Deze Fiat Seicento Sporting is eenvoudig leuk - Liefhebber Gezocht

Gifkikkertje

Fiat Seicento

In een wereld waarin 'sportief rijden' al snel gelijk staat aan soms wel dik 1.000 pk, torque vectoring en actieve aerodynamica is deze Fiat Seicento Sporting een lekker nuchtere opvaller. Je zult hem niet snel over het hoofd zien en tegelijkertijd biedt hij lol op een bescheiden manier.

Fiat is heer en meester in het bouwen van leuke kleine auto's. Dat bewees het merk begin jaren 90 ook wel weer met de Cinquecento, waarvan een heuse Sporting-versie verscheen om ook de vlotter ingestelde bestuurder op zijn of haar wenken te bedienen. Dat recept bleef op de plank liggen voor opvolger Seicento, waar binnen de kortste keren ook al zo'n Sporting van verscheen. Meestal waren ze knalgeel. Niet te missen dus dat je met een Sporting te maken had, anders zorgden de dikkere bumpers en lichtmetalen wieltjes daar wel voor.

De Seicento Sporting had niet alleen de grootste motor, een alsnog vrij bescheiden 1.1-vierpitter, maar stond ook lager op zijn wielen en kreeg heuse anti-rollbars. Dat moest er al met al voor zorgen dat je er een leuker potje mee kon sturen dan met de reguliere Seicento. Mede dankzij een nog altijd bijzonder laag gewicht werd het inderdaad een leuk gooi-en-smijt-autootje. Wel moest je als je wat groter was misschien wat puzzelen om bij het sportievere werk je voeten goed op de pedaaltjes te krijgen.

Was de Seicento Sporting je nog niet opvallend genoeg, dan kon je ook nog bijbetalen voor een heuse Abarth-behandeling. Die heeft deze Seicento uit 1998 ondergaan. Dat zie je onder meer aan de dikkere sideskirts met Abarth-logo's erop. Ook heeft iemand er ooit nog wat opvallender wieltjes onder gezet en zijn er hier en daar nog meer uiterlijke aanpassingen gedaan. Helemaal origineel is hij dus niet en ook ontbreekt de achterbank (scheelt toch weer wat kilootjes), dus dikke kans dat er aardig mee getrapt is. Hij heeft ook behoorlijk wat verschillende eigenaren gehad, en dat is niet een heel gunstig teken. De auto lijkt er in elk geval nog wel aardig knap bij te staan. Technisch kan er ook niet heel veel grondig misgaan, of het is vrij goedkoop op te lossen. Voor €1.399 kun je er vast nog wel een leuke kleine scheurneus aan hebben.

Signalement

Merk Fiat
Model Seicento 1100 i.e. Sporting
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.754

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.108 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 86 Nm bij 3.250 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.320 mm / 1.500 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.200 mm
Massa leeg 710 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 400 kg / 200 kg
Banden165/55HR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.