AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze Renault 4CV is net helemaal gerestaureerd - In het Wild

Klein en piekfijn

Renault 4CV

Het is een ware schande, maar er heeft nog nooit een Renault 4CV geschitterd in 'In het Wild'. Tijd om daar verandering in te brengen. Dankzij AutoWeek-forumlid 'D oh' hebben we een prachtig exemplaar voor ons.

De Renault 4CV was in zijn tijd een enorm succes, maar toch is het geen enorm veel voorkomende klassieker geworden. Volgens onze gegevens zijn er in ons land niet meer dan enkele tientallen. Niet heel verwonderlijk dus wat dat betreft dat er nog nooit eentje in deze rubriek schitterde. We zijn 'D oh' bijzonder erkentelijk voor het delen van deze foto's, want nu kunnen we er eindelijk eentje in de buitenlucht bewonderen.

Het is niet zomaar een 4CV, maar eentje om door een ringetje te halen. Volgens de spotter is de auto net grondig gerestaureerd en dat geloven we direct. De kentekengegevens wijzen uit dat de auto in 2021 is geïmporteerd en sinds de zomer van vorig jaar bij zijn huidige baasje is. Vermoedelijk heeft die laatste de auto onderhanden genomen. Het resultaat mag er zijn.

Renault 4CV

Zoals gezegd was de Renault 4CV alles behalve zeldzaam in zijn tijd. Er zijn er meer dan een miljoen van gebouwd. Het grote succes was grotendeels te danken aan de betaalbaarheid van het model. Net na de oorlog was er grote behoefte aan goedkope vormen van vervoer en daar haakte de 4CV met zijn kleine koets en piepkleine viercilinders (tot 760 cc) goed op aan. Ondanks zijn formaat was hij praktisch, mede dankzij de tegenover elkaar openslaande portieren.

Overigens lag de motor achterin, net als bijvoorbeeld bij de Volkswagen Kever. Die noemen we niet voor niets, want enige gelijkenis met de Kever kan de 4CV niet worden ontzegd. Ferdinand Porsche werd zelfs bij Renault langs gestuurd door de Franse regering om te helpen bij de ontwikkeling, maar de kersverse topman van Renault (een voormalig verzetsstrijder) was er destijds als de kippen bij om de invloed van Porsche en diens Kever op het ontwerp de 4CV publiekelijk af te doen als onzin. Het recept bleek hoe dan ook lang houdbaar, want pas na veertien jaar viel het doek in 1961 voor de 4CV. Zijn opvolger zou een stuk legendarischer worden. Dat was de Renault 4.

Lezersreacties (23)

Reageren