Deze Fiat Seicento Sporting is eenvoudig leuk - Liefhebber Gezocht
Gifkikkertje
In een wereld waarin 'sportief rijden' al snel gelijk staat aan soms wel dik 1.000 pk, torque vectoring en actieve aerodynamica is deze Fiat Seicento Sporting een lekker nuchtere opvaller. Je zult hem niet snel over het hoofd zien en tegelijkertijd biedt hij lol op een bescheiden manier.
Fiat is heer en meester in het bouwen van leuke kleine auto's. Dat bewees het merk begin jaren 90 ook wel weer met de Cinquecento, waarvan een heuse Sporting-versie verscheen om ook de vlotter ingestelde bestuurder op zijn of haar wenken te bedienen. Dat recept bleef op de plank liggen voor opvolger Seicento, waar binnen de kortste keren ook al zo'n Sporting van verscheen. Meestal waren ze knalgeel. Niet te missen dus dat je met een Sporting te maken had, anders zorgden de dikkere bumpers en lichtmetalen wieltjes daar wel voor.
De Seicento Sporting had niet alleen de grootste motor, een alsnog vrij bescheiden 1.1-vierpitter, maar stond ook lager op zijn wielen en kreeg heuse anti-rollbars. Dat moest er al met al voor zorgen dat je er een leuker potje mee kon sturen dan met de reguliere Seicento. Mede dankzij een nog altijd bijzonder laag gewicht werd het inderdaad een leuk gooi-en-smijt-autootje. Wel moest je als je wat groter was misschien wat puzzelen om bij het sportievere werk je voeten goed op de pedaaltjes te krijgen.
Was de Seicento Sporting je nog niet opvallend genoeg, dan kon je ook nog bijbetalen voor een heuse Abarth-behandeling. Die heeft deze Seicento uit 1998 ondergaan. Dat zie je onder meer aan de dikkere sideskirts met Abarth-logo's erop. Ook heeft iemand er ooit nog wat opvallender wieltjes onder gezet en zijn er hier en daar nog meer uiterlijke aanpassingen gedaan. Helemaal origineel is hij dus niet en ook ontbreekt de achterbank (scheelt toch weer wat kilootjes), dus dikke kans dat er aardig mee getrapt is. Hij heeft ook behoorlijk wat verschillende eigenaren gehad, en dat is niet een heel gunstig teken. De auto lijkt er in elk geval nog wel aardig knap bij te staan. Technisch kan er ook niet heel veel grondig misgaan, of het is vrij goedkoop op te lossen. Voor €1.399 kun je er vast nog wel een leuke kleine scheurneus aan hebben.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Seicento 1100 i.e. Sporting |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.754 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.108 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 86 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.320 mm / 1.500 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 710 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 200 kg |
Banden | 165/55HR13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |