Deze Lada Niva is jonger dan je wellicht denkt – In het Wild
Goed gebruikt
De Lada Niva draait al enorm lang mee en daarom is het soms wat lastig in te schatten hoe oud een Niva precies is. De staat van deze Niva maakt dat nog wat ingewikkelder.
2001 is stiekem weliswaar al 23 jaar geleden, maar auto's uit dat jaar zien er toch regelmatig nog best oké uit. Het is in elk geval zeker niet het jaartal dat wij aan deze Lada Niva zouden hebben gekoppeld als je ziet hoe die erbij staat. Toch hebben we hier echt van doen met een Niva uit dat jaar. AutoWeek-lezer Ate de Vries kwam hem tegen en stuurde ons deze foto's ervan. Bedankt, Ate!
Als model is de Lada Niva al twee keer zo oud als dit exemplaar, want al in 1977 rolde de eerste van de band. Deze had ook zomaar van die eerste lichting kunnen zijn als je zijn doffe lak en stevige roestplekken ziet. Bovendien is het er eentje die qua uitvoering ook erg dicht bij het origineel staat. De grootste hint dat het een jongere Niva is, krijg je aan de achterkant. Deze Niva heeft namelijk al de smalle langwerpige achterlichten en de kofferklep die helemaal tot net boven de bumper doorloopt. De oer-Niva had een kortere klep, met daaronder brede achterlichten.
Veel keuze is er qua aandrijving nooit echt geweest bij deze eenvoudige, maar doeltreffende terreinrakker; het gros is geleverd met een 1.7-viercilinder-benzinemotor. De Niva op de foto's heeft die ook in zijn neus liggen, maar in dit geval lust die motor ook lpg. Dat is wel zo fijn als je even lekker het terrein in gaat met zo'n Niva, want echt zuinig is hij niet. Je krijgt er wel een hoop archaïsche blubberlol voor terug. Of deze Niva daar ook voor aangeschaft is? In elk geval heeft degene die deze in 2001 nieuw kocht er al een hoop plezier van gehad, want de Niva is nog altijd bij hetzelfde baasje. Waarschijnlijk is er dus een hechte band tussen bestuurder en auto. Nu alleen nog hopen dat zich dat ook uit in een beetje zorg voor de inmiddels misschien wat té ruwe randjes.
Signalement
Merk | Lada |
---|---|
Model | Niva 1.7i |
Carrosserie | 3-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 13.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.690 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 133 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.740 mm / 1.680 mm / 1.640 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 1.185 kg |
Laadvermogen | 425 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.490 kg / 400 kg |
Banden | 175/70SR16Prijzen |
Topsnelheid | 137 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 19,0 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 233 g/km |