Deze klassiekers dalen het meest in waarde
Zelfs een Porsche 911...
Een klassieker als een leuke vorm van investering? Die vlieger gaat niet altijd op. Op deze pagina’s laten we tien modellen van Duitse makelij zien die in de afgelopen zes jaar aan waarde hebben ingeboet.
40.00
1.BMW 503 Coupé
1956-1959, 3.168 cc, 140 pk
Wat een beeldschone auto! De BMW Type 503 was verkrijgbaar als cabriolet en, zoals hier getoond, als coupé met twee deuren en ruimte voor twee lange en twee minder lange passagiers. De techniek: 3,2 liter V8 met dubbele carburateurs en een vermogen van 140 pk, in combinatie met achterwielaandrijving. De prijzen: extreem hoog indertijd, zes jaar geleden ook (gemiddeld €340.000), maar nu 42 procent goedkoper. Er werden slechts 273 coupés gebouwd.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€ 340.000 | €200.000 | 42 |
2. Volkswagen T1 Samba
1963-1967, 1.493 cc, 42 pk
De flowerpower-aanhangers hebben wellicht ook wat T1 Samba’s versleten, maar de speciale versie met 23 ramen en een klapdak moet ook toen al duur zijn geweest. Net als zes jaar geleden, toen er links en rechts zescijferige bedragen voor de charmante VW werden gevraagd. Het is dan ook niet zo vreemd dat er een prijscorrectie bij de Samba heeft plaatsgevonden.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€90.000 | €62.000 | 31 |
3. EMW 327-2 Cabrio
1949-1956, 1.957 cc, 55 pk
Na de oorlog werd de in het Oost-Duitse Eisenach gevestigde tak van BMW omgedoopt in EMW, wat staat voor Eisenacher Motorenwerk. Het model dat er het levenslicht zag, was hetzelfde als voor de oorlog: de 327, verkrijgbaar als coupé en cabriolet. De laatstgenoemde uitvoering was zes jaar geleden €44.000 duurder.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€147.000 | €103.000 | 30 |
4. Mercedes-Benz 300 S en SC
1952-1958, 2.996 cc, 150-175 pk
Een Benz met een grote wow-factor. De 300 SC cabriolet (type W 188-II) is sinds 2018 met 25 procent in waarde gedaald tot €540.000, de vroege 300 S in coupé-uitvoering (W 188-I, foto) met 23 procent tot € 250.000.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€720.000 | €540.000 | 25 |
5. Porsche 911 Carrera 2.7 (G-model)
1973-1975, 2.687 cc, 210 pk
Een zescilinder boxermotor, luchtgekoeld, een topsnelheid van 240 km/h. Had je verwacht dat de klassieke 911 alleen meer waard zou worden? Wij eigenlijk ook wel, maar het is niet het geval. De Carrera van de G-generatie is in zes jaar tijd pak hem beet het bedrag dat je voor een nieuwe Volkswagen Golf (basisversie) betaalt, aan waarde kwijtgeraakt.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€180.000 | €143.000 | 21 |
6. BMW 3.0 CSL
1971/1972, 2.985 cc, 180 pk
Hij heet de E9, heeft de BMW-propeller achter op beide C-stijlen prijken, rolde van de productielijn bij Karmann en is simpelweg een lust voor het oog. En de prijzen gaan omlaag. Hoewel €132.000 nog steeds veel geld is.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Waardedaling in % |
€165.000 | €132.000 | 20 |
7. Mercedes-Benz 500 SL (R107)
1980-1985, 4.978 cc, 240 pk
De R 107 is de SL die in meerdere opzichten voor de eeuwigheid gemaakt leek te zijn: Mercedes-Benz bouwde de tweezits roadster van 1971 tot 1989. Met een waardeverlies van 19 procent is de 500 SL met 240-pk V8 uit het begin van de jaren 80 wat bereikbaarder geworden.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Waardedaling in % |
€48.000 | €39.000 | 19 |
8. Volkswagen-Porsche 914/6
1969-1972, 1.991 cc, 110 pk
Wat een genot om mee te rijden! In de lengterichting geplaatste, luchtgekoelde boxermotor in het midden, plus achterwielaandrijving en, zoals in dit geval, zes cilinders. Toch gaan de prijzen die voor de VW-Porsche worden gevraagd omlaag.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€74.000 | €60.900 | 18 |
9. Glas 2600 V8 Coupé
1966/1967, 2.580 cc, 150 pk
Al het goede komt uit Dingolfing: waar tegenwoordig BMW’s van de band rollen, werd vroeger de Gran Turismo Coupé Glas 2600 V8 gebouwd. Met een gemiddelde prijs van €66.000 moet je daar aardig voor in de buidel tasten. Maar het is minder dan de €80.000 die er zes jaar geleden voor werd neergeteld.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardeling in % |
€80.000 | €66.000 | 18 |
10. Opel Kapitän
1948-1951, 2.473 cc, 55 pk
Het is zo’n auto waar Jan met de pet na de oorlog alleen maar van droomde: de grote Opel met een 2,5-liter zescilinder lijnmotor en een topsnelheid van 126 km/h. Zes jaar geleden betaalden liefhebbers gemiddeld nog €33.300 voor een Kapitän. Nu ligt de gemiddelde verkoopprijs €5.700 lager.
Waarde 2018 | Waarde 2025 | Waardedaling in % |
€33.300 | €27.600 | 17 |