Deze ellende speelt bij Ford

Duizenden banen weg

Ford fabriek

De hele Europese automobielindustrie staat te wankelen en te rammelen, zo legden we eerder uit, maar bij veel merken spelen ook specifieke problemen. Dit is er aan de hand bij Ford.

Net als de meeste Europese concurrenten zwoegt ook Ford onder de economische tegenwind in de branche. Nog geen jaar geleden kondigde Ford aan in drie jaar tijd 3.800 Europese banen te schrappen, waarvan het merendeel (2.300) in Duitsland en 1.300 in het Verenigd Koninkrijk. Het zijn vooral technische en administratieve functies die komen te vervallen, omdat, zo zegt Ford in een verklaring, elektrische auto’s met minder onderdelen minder werk met zich meebrengen. Wat daarbij ongetwijfeld ook een rol speelt, is dat de dan in de startblokken staande Explorer en Capri op het MEB-platform van Volkswagen staan.

Weg warme broodjes

Ook aan de productiekant zal er worden gesnoeid, blijkt afgelopen november, wanneer nog eens 4.000 overtollige fte’s aan die onheilsboodschap worden toegevoegd. Ditmaal gaat het om 2.900 mensen in Duitsland, 800 in het Verenigd Koninkrijk en 300 in de rest van Europa. Ook bij Ford vallen de klappen vooral bij de elektrische modellen. In de zomer van 2023 werd de productieband van de Fiesta, sinds 1976 een van de warme broodjes van Ford, vrijgemaakt voor de elektrische Explorer. Toen wist het merk nog niet dat Duitsland een half jaar later de stekker zou trekken uit een belangrijke aankoopsubsidie voor EV’s, waardoor die markt een flinke knauw zou krijgen. Nu zijn het die Explorer en zijn coupé-achtige broeder Capri waarvan de productie wordt teruggeschroefd, hetgeen een groot deel van de medewerkers boventallig maakt. De tweede saneringsronde betreft 14 procent van het Europese personeelsbestand.

Lezersreacties (124)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.