Deze ellende speelt bij Volkswagen

Stakingen en fabriekssluitingen

Volkswagen staking IG Metall vakbond (ANP)

De hele Europese automobielindustrie staat te wankelen en te rammelen, zo legden we eerder uit. Maar bij veel merken spelen ook specifieke problemen. Dit is er aan de hand bij de Volkswagen Group.

Hoewel andere merken op dat moment al aan het zuchten waren, waren de onheilstijdingen uit Wolfsburg het begin van alle berichtgeving over een aanstaande crisis in de automobielbranche. Misschien wel omdat niemand zo onaantastbaar en vanzelfsprekend leek als Volkswagen, hét schoolvoorbeeld van naoorlogs Duitslands economisch succes. Amper overeind gebleven op de puinhopen van de Tweede Weeldoorlog groeide het VW-concern uit tot de rots van de automobielindustrie, waarin de zwaarste storm nog geen haarscheurtje zou kunnen beuken.
Maar toen werd het september 2015 en bleek het keurige Volkswagen met uitstootcijfers te rommelen. Met Dieselgate was de eerste barst in de reputatie een feit, en niet alleen de goede naam kreeg klappen. De afwikkeling van het schandaal kostte de Volkswagen Group tot nu toe 30 miljard euro. Zelfs voor een concern van deze grootte een knoeperd van een tegenvaller.

Grootste klap moet nog komen

Terwijl Volkswagen zijn wonden nog zit te likken, zakt het marktaandeel in China, waar VW decennialang een belangrijk deel van zijn gezonde cash flow vandaan haalde, onderuit, maar daar gingen we in een vorig artikel al uitgebreid op in. Specifiek voor Volkswagen geldt dat ze een EV in het goedkopere segment missen. Die zit in het vat, maar de ID2 werd keer op keer uitgesteld. Volgend jaar komt hij eindelijk op de weg, maar het gevaar is dat menig potentiële klant dan inmiddels in een vergelijkbaar model van een concurrent zit, en zie die dan maar weer eens terug te krijgen.
En dan moet de wellicht grootste klap nog komen. De Europese Commissie scherpt de CO2-normen flink aan. Hoe dat precies zit, leggen we in een later artikel in deze reeks uit, maar van alle fabrikanten wordt de Volkswagen Group met afstand het zwaarst getroffen door deze maatregel.

Pijnlijke maatregel

Al met al is het zaak het mes in de onderneming te zetten. Fabrieken moeten dicht, het personeelsbestand flink afgeslankt. Dat is altijd al een pijnlijke maatregel, maar omdat Volkswagen ooit de garantie gaf dat medewerkers nimmer gedwongen op straat zouden komen te staan, is het in dit geval extra lastig. Daar komt bij dat de medewerkers bij Volkswagen relatief veel inspraak hebben in de beleidsvoering, omdat de vakbonden tezamen de helft van de zetels in de raad van commissarissen bezetten.

Dat lijkt effect te sorteren. Net voor de feestdagen, mooi getimed dus, wordt bekend dat Volkswagen afspraken heefyt gemaakt met vakbond IG Metall. Weliswaar moeten loon en bonussen versoberd, moeten hogere managers tien procent inleveren en worden tot 2030 zo'n 35.000 banen geschrapt, de voorgenomen fabriekssluitingen zijn - voorlopig - van de baan, hoewel de productie in Dresden en Osnabrück gaat worden afgebouwd. VW gaat op zoek naar een nieuwe bestemming voor die fabrieken en er zullen geen gedwongen ontslagen vallen.

Toch nog een lichtpuntje aan de kersttafel bij alle VW-medewerkers.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.