Deze topsedans van toen koop je nu voor €10.000
Zoek niet het bekende werk
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Altijd al gedroomd om ooit eens een topsedan te bezitten, maar wil je niet te veel geld uitgeven, zodat er nog genoeg achter de hand blijft om hem een poosje (rijdend) te kunnen houden? Zoek dan niet naar het bekende werk als een Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ of Mercedes-Benz S-klasse, maar kies een model dat een beetje in de luwte is gebleven. Een tobbende topper zogezegd, waar flink op is afgeschreven.
De eerste vierwieler die dan bij ons bovenkomt, is - uiteraard - de Phaeton van Volkswagen. Ondanks al z’n kwaliteiten kreeg hij hier nooit voet aan de grond. Een andere topklasser die daar moeite mee had (maar minder dan de VW) is de Lexus LS. Goed, we hebben een Duitser en een Japanner. Voor de derde dikke occasion gaan we de andere kant op en portretteren een STS van Cadillac. Wat haal je met dit soort occasions in huis als je aankoopbudget 10 mille is?
Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion 4-zitter - 2007 - 196.401 kilometer - €9.999
We kennen het verhaal: voormalig Volkswagen-opperhoofd Ferdinand Piëch wilde een topsedan uitbrengen die 'andere limousines in de schaduw moet stellen'. Niet zelden tot wanhoop gedreven vanwege zijn eisen ging het personeel aan het werk, scharrelde bij Bentley (o.a. onderstel, aandrijving en luchtvering van de Continental) en Audi (diverse A8-motoren) in de voorraadbakken en bouwde een klasse-sedan, waarvan onder meer de voorname rust aan boord opviel (slechts 60 decibel bij snelwegtempo), maar tevens het gebrek aan uitstraling en uiteraard de aanwezigheid van kloeke VW-logo’s her en der. Het werd een flop: in veertien jaar tijd werden nog geen 85.000 stuks gebouwd.
Deze geïmporteerde Volkswagen Phaeton is daar een van. Het is de 4.2 in een vierzitsconfiguratie. De witte(!) lak vormt een mooi samenspel met het donkerblauwe interieur dat rijkelijk van hout is voorzien. Uiteraard is zo’n beetje alles standaard wat in 2007 mogelijk was. Van vierwielaandrijving tot elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en van massagefunctie voor de achterzetels (die eveneens elektrisch verstelbaar zijn) tot een van zonnepanelen voorzien elektrisch schuif-/kanteldak … Kaal kostte de R-613-JG (één Nederlandse eigenaar) nieuw ruim €126.000, nu net geen tien mille. Wij zouden daar absoluut een zo uitgebreid mogelijke garantie bij nemen. Niet zozeer omdat de V8 bijna twee ton heeft gedraaid, maar vooral omdat het zo’n complexe vierwieler is en onderhoud en reparaties bijzonder prijzig kunnen uitvallen. Dat, het hoge verbruik, de wegenbelasting (leeggewicht: 2.160 kilo) en de verzekeringspremie maken de Phaeton tot een erg dure kostganger. Je krijgt er ook veel voor terug: een ultraluxe cocon met volop ruimte voor vier (en dat terwijl dit niet eens de verlengde versie is), een krachtige motor, vanwege de integrale aandrijving zekere rijeigenschappen en dat alles in een relatief anonieme verpakking Ooit ontworpen voor rijke Volkswagen-bezitters die geen S-klasse (of zelfs A8) durfden aan te schaffen, nu te krijgen voor de prijs van een halve A-segmenter …
Signalement
Merk Volkswagen
Model Phaeton 4.2 V8 4Motion 4-zitter
Bouwjaar oktober 2007
Kilometerstand 196.401
Vraagprijs €9.999
Waar te koop? Garage Piet Sanders, Uitgeest
Technische gegevens
Motor V8, 4.172 cc
Max. vermogen 246 kW/335 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 430 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht 2.160 kilo
Bagageruimte 500 l
Max. aanhanger geremd 2.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 7,6
0-100 km/h 6,9 s
Topsnelheid 250 km/h
Lexus LS 460 President - 2007 - 246.284 kilometer - €9.950
Hoewel succesvoller dan de Phaeton zit met name in ons land de LS van Lexus in eenzelfde soort schuitje. Topkwaliteit, helemaal niets mis mee (wat overigens niet voor dit geportretteerde exemplaar geldt, zie verderop), maar omdat hij geen ster, propeller, ringen, roofkat of drietand op of in de grille heeft, is de Japanner sinds z’n aantreden in 1989 veroordeeld tot een rol in de marge, dit in tegenstelling tot de VS waar Lexus een vaste waarde op de weg is. Bij een verkoper in Dordrecht treffen we deze Lexus LS aan. Zelfde bouwjaar als bovenstaande occasion, een halve ton meer gereden, een wat krachtiger én zuiniger V8 en ongeveer gelijk in prijs. Over garantie geen woord, en dat is jammer, want de aanbieder geeft (eerlijk) aan dat de 01-TT-TJ (twee ex-eigenaren) een storing in het VGRS-systeem (variabele stuurbekrachtiging) heeft. Hopelijk valt het snel op te lossen - er is ooit een terugroepactie voor geweest, dus het probleem is bekend bij importeur c.q. Lexus-dealer.
Net als in de Phaeton beweeg je je met een LS vrij anoniem door het verkeer én leef je in je eigen wereld. Want deze occasion is met z’n adaptieve luchtvering werkelijk een meester in het wegwerken van oneffenheden. Verkeersdrempels lijken niet te bestaan en als inzittende heb je het gevoel op een luchtkussen te zweven. Daarbij is de krachtbron fluisterstil: bij 100 km/h draait hij maar 1.550 tpm, bij 130 km/h 2.000. Van de 460 waren drie uitvoeringsvarianten verkrijgbaar: Luxury, Executive en deze President die veruit het duurste was (nieuwprijs in 2007: ruim 133.000 euro). Uiteraard baad je in weelde, maar ook veel veiligheidsvoorzieningen die nu gangbaar zijn, waren zeventien jaar geleden al aan boord: lane assist, pre-crash waarschuwingssysteem, autonome cruisecontrol … Noem het en het zit erop. Met recht een dure jongen, maar gewicht, verbruik en betrouwbaarheid doen iets meer behapbare exploitatiekosten vermoeden. Tip van ons: ga wel op zoek naar een setje originele wielen, want deze aftermarket-exemplaren kunnen echt niet.
Signalement
Merk Lexus
Model LS 460 president
Bouwjaar januari 2007
Kilometerstand 246.284
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Excellent Auto’s, Dordrecht
Technische gegevens
Motor V8, 4.608 cc
Max. vermogen 280 kW/380 pk bij 6.400 tpm
Max. koppel 493 Nm bij 4.100 tpm
Leeggewicht 1.945 kilo
Bagageruimte 510 l
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,0
0-100 km/h 5,7 s
Topsnelheid 250 km/h
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury - 2006 - 135.907 kilometer - €9.750
Cadillac had lange tijd de Seville in het gamma, die ook in ons land werd verkocht. Rond de eeuwwisseling kon je hem als SLS of topper STS bestellen. Bij de laatste hier aan de man gebrachte generatie verviel de naam Seville en bleef STS over. Die is net een maatje kleiner (en waarschijnlijk iets goedkoper te exploiteren) dan de Phaeton en de LS, maar tikt nog altijd de vijf meter aan en biedt volop leefruimte. Wij vonden deze Cadillac STS: jaartje ouder, maar minder gereden, geen V8 maar een zespitter (voor de liefhebbers: er was tevens een 4.6-V8 plus de bloedsnelle STS-V 4.4-V8 Supercharged) en net als de LS origineel Nederlands, maar wel eentje die volgens de RDW al zeven eigenaren heeft versleten.
Anders dan de andere twee ga je met zo’n STS beslist niet anoniem over straat. Wat heet, hij schreeuwt om aandacht. Typisch Amerikaans, maar hij is wél met het oog op Europa ontworpen. Zo is op diverse plaatsen gebruikgemaakt van gelamineerd staal: twee lagen staal met daartussenin een laagje rubber, dit om motorgeluiden te dempen. Ook wilde Detroit een Europese afstemming van het onderstel meegeven. Wég dat dreinerige dat Amerikaanse vierwielers decennialang kenmerkte! Maar in het geval van de STS zijn de technici een stapje te ver gegaan: de auto is ronduit hard, is onze ervaring. Op glad asfalt is er niets aan de hand en bochten maken vindt de STS heerlijk. Hij spoort als op rails (achterwielaandrijving, multilink achterwielophanging, sperdifferentieel). Wordt het wegdek echter minder, dan voel je het onderstel ‘slaan’. Niet zo comfortabel, laat staan hoogstaand c.q. zijn klasse waardig, ondanks de automatisch geregelde schokdemping. Gebruikte materialen en bouwkwaliteit zijn bij lange na niet zo maniakaal als die van de Phaeton en de LS is efficiënter. Op uitrustingsgebied hoef je Cadillac echter niets uit te leggen.
Deze occasion is Europeser dan de meeste Amerikanen, wat betreft het onderstel zijn de makers naar onze mening iets doorgeslagen. Een smetje op een verder indrukwekkende automobiel.
Signalement
Merk Cadillac
Model STS 3.6 V6 Sport Luxury
Bouwjaar april 2006
Kilometerstand 135.907
Vraagprijs €9.750
Waar te koop? Massehuis Auto’s, Varsseveld
Technische gegevens
Motor V6, 3.564 cc
Max. vermogen 189 kW/257 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 342 Nm bij 3.200 tpm
Leeggewicht 1.782 kilo
Bagageruimte 464 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 op 8,1
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 229 km/h
Welke tobbende topper zou jij kiezen?
Apart: Cadillac staat in de VS van de thuismerken aan de top, terwijl Volkswagen een budgetmerk is. In Europa denken we daar anders over en in geval van de Phaeton en de STS kunnen we ons gezien materiaalgebruik en bouwkwaliteit er iets bij voorstellen. Actieve rijders komen in de Amerikaan meer aan hun trekken, terwijl we diens exploitatiekosten iets minder ongunstig inschalen. Lexus’ LS doet in veel opzichten denken aan de Phaeton, zowel in positieve (verfijning) als negatieve (uitstraling) zin. Welke tobbende topper zou jij kiezen?