Lexus LS 600h President (2008)
Milieuvriendelijk
Toyota is hybridenpionier, en met de Lexus LS 600h dringt deze techniek nu door in het absolute topsegment. Zijn curriculum vitae is smullen geblazen voor liefhebbers van hightech: hybride, vierwielaandrijving, luchtvering, actieve stabilisatoren en een achttraps CVT-automaat. Het zal duidelijk zijn: bij deze auto gaat het om meer dan milieuvriendelijkheid. In deze klasse wil je immers genieten.
V12-prestaties, V6-verbruik
Lexus claimt dat de 445 pk sterke V8 in combinatie met de elektromotor de prestaties van een V12 biedt, met het verbruik van een V6. Die vlieger gaat niet helemaal op, want hoewel in de LS 600h een 445 pk sterke vijfliter V8 en een elektromotor met maximaal 224 pk samenwerken, gaat de acceleratie duidelijk minder explosief dan je in dit topsegment mag verwachten: naar 100 km/h duurt 6,3 seconden. En ook bij de tussensprints is de LS geen hoogvlieger. Als het om verbruik gaat, komt de Lexus echt goed uit de verf. Volgens Lexus verbruikt de hybride LS gemiddeld 9,5 liter per 100 km. In de stad stelt de Japanner zich tevreden met 11,3 liter. In de praktijk geeft de verbruiksmonitor vaak zelfs nog lagere waarden aan, want vooral in het deellastgebied is hij in zijn element. Ook bij remacties trouwens, waarbij hij met de vrijkomende remenergie de volgende stoplichtsprint voorfinanciert. Zodra je op de snelweg komt, verdwijnt het voordeel echter als sneeuw voor de zon, want dan jaagt ook de Lexus op snelheid er zomaar 30 liter per 100 km of meer doorheen. De 600h moet het vooral van stadsverkeer hebben, ook wat het CO2-voordeel betreft. Maar in alle gevallen geniet je van absolute rust aan boord. De Lexus klinkt zelfs bij een vol ingetrapt gaspedaal als een getunede koelbox. De acceleratie doet turbineachtig aan, zó gelijkmatig is hij. Je hebt het gevoel dat hij via een onzichtbare rubberen band die je op commando naar voren trekt met de horizon is verbonden.
Ruimteaanbod
In sommige opzichten stelt de LS 600h echter teleur. We hebben niets tegen de hybridetechniek, maar minder blij zijn we met het feit dat daardoor de kofferbak tot een magere 330 liter is gereduceerd. In een Golf is hij zelfs 20 liter groter! Ook het ruimteaanbod binnenin valt wat tegen. Wie echt eerste klas wil reizen, kan beter de 120 millimeter langere L-versie nemen.
Het dashboard van de Lexus oogt wat rommelig. Het is overgoten met knoppen. Verder is het jammer dat de LS zo gewoontjes oogt. Met zijn stugge runflat-
banden rolt de Lexus verhoudingsgewijs houterig en met kleine oneffenheden weet hij niet zo goed raad. De besturing heeft niet alleen een variabele overbrenging,
maar wordt in grenssituaties nog lichter en directer, zodat je in een noodsituatie
sneller kunt uitwijken. In zijn totaliteit maakt de besturing echter nogal een afstandelijke indruk. De vierwielaandrijving werkt echter subliem, zijn indrukwekkende stabiliteit zorgt voor een gevoel van vertrouwen. In tegenstelling tot de kortere LS, die iets sportiever overkomt, bekommert de lange versie zich in eerste instantie om het welbevinden van de achterpassagiers. De Lexus is tot het dak toe volgestopt met slimme snufjes. Hij verwent je en is daarnaast nog (relatief) milieuvriendelijk ook.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | LS 600h President |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 158.315 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8, hybride |
Cilinderinhoud | 4.969 cc |
Maximaal vermogen | 327 kW / 445 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 84 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.030 mm / 1.875 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.970 mm |
Massa leeg | 2.270 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,8s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 219 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.