Deze Simca 1100 was ooit bijzonder modern - In het Wild

Op naar de horizon

Simca 1100

Afgelopen week stonden we nog stil bij een Renault 16 en nu richten we onze aandacht op een al even vooruitstrevende landgenoot: de Simca 1100. Deze lijkt om door een ringetje te halen en dat is een dikke pluim waard.

De Franse auto-industrie heeft diverse revolutionaire creaties op zijn naam staan. De Renault 16 is er bijvoorbeeld één van, als grondlegger van de moderne hatchback. Niet lang na de 16 verscheen nog zo'n innovatief model met een deurtje extra: de Simca 1100. Die baarde niet alleen opzien met zijn achterklep, maar ook met zijn technische opzet. Het betrof een voorwielaangedreven auto met dwarsgeplaatste motor en onafhankelijke wielophanging. Je kon hem bovendien in tal van smaken krijgen, van hatchback tot stationwagon en van pick-up tot bestelwagen. De opmerkelijkste creatie op 1100-basis was zonder meer de Matra-Simca (later Talbot-Matra) Rancho, een soort cross-over avant-la-lettre. Een avonturier die zeker voor zijn tijd behoorlijk modern oogde. Binnen het 1100-gamma was de 1100 Ti zonder meer de meest aansprekende variant. Die wordt met zijn 82 pk sterke 1.3 en sportieve aankleding wel gezien als (een) grondlegger van de hot hatchback.

Een Simca 1100 Ti hadden we al eens eerder op de planken staan in deze rubriek, vandaag is het dankzij AutoWeek-forumlid XBXG2 de beurt aan een Simca 1100 GLS. Die is motorisch gezien beduidend meer bescheiden, met zijn 58 pk sterke 1.1. Toch was het verder wel een vrij complete 1100, ook om te zien, met zijn verstralers in de grille en de bumperrozetten. Vanbinnen word je in een GLS getrakteerd op kuipvormige stoelen en een klokje. Verder zijn alle portieren vanbinnen volledig bekleed. Dit exemplaar uit 1979 is nog iets verder aangekleed met onder meer spatlappen en tal van stickers. Dat laatste getuigt van liefhebberij en dat kan ook haast niet anders als je nu nog een Simca hebt. Simca's zijn eigenlijk alleen met een berg liefde oud geworden, want hoe vooruitstrevend de 1100 op papier ook was, kwalitatief was hij dat zeker niet, want vooral het plaatwerk was zeer roestgevoelig. Deze 1100 wordt nu al zeker dik 25 jaar door hetzelfde baasje gekoesterd en die zorgt er zo te zien heel goed voor. Chapeau!

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.