Deze ellende speelt bij Nissan

Flirten met Honda

Nissan Yokohama

Een groot deel van de automobielindustrie staat te wankelen en te rammelen, zo legden we eerder uit. Maar bij veel merken spelen ook specifieke problemen. Dit is er aan de hand bij Nissan.

Voor Nissan is het twee voor twaalf, als we berichten in onder meer de Financial Times mogen geloven. Toegegeven, de anonimiteit van de ‘Nissanbestuurders’ waar de krant zich op baseert, maakt het verhaal niet sterker. Maar het staat aan de andere kant niet op zich.
Net voor de eeuwwisseling stond het er ook niet best voor bij Nissan. Toen kwam de redding van Renault, waardoor de Renault-Nissan Alliance ontstond. Nu, een kwart eeuw later, wil Renault van zijn aandeel Nissan af om dat kapitaal te investeren in de elektrische tak. Ooit was Nissan voor 43 procent in handen van Renault. Dat is inmiddels afgebouwd naar een kleine 36 procent en moet nog verder terug naar 15 procent. Dreigende geldnood dus op het Nissan-hoofdkantoor in Yokohama.

Donald Trump

Naast de verwijdering van Renault speelt mee dat Nissan achterloopt op veel concurrenten wat betreft de elektrificatie. Dat is des te zuurder als we bedenken dat Nissan ooit zo voor de muziek uit liep met de Leaf. Daarom lonkt het naar landgenoot Honda om op dat gebied samen op te trekken. Dat zal nog aardig wat voeten in aarde hebben, dus op kortere termijn zijn andere maatregelen nodig. Zo dreigen er fabriekssluitingen (er is sprake van 20 procent van de productiecapaciteit) en kunnen straks 9.000 medewerkers hun laatste envelop komen ophalen. De herverkiezing van Donald Trump als president van de VS vormt een extra bedreiging voor Nissan, omdat Trump hoge importheffingen wil doorvoeren, terwijl de VS een erg belangrijke markt is voor Nissan. Inmiddels zijn er besprekingen gaande tussen Nissan en Honda, zo meldde de Japanse krant Nikkei eerder deze maand. Beide merken hebben inmiddels bevestigd al sinds de zomer serieuze fusieplannen te bespreken, waarin de merken blijven bestaan, maar de krachten bundelen met gezamenlijke platforms en strategie. Ook Mitsubishi moet bij deze club toetreden. Het proces moet augustus 2026 zijn afgerond en dan is daarmee de derde autofabrikant (na Toyota en Volkswagen Group) ter wereld een feit.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.