Deze Renault Laguna is ook alweer 25 – en zeldzaam!

Herinneringen aan een ander tijdperk

Renault Laguna in het wild

Soms is het overduidelijk dat een auto een plekje in ‘In het wild’ verdient, soms moet je even twee keer kijken. Want zeg nou eerlijk: wanneer zag jij voor het laatst een Renault Laguna Break van de eerste generatie?

Ondergetekende is van 1988 en las rond de eeuwwisseling volop autobladen en – brochures. Aan die periode moet ik meteen denken bij het zien van deze Laguna, een exemplaar van de eerste generatie. Destijds vond ik het (net als zijn verguisde opvolger trouwens) een bijzonder fraai ontwerp, en dat geldt eigenlijk nog steeds. De Break-versie – Renault onthield zich toen nog van het hippe ‘Grandtour’) valt in het bijzonder op, vanwege zijn wat opmerkelijke ‘dakkapel’ achterop. Even wennen, maar toch oogt ook deze versie wat mij betreft harmonieus.

Sinds die eerste Laguna als opvolger van de 21 werd gepresenteerd, is er een heleboel veranderd in het zakelijke segment. Laguna’s kwamen en gingen, Renault probeerde het nog met de Talisman maar sindsdien weten we dat iedere leaserijder gewoon een (vaak elektrische) cross-over moet of wil rijden. Exit zakelijke stationwagon, maar dat moment was nog heel ver weg toen deze auto op de weg verscheen.

Dat was in 2000, wat van deze Laguna Break een model van na de facelift maakt. Je herkent hem aan een strakgetrokken neus die de Laguna nog wat tijdlozer maakt. Deze specifieke Laguna is een doodgewone 1.6, maar dus geen diesel. Hij kwam in 2005 naar Nederland en is sindsdien niet meer van eigenaar gewisseld, want ongetwijfeld mede zijn ogenschijnlijk uitstekende conditie verklaart. De meeste oer-Laguna’s zijn na jaren intensief gebruik allang uit de vaart genomen, maar dit exemplaar mag hopelijk nog lang herinneringen blijven oproepen aan een ander tijdperk.

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.