, aan de snellader (60 kW) kost dit 41 minuten. De WLTP-actieradius bedraagt 240 kilometer. Weinig indrukwekkend, en dat geldt tevens de veiligheidsuitrusting: slechts vier airbags is niet meer van deze tijd. Traction control en hill assist zijn weliswaar present, maar qua elektronische engeltjes blijft het daarbij.
Aan de andere kant weet deze échte Chinees (JAC is een staatsmerk) zijn passagiers best te verwennen. Zo zijn zaken als verwarmbare zitplaatsen, cruisecontrol, klimaatregeling, een achteruitrijcamera, een alarm, een lichtsensor en DAB+-audio geplaatst. De gebruikte materialen (harde kunststoffen, kunstleer en nep-carbon) en bouwkwaliteit kunnen de toets der kritiek echter maar moeizaam doorstaan. Het is allemaal net niet, en dat geldt ook de meer comfortabele dan sportieve rijeigenschappen. Kortom: een bijna nieuwe, maar toch gedateerde EV die je droog van A naar B brengt, dat is deze iEV7S. De prijs is inclusief een uitgebreid afleverpakket, inclusief een jaar Bovag-garantie.
Signalement
Merk JAC
Type iEV7S
Bouwjaar oktober 2021
Kilometerstand 3.621
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Peugeot-dealer Versteeg Buurman, Voorthuizen
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 85 kW/116 pk
Max. koppel 270 Nm
Bagageruimte 250 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 16,3 kWh per 100 km
0-100 km/h 12,0 s
Topsnelheid 132 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Opel Ampera-e 60kWh Business Executive – 2019 – 24.379 kilometer – €19.900
Voor ongeveer hetzelfde bedrag rijd je in een iets ervarener Opel Ampera-e, die op EV-gebied gehakt van de JAC maakt. Lees en vergelijk: 204 pk en 360 Nm, waarbij dat laatste op nat wegdek al snel te veel is voor de aangedreven voorwielen. De bruto accucapaciteit is met 60 kWh het meest royaal van ons trio, waardoor laden van 20 naar 80 procent wel het langst duurt: bijna 5,5 uur. Aan de snellader (50 kW) kost dit een uur en tien minuten. Nog wat cijfers: het maximum AC-laadvermogen is 7,4 kW, de WLTP-actieradius bedraagt dankzij die grotere accucapaciteit een bruikbare 380 kilometer.
De prestaties zijn het hoogst, het stroomverbruik juist het laagst. Kortom, een gedegen EV, typisch Opel. Smetje: zustermodel Chevrolet Bolt had last van brandgevaar, reden om ook de Ampera-e van een nieuw accupakket te voorzien door middel van een terugroepactie. Voor de G-611-RT staat geen terugroepactie (meer) open, reden om aan te nemen dat deze occasion al een vers accupakket aan boord heeft.
Vergelijkbare afmetingen zorgen voor vergelijkbare binnenmaten: de Ampera-e is niet ruimer dan bovenstaande Chinees (en ook hier raakt achterin je kruin relatief snel het dak, doordat je op het accupakket zit), de bagageruimte is dat wel. Het interieur maakt echter een verzorgdere indruk, overigens zonder daarbij de bakens te verzetten. Daarbij hoef je in de Duitser evenmin op een houtje te bijten (onder meer een navigatiesysteem, Bose-audio, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een inparkeerautomaat en xenonverlichting treffen we aan), terwijl de veiligheidsvoorzieningen van een beduidend hogere orde zijn. Het rijden dan? Dat verloopt iets minder comfortabel dan in de JAC. Het onderstel kan de ruim 1.600 kilo niet altijd verbloemen, wat resulteert in een ietwat stoterig rijgedrag. De bochtstabiliteit is prima, mede dankzij een goed feedback gevend stuur. Conclusie: op zo’n beetje alle fronten is de Ampera-e de iEV7S de baas, op leeftijd, kilometerstand en exclusiviteit na.
Signalement
Merk Opel
Type Ampera-e
Bouwjaar november 2019
Kilometerstand 24.379
Vraagprijs €19.900
Waar te koop? Autobedrijf Johan Meure, Purmerend
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 360 Nm
Bagageruimte 381 l/1.274 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 15,3 kWh per 100 km
0-100 km/h 7,3 s
Topsnelheid 150 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
MG ZS EV Comfort – 2021 – 30.684 kilometer – €19.725
Dacht je vroeger bij ‘MG’ aan Britse roadsters, later werd dit door toevoeging van de letters ZS een potente (zescilinder)sedan. Zet je daar weer ‘EV’ achter, dan hebben we het plots over een elektrische cross-over van het Chinese SAIC! Het kan verkeren. Die EV doet het hier helemaal niet gek, waardoor er inmiddels – net als van de Ampera-e – een aardig occasionaanbod is ontstaan. Wat te denken van deze rode MG ZS: de meeste kilometers (maar nog altijd niet veel), bijna de jongste en voor een vergelijkbare prijs. Wat niet vergelijkbaar is, is zijn formaat, want de ZS is een slag groter dan de andere twee.
Dat betekent voor- en achterin genoeg ruimte plus daarachter een behoorlijke kofferbak. Het maakt hem tot een prettige gezins-EV. Maar hoe zit het met zijn specificaties? Diens 143 pk en 353 Nm zorgen voor adequate prestaties. De bruto accucapaciteit van 44,5 kWh plaatst de L-173-PB tussen zijn opponenten in dit verhaal. Dat geldt ook voor het maximum AC-laadvermogen van 7 kW. Van 20 naar 80 procent duurt iets meer dan vier uur, aan de snellader (50 kW) ben je 52 minuten kwijt. De WLTP-actieradius bedraagt 263 kilometer, wat we voor een gezins-EV aan de magere kant vinden. Jammer, want op het gebied van bouwkwaliteit, comfort, rijeigenschappen, veiligheidsuitrusting en luxevoorzieningen doet deze occasion het helemaal niet verkeerd. De ZS neemt duidelijk afstand van de iEV7S, zonder nu de Ampera-e te deklasseren. Het zit hem in de details. Zo is de laadkabel aan de korte kant en zijn de rijveiligheidshulpjes erg actief, op het irritante af. Dat soort dingen. Een stukje finesse ontbreekt, maar daarvoor krijg je wel de grootste auto van dit trio. Zo bekeken ontstaat er een duidelijk verschil tussen deze qua prijs vergelijkbare EV’s: de ZS is de grootste, de Ampera-e het meest doortimmerd, terwijl de iEV7S er is voor diegenen die het liefst in een nieuwe auto rijden voor de prijs van een gebruikte.
Signalement
Merk MG
Type ZS EV Comfort
Bouwjaar juni 2021
Kilometerstand 30.684
Vraagprijs €19.725
Waar te koop? Wittebrug Autobedrijven Occasion Centrum, Moordrecht
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 105 kW/143 pk
Max. koppel 353 Nm
Bagageruimte 448 l/1.100 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 18,6 kWh per 100 km
0-100 km/h 8,2 s
Topsnelheid 140 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke 20 mille kostende EV spreekt jou het meest aan?
Met de MG ZS haal je de grootste EV van dit trio in huis. Fijn, maar de actieradius stelt teleur. Dat doet die van de kleinere Opel Ampera-e niet. Sowieso is de Duitser het meest doortimmerd van de drie geportretteerde EV’s. Tot slot de iEV7S van JAC: die koop je omdat je het liefst nieuw wilt rijden, maar daarvoor onvoldoende budget hebt. Daarbij is deze exoot een echte exclusiviteit. Ga je bovenstaand stukje lezen, dan weet je waarom. Buiten deze drie reikt de 20-mille-range van een zo goed als nieuwe Dacia Spring tot een ervaren Tesla Model S. Welke EV zou jij kiezen?
Had je deze auto's al gezien?

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh Winterpakket / Keyless / Carplay
- 2020
- 96.557 km

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh | 204pk | 41.000km! | Lederen Bekleding |
- 2020
- 40.425 km

Opel Ampera-e Business Executive 60 kWh |LEDER|CAMERA|CARPLAY|CLIMATE, CRUISE CONTRL|KEYLESS GO/ENTRY|STOEL,STUURVERW|NIEUWE ACCU|
- 2018
- 174.413 km