Deze mensen delen heel veel passie voor de Opel Kadett D en E
Naar de meeting in Bladel
De jaren 70 en 80 waren de hoogtijdagen van de Opel Kadett in Nederland. Er waren jaren dat de Kadett beter verkocht dan de nummer twee en drie bij elkaar opgeteld! Kadetts uit de jaren 80 waren de D-Kadett en de E-Kadett en hoewel je ze niet meer dagelijks in het verkeer tegenkomt zijn er nog altijd veel in Nederland. We gingen naar een meeting waar eigenaren van een Kadett D en E elkaar opzochten.
Al die herinneringen komen weer terug als we het D- en E-Kadett-treffen in het Brabantse Bladel bezoeken. Typisch Opel: geen dure horeca of muziek van een Opel-combo(!), maar komen en gaan wanneer je wilt en lekker elkaars auto’s bewonderen, van origineel tot vette breedbouw, zoals dat in dat decennium populair was (voornaamste voorbeeld: de Ferrari Testarossa). Ook Duitsers en Belgen zijn aanwezig, evenals een verdwaalde Corsa of Vectra. Gastheer is Wesley Huisman opgegroeid op de achterbank van zo’n Kadett Limited uit 1986, die het evenement voor de derde keer organiseert. “De Opel Kadett is een stukje nationaal erfgoed. Iedereen kent wel iemand die er een heeft gehad. Je ziet het: gemoedelijke sfeer, leuke auto’s en fraai weer. Wat wil je nog meer?”
‘Deze is te mooi, die houden we’, eigenaar Opel Kadett E GT Gerard van Uden
Als mid-veertiger zocht Bosschenaar Gerard van Uden een sportieve gezinsauto. Na twee Ascona’s, een B-Kadett, een D-Kadett en een E-Kadett viel de keuze op … weer een E-Kadett. “Maar dan de GT-uitvoering”, aldus de inmiddels 81-jarige eigenaar. Jawel: de in 1986 aangeschafte auto heeft hij nog altijd. “Elke twee, drie jaar ruilden we onze auto in, maar de PS-72-ZV niet. ‘Deze is te mooi,’ zei ik tegen mijn vrouw, ‘die houden we.’”
GT staat voor Gran Turismo, maar deze rode bolide heeft nimmer de landsgrenzen gezien. “Ik reed er altijd kleine stukjes mee. Dat wreekte zich: na 100.000 kilometer moest er een nieuwe motor in. Verder heeft hij altijd perfect gefunctioneerd, op een eenmalig oplichtend lampje van de remvloeistof na”, aldus Gerard. Zijn kleinkinderen vinden opa’s Kadett cool, maar het rijden erin gaat ze niet altijd even gemakkelijk af. “Een handchoke en geen stuurbekrachtiging, dat zijn ze niet gewend”, lacht hij.
Een Opel Kadett D GTE, die zijn echt zeldzaam want de snelle versie is alleen in het laatste jaar van de D-Kadett geleverd.
‘Papa, ze kijken naar je auto!’, hoort Jack over zijn D-Kadett GTE
Welke beginnersauto zoek je als je ouders D-Kadett rijden? Ook een D-Kadett, maar dan graag wat heftiger, meende Jack Kerstens uit het Belgische Essen, net over de grens bij Roosendaal. “Dus ging ik mijn eerste D flink tunen en verbouwen. Na een poosje maakte die plaats voor een Calibra. Destijds was het mijn droomauto, maar na twee jaar vond ik hem toch niet bijzonder genoeg en ging ik op speurtocht naar een D-Kadett GTE met 1.8-injectiemotor. De 0-AFE-884 kocht ik vijf jaar geleden weliswaar in Duitsland, maar hij is in 1984 nieuw in Spanje geleverd. Dat klimaat deed mijn auto goed: hij is nog helemaal origineel. Niet gek voor een 40-jarige. Ik had vroeger nooit verwacht dat ik bijna mijn hele leven D-Kadett zou rijden. Mijn dochters vinden de auto geweldig en zijn regelmatig verbaasd als we ermee onderweg zijn. ‘Papa, ze kijken naar je auto!’, roepen ze dan. Mooi, toch?”
De Opel Kadett van generatie D is goed vertegenwoordigd. Ook behoorlijk getunede, zoals deze Caravan met 2.0 16V van de latere Kadett GSi 16V.
‘Ik heb me er lekker op uitgeleefd’, James Frays over zijn Kadett D Caravan met C20XE-motor
“Deze auto heb ik gekocht als ‘bouwpakket’, voor de onderdelen, maar het is iets anders gelopen. Hij was nog te goed, dus heb ik me er lekker op uitgeleefd”, zegt Tilburger James Frays als hij naar zijn in Haselnussbraun gespoten D-Caravan uit 1982 wijst. Wat heet: digitaal dashboard, tweekleurige leren bekleding, ABS, stuurbekrachtiging, vijfversnellingsbak, schuif-kanteldak, andere wielen en een iets verlaagd onderstel. In het vooronder ronkt een zogeheten C20XE-motor (uit onder meer Kadett/Astra GSI, Calibra en Vectra 2000). “Tja, het oorspronkelijke plan was om hem rijdend te maken. Toen dat lukte, was het spuitwerk aan de beurt. Ook de onderkant is daarbij aangepakt. Vervolgens was het hek van de dam, met dit als resultaat”, aldus James. Alle noeste arbeid ten spijt, op fotograaf Arno maakt met name de bodem van de kofferruimte indruk. “Alsof hij zó uit de showroom komt!”, zegt hij. Volgende klus: een tweedeurs D-Caravan.
‘Ik heb zelf een vijfbak ingebouwd’, Wilmer Noorden gaf zijn vierdeurs D een upgrade
Het komt weinig voor: een auto die twee keer zo oud is als de eigenaar. De 21-jarige Wilmer Noorden uit ‘s-Gravenzande is met zijn 1981-D-Kadett dus een bijzonder fenomeen. Zijn auto ook, want de GZ-54-SH is een heuse sedan. We kunnen ons voorstellen dat dit blauwe exemplaar indertijd door een pensionado is aangeschaft. Geen moderniteiten als een grote achterklep, wel geld voor een luxe uitvoering, want zie de uitbundige chroomomlijsting van de ruiten eens, het glanzende lichtmetaal, de metallic lak en de dikke velours bekleding. “Ik zag hem vorig jaar op Marktplaats en vond het een leuk model. Eerst gebruikte ik de Kadett als dagelijks vervoer, nu dient een B-Corsa daarvoor. Hij was in goede staat. Er waren alleen nieuwe banden nodig. Zelf heb ik een vijfbak ingebouwd. Gisteravond werd ik geconfronteerd met benzinelekkage, dus dat heb ik nog gauw gefikst voor vandaag. Mijn toekomstplannen ermee? Een buitenlandse reis!”
‘Hij stond al veertien jaar stil’, David liep toevallig tegen deze Kadett Cabriolet aan
Bijna had David van Hintum hier niet gestaan met zijn maagdelijk witte Kadett 1.6i Cabriolet uit 1991 (faceliftmodel). “Eigenlijk zocht ik een witte C-Kadett Coupé. Een Opel-verzamelaar uit Oss moest vanwege Parkinson helaas afstand doen van zijn collectie en omdat een van de aanwezige auto’s zo’n Coupé was, ben ik gaan kijken. Helaas viel die auto tegen en trok deze cabrio mijn aandacht”, zegt David. Hij nam de Bertone-creatie mee naar zijn huis in Heesch. “Omdat hij al veertien jaar stilstond, is de kilometerstand met nu 115.000 aangenaam laag. Uiteraard moesten er wat dingetjes aan gebeuren. Zo heb ik gegalvaniseerde grondbalken door een ambachtelijke plaatwerker uit Arnhem laten inlassen en is tevens de – elektrische – kap vernieuwd”, aldus de ex-automonteur van een Opel-subdealer en tegenwoordig truckchauffeur. Hij is vooral op dit soort zonnige dagen in zijn nopjes met de dakloze Kadett, “maar ooit komt er toch die witte C-Coupé. Dat blijft mijn favoriet.”
‘Ze werden gebruikt waarvoor ze zijn gemaakt’, Wesley zocht een Cabrio maar kocht een Caravan
Eveneens uit 1991 komt deze Marseille-roodmetallic E-Kadett Caravan van organisator Wesley Huisman. Hij was juist op zoek naar een cabriolet, maar kwam thuis met deze pakezel. Die moet je overigens niet volproppen, want de 1.4i-motor levert een bescheiden 60 pk. “Toch mag hij een aanhanger van 750 kilo trekken”, vertelt Wesley. Hij kan het weten, want hij is gek op lijstjes en cijfers. Zo weet hij uit RDW-bestanden dat er nog maar zo’n twintig exemplaren van de stationwagon overgebleven zijn. “Ze werden uiteraard gebruikt waarvoor ze zijn gemaakt. Roest deed de rest”, stelt hij vast. Dat laatste pakte hij dan ook aan en pimpte de auto licht. Zijn ZF-48-TS oogt fraai en strak. Niet gek voor een auto die maar €1.200 kostte. Als echte Opel-man bezit Wesley nog enkele zeldzaamheden. “Een D-Kadett Van/Lieferwagen en een vijfdeurs facelift-Kadett E in GT-uitvoering. Volgens de RDW zijn dit van allebei de enige exemplaren in Nederland.”