Deze lekker nuchtere hatchbacks koop je voor €10.000: Corsa, Fabia en Baleno
Degelijk
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Enkele weken geleden werd er weer eens een lijstje met daarop de populairste occasions uitgebracht. In de top 5 daarvan troffen we vier auto’s aan die inmiddels in Op Zoek Naar hebben geschitterd. De Opel Corsa ontbrak echter. Tot nu.
Een Fiesta of Mazda 2 koop je vanwege hun rijkwaliteiten, een Yaris omdat hij de naam heeft lang mee te gaan, terwijl comfortzoekers voor een C3, 208 of Clio gaan. Maar waarom koop je een Corsa? Misschien omdat het een Opel is: nuchter, ietwat pretentieloos. We zoeken er twee gelijkgestemden bij tijdens onze digitale showroomtocht, met in de knip €10.000.
Opel Corsa 1.0 Turbo 90 pk Edition - 2018 - 107.187 kilometer - €9.995 (incl. BTW)
We trappen af met de Opel Corsa - een modelnaam die inmiddels 42 jaar bestaat en zodoende niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. De keuze op de occasionmarkt is dus groot wanneer je zo’n compacte Duitser zoekt. Ons viel deze maagdelijk witte Opel Corsa op: de eerste, zakelijke eigenaar (want btw-auto) reed een ton met de geblazen driepitter die naast de 90 pk van de SB-262-V ook in een 115 pk-sterke uitvoering verkrijgbaar was. En wie niet per se achterportieren nodig heeft: de driedeurs Corsa oogt wat vlotter, maar de achterpassagiers - die redelijk de ruimte hebben - missen dan het goede uitzicht dat de vijfdeurs te bieden heeft. Voorin gaat het er vanzelfsprekend beter aan toe. Je hebt zicht op een helder instrumentarium dat uit nette materialen is opgebouwd. Getoond model is de Edition met onder meer navigatie, digitale radio, airco, cruise control en parkeersensoren achter.
De 1.0 onder de kap is een levendig machientje. Hij heeft maar weinig toeren nodig om nette prestaties op het asfalt te zetten en reageert enthousiast op het gaspedaal. Ook prettig is de zesbak: op de lange afstand betekent dit minder motorlawaai vanwege minder toeren (dus ook minder slijtage) en een lager verbruik. Dat laatste is nodig ook, want de Corsa is meer dan 200 kilo zwaarder dan de Baleno, wat dus ongunstig uitpakt voor de gebruikskosten.
Hoewel de compacte Opel over het algemeen comfortabel is, voelt de vering een beetje week aan en dat maakt hem wat onrustig. Dankzij vrij straf afgestelde dempers is de auto desondanks koersvast. Nadeel is dat de inzittenden oneffenheden in de weg duidelijk voelen. Verder stuurt de Corsa op de snelweg wat vaag. Landgenoot Fiesta doet (eigenlijk: deed …) het op dat vlak beter. De aanbieder is een Bovag-bedrijf, maar garantie is in overleg.
Signalement
Merk Opel
Type Corsa 1.0 Turbo 90 pk Edition
Bouwjaar maart 2018
Kilometerstand 107.187
Vraagprijs €9.995
Waar te koop? Vakgarage Van Damme B.V., Wildervank
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 3.700 tpm
Max. koppel 170 Nm bij 1.800 tpm
Leeggewicht 1.099 kilo
Bagageruimte 280 l/1.100 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 20,0
0-100 km/h 11,9 s
Topsnelheid 180 km/h
Skoda Fabia 1.0 TSI 70 kW Greentech Ambition - 2018 - 90.248 kilometer - €9.940
Weliswaar hebben we in Op Zoek Naar … al eerder een Fabia laten opdraven, maar dat was de Combi van het voorgaande model. De tuttigheid daarvan heeft bij de modelwisseling plaatsgemaakt voor een iets zelfverzekerder voorkomen, maar een stoere dan wel levenslustige uitstraling is hem nog altijd vreemd. Opvallend: in ons occasionbestand treffen we tussen de 9 en 10 mille enkel Fabia’s aan met de zwakke 60 pk-motor. Deze Skoda Fabia is de enige die 95 paarden over de voorwielen uitstort. Het maakt hem net wat daadkrachtiger dan de - zwaardere - Corsa, maar hij moet in de Baleno op dit vlak z’n meerdere erkennen.
Het interieur is ruim genoeg voor een klein gezin, is strak van vormgeving en uit goede materialen opgebouwd, maar op een enkel accentje na is het binnenste wel erg zwart en zakelijk, op het kille af. De Fabia staat op het MQB-platform van de Volkswagen Group, maar lijkt op de niet altijd even gladde Tsjechische wegen afgestemd te zijn. Het onderstel is wat zachter en vergevingsgezinder dan familieleden Polo, A1 en Ibiza. Dat, en het stevige meubilair, maakt langere ritten tot een ontspannen bezigheid. Ook grotere oneffenheden in de weg weet de compacte Tsjech vrij gemakkelijk te pareren. Jammer is weer wel dat een zesde verzet ontbreekt: bij 130 km/h draait de motor ruim 3.000 toeren.
Deze Fabia (twee ex-eigenaren die er samen 90.000 kilometer mee hebben afgelegd, de vraagprijs van deze bij de merkdealer bivakkerende occasion is inclusief een jaar wettelijke garantie) is uitgevoerd als Ambition en kent een vrij sobere aankleding. Aardigheidjes als een ijskrabber en een in hoogste verstelbare hoedenplank ontbreken niet, maar navigatie weer wel. Daar moet je je smartphone voor gebruiken. En achterin is het slingeren geblazen. Wel aanwezig zijn vijf EuroNCAP-crashteststerren (de Corsa scoorde er vier), wat de Fabia tot meest veilige van dit trio maakt.
Signalement
Merk Skoda
Type Fabia 1.0 TSI 70 kW Greentech Ambition
Bouwjaar maart 2018
Kilometerstand 90.248
Vraagprijs €9.940
Waar te koop? TB Occasion Center, Roosendaal
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo
Max. vermogen 70 kW/95 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.009 kilo
Bagageruimte 330 l/1.150 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 23,3
0-100 km/h 10,6 s
Topsnelheid 185 km/h
Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive - 2016 - 68.840 kilometer - €9.999
Suzuki biedt/bood in elk segment twee modellen aan. Bij de kleintjes de grappige Ignis naast de nuchtere Celerio/Alto (allebei inmiddels verdwenen), de avontuurlijke Vitara naast de meer ‘geasfalteerde’ S-Cross en in dit geval de rationele Baleno naast de vrolijker Swift. Ook de Baleno is geschrapt, zodat we het met een occasion moeten doen, zoals deze Suzuki Baleno: qua uiterlijk weinig opvallend (op de lakkleur na), maar innerlijk heeft hij veel te bieden. Zoals een voor z’n omvang acceptabele binnenruimte en een uitrusting die de term ‘High Executive’ aardig eer aandoet: verwarmbare zitplaatsen vóór én achter(!), navigatiesysteem, traction control, DAB-radio, xenonverlichting, lichtsensor … Eveneens prettig is het lage gewicht van de auto: slechts 880 kilo! Dat gecombineerd met de zuinigheid (en toch felheid) van de geblazen eenliter, de lage kilometerstand en de betrouwbaarheid van Suzuki maakt ‘m een relatief goedkoop te exploiteren auto. Wel is het jammer dat de aanbieder niet over garantie rept: de vermelde prijs is een zo-meeneemprijs. Ook jammer is dat de Baleno een destijds al schamele drie sterren scoorde in de EuroNCAP-crashtest. Dat laatste typeert een beetje deze Japanner: veel auto voor je geld, maar daardoor ook was minder scorend op algeheel raffinement. Naast de genoemde veiligheid noemen we tevens de rijeigenschappen. De vrij zachte vering kent een combinatie met een demping die wat moeite heeft om de rust in de koets te bewaren. De koersvastheid kan beter, zowel in rechte lijn als in bochten, want daar wil hij best wat overhellen. Daarbij komt dat het stuur weinig feedback geeft en zelfs de vijfbak voelt niet Japans-strak aan. Kortom: een occasion voor rustige rijders. Wie meer wenst op dat vlak, is aangewezen op de dynamischer Swift, zo simpel is het. Wat blijft is een relatief ruime, luxe, betaalbare en toch ook zeldzame occasion: op de weg vliegen de Corsa’s en Fabia’s je om de oren, de Baleno is een muurbloempje gebleven.
Signalement
Merk Suzuki
Type Baleno 1.0 Boosterjet High Executive
Bouwjaar augustus 2016
Kilometerstand 68.840
Vraagprijs €9.999
Waar te koop? KL Auto’s, Oosterhout (N.-B.)
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 998 cc, turbo
Max. vermogen 82 kW/112 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 880 kilo
Bagageruimte 355 l/1.085 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 22,7
0-100 km/h 11,4 s
Topsnelheid 200 km/h
Welke nuchtere rakker zou jij voor je huis willen parkeren?
De Fabia en de Baleno lijken elkaars tegenpolen: de Tsjech is uiterst sober, maar komt als geheel geraffineerder over dan de Japanner die voor z’n klasse erg luxueus is uitgerust. Bovendien is de Baleno (nog) ruimer, een lichtgewicht en met de prestaties zit het ook wel snor. Hoe dit muurbloempje het op termijn als inruiler doet, is een groter vraagteken dan ‘erkende’ succesmodellen als Fabia en Corsa. Met die laatste begon deze aflevering. De Duitser is eveneens wars van pretenties, maar vinden wij van deze drie wel de meest vrolijke Frans. Wat zou jouw keuze zijn?