Deze Toyota Century is de ultieme Japanse limousine - In het Wild
Dit is de generatie waarover het meestal gaat
De ultieme Japanse limousine is geen Lexus, maar de Toyota Century. Toyota’s unieke topmodel dankt zijn bijna mythische status vooral aan de motor van de tweede generatie, zoals de auto die hier gewoon langs een Haarlems stoepje staat.
De Toyota Century is typisch zo’n auto die we tot een paar jaar geleden als een soort goedbewaard geheim hadden kunnen bespreken. Inmiddels niet meer, want mede dankzij social media is de Century inmiddels opgepikt als de magistrale limousine die hij ook gewoon is. Verschillende Youtube-grootheden hebben het model omarmd en de term ‘onderschat’ is daarmee niet meer van toepassing, al durven we te wedden dat 99 van de 100 Nederlanders nog steeds geen idee heeft wat voor auto hier staat. Dit is dan ook een auto die door Toyota eigenlijk puur voor de Japanse markt is ontwikkeld. Het merk hoefde daardoor totaal geen rekening te houden met de wensen van die mafketels die in het verre westen wonen, en juist dat maakt van de Century zo’n bijzonder ding.
Dat, en het feit dat de Japanners er alles aan deden om van de Century de ultieme limousine te maken. De auto was vooral bedoeld voor hoge overheidfunctionarissen en belangrijke zakenlieden en combineert een enigszins ingetogen, klassiek ogende koets met wat de Japanners als ultieme luxe beschouwen. Century’s worden sinds 1967 gebouwd, maar iedere generatie is juist door die klassieke uitstraling erg lang houdbaar. De Century boven dit artikel is door gebruiker "D Oh" op ons forum geplaatst en is een exemlpaar van de tweede generatie, die van 1997 tot 2017 werd geleverd. Dit is de auto waar liefhebbers meestal naar verwijzen als het over de Century gaat, en daar is één belangrijke reden voor. Onder de motorkap van deze editie ligt namelijk een heuse V12, de enige V12 die ooit uit een Japanse fabriek is komen rollen. Toyota weerstond de verleiding om het blok te gebruiken voor een top-Lexus of een sportauto, en gebruikte de zijdezachte en nog geen 300 pk sterke motor louter in dit model.
Hoewel veruit de meeste Century’s zoals gezegd gewoon in Japan blijven, bestaat er wel degelijk een kleine hoeveelheid export-exemplaren van juist dit model. Toyota-importeur Louwman heeft één van die linksgestuurde exemplaren, auto’s die zijn bedoeld ter demonstratie, maar ook voor Japanse expats en bijvoorbeeld ambassadeurs. Deze specifieke Century is wel ‘gewoon’ een Japans exemplaar. Hij komt uit het eerste jaar van dit model, 1997 dus, en kwam in 2024 naar Nederland. Het 'stokje' op de voorbumper is geen antenne, maar een baken om vanaf de bestuurdersstoel aan de rechterkant te kunnen zien waar de auto eindigt. De 'Nederlandse' Century ziet er op het oog volledig origineel en geweldig netjes uit en de klinkers van de Haarlemse straat weerspiegelen prachtig in de grotendeels verchroomde onderrand. De rest van de carrosserie is uiteraard zwart, zoals bij veruit de meeste exemplaren van de Century het geval was. Wij danken "D oh" hartelijk voor deze prachtige spot!