Deze Lancia Delta is onterecht vrijwel helemaal vergeten – In het Wild
Een van de vijf
Wie Lancia Delta zegt, denkt veelal direct aan de eind jaren zeventig gepresenteerde eerste generatie, waarvan afgeleiden hoge ogen gooide in de rallysport. De tweede generatie Delta is in de Lancia-historie ietwat vergeten. Hoog tijd dus om een relatief knap ogend exemplaar een podium te gunnen in In het Wild.
Lang heeft Lancia buiten thuisland Italië geen enkele rol van betekenis gespeeld. Onder de vleugels van Stellantis is Lancia geïnjecteerd met frisse levensmoed. De Ypsilon is niet langer voorbehouden aan de thuismarkt en Lancia is voornemens om modelnamen Gamma en Delta nieuw leven in te blazen. Wie Delta zegt, denkt vast vooral aan de eerste generatie (Tipo 831), het het door niemand minder dan tekenmeester Giorgetto Giugiaro (Italdesign) getekende model, waarvan extreem heftige versies in de rallyracerij hun automobiele rivalen meer dan geregeld het snot voor ogen reden. Ook de productieversies van de oer-Delta staan bij Lancia-liefhebbers vrij hoog op de wensenlijst, met name de sportieve Integrales. De tweede generatie Lancia Delta, die in 1993 zijn publieksdebuut beleefde tijdens de Autosalon van Genève, is in de Delta-geschiedenis wat ondergesneeuwd. Wat ons betreft volledig onterecht.

Een driedeurs Lancia Delta: de HPE.
Niet Giugiaro, maar Ercole Spada zette als hoofddesigner van het I.DE.A Institute de lijnen van deze Delta op papier. Datzelfde designhuis was ook verantwoordelijk voor tal van andere Italianen. Denk aan de Fiats Tipo en Tempra en aan de Lancia Kappa. Zelfs de eerste generatie van de Daihatsu Move werd door de Italiaanse tekenmeester op papier gezet. Over klapstukken gesproken. Was de Delta er enkel als vijfdeurs hatchback zoals je hem op de foto's ziet? Zeker niet. Net als de oer-Delta had deze Lancia een sedanbroertje. Die heette niet Prisma, maar Dedra. De Dedra was er overigens ook als stationwagon, terwijl de Prima er enkel als sedan was. Daar hield het verschil in verschijningsvormen tussen de eerste en tweede Delta niet op. Relatief laat in zijn bestaan werd het leveringsgamma van de tweede generatie Delta namelijk verrijkt met een driedeurs variant: de HPE (High Performance Executive).
Sportieve versies waren er natuurlijk ook, waaronder de HF Turbo, maar het gros van de Delta's werd uiteraard met bescheidener motoren verkocht. Het exemplaar op de foto's is zo'n ingetogen Delta. Hij verliet in 1998 de fabriekspoorten in het Italiaanse Chivasso en heeft de minst potente machine onder de kap die Lancia op dat moment in de vijfdeurs Delta leverde: de 103 pk sterke 1.6. Hij was er op dat moment ook met een 130 pk sterke 1.8 en met een 90 pk sterke 1.9 turbodiesel. De HPE – de driedeurs dus – was er toen ook met de 186 pk krachtige geblazen 2.0. Het feit dat praktisch alle kunststof op de auto in carrosseriekleur is gespoten, wijst erop dat dit er een is van de allerlaatste opfrisronde die Lancia in 1998 op het model doorvoerde. Wat uitvoeringen betreft viel er nog maar weinig te kiezen. Wie voor de vijfdeurs Delta ging, kon vanaf 1998 enkel nog voor de LS-uitvoering gaan.
Het gekiekte exemplaar heeft her en der een plekje, maar staat er zéker niet slecht bij. Hij is er nog, en dat is wat telt. Zeldzaam is hij overigens ook. Er staan nog slechts 63 Delta's van deze generatie op kenteken. Daarvan hebben er nog slechts 14 een geldige apk. Daarvan zijn er slechts vijf stuks een vijfdeurs. Daar is dit er dus één van. Leuk weetje: de eerste generatie Delta werd ook als Saab-Lancia 600 verkocht. De Delta die in dit artikel een hoofdrol speelt, is niet in dezelfde vorm door een ander merk verkocht.