Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Phaeton

Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion Lang Highline (2008)

Merkgebonden

1
Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion Lang Highline (2008)
  • Autotest
2 december 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tot nog toe is de Phaeton geen succes geweest voor Volkswagen. Gehinderd door z'n merknaam lukt het niet om een stevige plaats te veroveren tussen de S-klasses, 7-series en A8'en van deze wereld. Kan de kleine facelift die in 2007 werd doorgevoerd misschien het tij doen keren?

In 2002 kwam VW vrijwel gelijktijdig uit met de Touareg en de Phaeton. De eerste was een succes, maar de Phaeton was, aardig gezegd, slecht te slijten. Het motorenaanbod werd uitgebreid met een V8, omdat de Amerikanen die per se wilden, maar toen was het leed al bijna geschied. In 2007 werd de Phaeton op detail bijgewerkt. Zo kwam er een chromen strip in de voorbumper die visueel de breedstralers verbindt en kregen de koplampunits onderin een rijtje leds, die als dagrijverlichting functioneren.


Lange versie
Volkswagen levert zijn limo ook nog in een langere versie. De keuze voor kort of lang is natuurlijk afhankelijk van wie er gaat rijden. Niet dat het heel krap is achter in een auto met de standaardwielbasis, maar die extra twaalf centimeters worden allemaal besteed tussen de voorstoelen en de achterbank en geven de achterpassagiers de nodige ruimte om nog wat te werken of een krant fatsoenlijk open te vouwen.
De ruime voorstoelen zijn bekleed met mooi leer en laten zich op talloze manieren verstellen. Zo kun je de zitting verlengen of de bovenkant van de rugleuning apart bewegen. Lekker na een lang stuk sturen is de massagefunctie, die je trouwens erg stevig te pakken neemt. Het stuur is elektrisch verstelbaar.

Voor de Phaeton werd een klassiek, zeer zakelijk dashboardontwerp gekozen. Achter het stuur een verzameling van zes ronde klokken, die goed afleesbaar zijn. In het midden zit nog een klein beeldschermpje van de boordcomputer. De materiaalkeus valt te complimenteren, want er is duidelijk voor gezorgd dat de auto niet 'goedkoop' oogt. In de middenconsole vinden we een hoop hedendaagse elektronica, zoals een navigatiesysteem, schokdemperinstelling, audio en telefoon. Alles is te bedienen met een grote draaiknop.
Achterin heeft de VW Phaeton standaard een doodgewone driezitsbank, maar voor ongeveer tien mille extra heb je twee separate stoelen achterin, inclusief een rijkelijk van houtfineer voorziene middenconsole. De achterpassagiers treffen een groot display aan tussen de voorstoelen. Dat is bedoeld om het klimaat achterin te regelen.


Vierwielaandrijving
Met een V8 onder de kap hoef je je om de prestaties van de VW geen zorgen te maken, ook al weegt de Phaeton dik 2.200 kg. Met 335 pk is de 4,2-liter immers niet slecht bedeeld. De Phaeton krijgt standaard 4Motion-vierwielaandrijving mee en dat merk je. De Phaeton accelereert mooi strak en zonder morren een bocht uit. De dempers van de VW zijn via de boordcomputer in te stellen in vier standen, van lekker soepel tot behoorlijk strak.
Een sterk punt van de Phaeton is de stilte die er binnen in de auto heerst. Hoe hard je ook rijdt, je zult nooit een probleem hebben om vanaf de achterbank met de voorste inzittenden te communiceren. Het rumoer van motor, banden en wind wordt teruggebracht tot zeer aanvaardbare waarden. Het helpt allemaal mee om fris uit te stappen na een lange reis.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Phaeton Lang 4.2 V8 4Motion 4-zitter Highline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 128.190

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.172 cc
Maximaal vermogen 246 kW / 335 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.175 mm / 1.903 mm / 1.450 mm
Wielbasis 3.001 mm
Massa leeg 2.232 kg
Laadvermogen 578 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.200 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,0s
Brandstofverbruik 13,1 l/100km
CO2-uitstoot 314 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Phaeton
Volkswagen Volkswagen Phaeton

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 Lang 4p. Highline BOMVOL TOPSTAAT

    Volkswagen Phaeton 4.2 V8 Lang 4p. Highline BOMVOL TOPSTAAT

    • 2010
    • 192.397 km

    € 17.999

    Volkswagen Phaeton 5.0 TDI V10 5p. * YOUNGTIMER !!

    Volkswagen Phaeton 5.0 TDI V10 5p. * YOUNGTIMER !!

    • 2005
    • 276.676 km

    € 5.750

    Volkswagen Phaeton 3.2 V6 5p. | Recent groot onderhoud | Youngtimer

    Volkswagen Phaeton 3.2 V6 5p. | Recent groot onderhoud | Youngtimer

    • 2004
    • 126.440 km

    € 12.495

Meer Volkswagen Phaeton occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Phaeton specificaties
  • Volkswagen Phaeton occasions
  • Volkswagen Phaeton video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Phaeton tests
  • Volkswagen Phaeton gebruikersreviews
  • Volkswagen Phaeton index
PREMIUM
Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

Bij liefhebbers van youngtimers liggen de autobladen uit 2003 opengeslagen op het bureau. De...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter Highline (2009)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    2
    • 26 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2011)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    2
    • 20 november 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter (2008)

    Volkswagen Phaeton 3.0 TDI V6 4Motion 5-zitter...

    21
    • 22 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion 5-zitter Highline (2004)

    Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion...

    24
    • 28 februari 2005
meer reviews
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

116

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

    Volkswagen Phaeton 6.0 W12 - BMW 760Li

    • 22 december 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Volkswagen Phaeton W12

    In het Wild: Volkswagen Phaeton W12

    84
    • 11 juni 2018
  • PREMIUM
    VW Phaeton 3.0 TDI V6

    VW Phaeton 3.0 TDI V6

    • 24 januari 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Phaeton

    Facelift Friday: Volkswagen Phaeton

    74
    • 12 augustus 2016
  • Nieuws
    Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

    Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

    89
    • 22 maart 2016
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Phaeton uitgesteld

    Komst nieuwe Volkswagen Phaeton uitgesteld

    149
    • 22 augustus 2015
  • Nieuws
    Volkswagen Phaeton alleen nog leverbaar met V8

    Volkswagen Phaeton alleen nog leverbaar...

    115
    • 3 augustus 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    43
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    116
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    115
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden