Deze Toyota Camry wil je nog graag verwennen - Liefhebber Gezocht
Betrouwbaar comfort
Wie zoekt naar een comfortabele grote youngtimer, komt wellicht niet automatisch bij Toyota uit. Reken echter maar dat je met deze Toyota Camry prima aan je trekken komt.
De Toyota Camry is al vele decennia een begrip in diverse delen van de wereld. Om goede redenen: aan een Camry heb je vaak een bijzonder comfortabele én goede auto, zonder al teveel pretenties. Vooral in Noord-Amerika loopt men er al sinds jaar en dag mee weg. Hier in Nederland is de Camry altijd wat meer een zeldzaamheid gebleven en kun je hem inmiddels ook niet meer nieuw kopen. De laatste Camry die hier leverbaar was, ging in 2023 uit productie. Overigens keerde de Camry in 2019 juist nog terug naar ons land, na jaren afwezigheid.
Een succes is die laatste 'Nederlandse' Camry bepaald niet geworden, zeker niet als je 'm vergelijkt met de generatie die we hier voor ons hebben. In de jaren 90 waren we nog wel redelijk te porren voor een Camry en ook deze XV20 geheten generatie deed het best aardig. In het beste jaar werden er dik 1.200 van op Nederlands kenteken gezet. Hier hebben we één van de 857 in 1998 gekentekende Camry's voor ons, één van de nog 52 uit dat jaar die nog in ons land zijn. Het is er niet zomaar eentje, maar een heuse 3.0i GL, dus met V6. Wel zo lekker. De 190 pk sterke zespitter helpt de Camry via een automaat in 9 seconden van 0 naar 100 km/h en aan een topsnelheid van 220 km/h. Niet wereldschokkend, maar nog altijd heel prima.
Het grote koopargument voor deze Camry heeft echter met iets te maken dat je misschien niet direct voelt of ziet. Dan hebben we het over zijn bouwkwaliteit. Ook op 26-jarige leeftijd kan dit nog een heel fijne auto voor dagelijks gebruik zijn, waar je met een kilometerstand van net geen twee ton ook niet direct heftige rekeningen bij hoeft te verwachten. Dat iemand er van 2012 tot vorig jaar mee reed, wekt bovendien vertrouwen. Wel is het wat opmerkelijk dat er vervolgens een particulier was die 'm maar drie maanden hield, maar ach, misschien kwam die er simpelweg achter dat het toch niet helemaal zijn auto was. Voor €6.450 mag je het eigenaarschap zelf uit gaan proberen, al kunnen we ons voorstellen dat er nog wel wat van de prijs af kan.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Camry 3.0i GL |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.162 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 275 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.785 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.445 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 277 g/km |