Deze Duitse dealer verkoopt alleen Amerikaanse BMW’s
Stukje Amerika in Europa
BMW’s met ‘side markers’, afrekenen in dollars en tanken in gallons: dat moet wel over Amerika gaan. Toch hebben we het over een middelgrote Duitse stad, waar veel autodealers en -handelaren uitsluitend Amerikaanse klanten hebben. Daar is een goede reden voor.
David Bowie’s 'This is not America' komt ineens in ons op als we de stads inrijden. Dat gaat hier eigenlijk vanzelf als je zoals wij een beetje op de auto’s let, want in dat opzicht lijkt het hier wel degelijk om Amerika te gaan. Durango’s, Pacifica’s en Malibu’s zijn hier een belangrijk onderdeel van het straatbeeld en ook Europese auto’s hebben opvallend vaak oranje/rode ‘side markers’ en rode richtingaanwijzers. Wie oog heeft voor dat soort details, heeft misschien weleens opgemerkt dat het in Duitsland dan vaak om auto’s met ‘KL’ in het kenteken gaat. Die lettercombinatie staat voor Kaiserslautern, de stad in het zuidwesten van Duitsland met ongeveer 100.000 inwoners. Daar bovenop huisvest deze regio echter nog eens grofweg 50.000 mensen, die allemaal direct of indirect betrokken zijn bij de militaire (Navo-) nederzettingen die de Verenigde Staten hier heeft. Met name de Ramstein Air Base is gigantisch en zorgt ervoor dat de omgeving hier volledig is ingesteld op de enorme Amerikaanse aanwezigheid.

Een oer-Amerikaanse politieauto, maar dan wel met 'Dial 1-1-2' erop.
K-town
Michael Cumiskey zegt het met een dikke grijns en een Iers accent iets minder diplomatiek: “Alles hier is erop gericht om de Amerikanen zoveel mogelijk geld af te troggelen.” Cumiskey kan het weten, want hij werkt ogenschijnlijk met veel plezier bij BMW in Kaiserslautern. Dat is geen reguliere dealer, maar een officiële BMW-tak met de naam BMW Military Sales. Dat verkoopt hier en rondom andere grote bases uitsluitend aan Amerikaans militairen en verwant Amerikaans personeel, en met reden. De auto’s die in ‘K-Town’ worden verkocht, zijn in de eerste plaats überhaupt niet toegelaten voor reguliere burgers in Duitsland. Ze hebben geen typegoedkeuring, voldoen niet aan veel Duitse eisen (verlichting, emissie) en zijn vaak voorzien van een motor die hier niet leverbaar is. Voor de Amerikanen is dat echter anders, want zij kopen hier een auto onder Amerikaanse voorwaarden. Volgens Amerikaanse specificatie dus, maar belastingvrij en zelfs nog met een dikke korting ten opzichte van thuis. “Wij geven 10 procent korting op de Amerikaanse prijzen en dan zijn er ook nog acties, zoals nu met de X1”, legt Cuminskey uit. Tel daarbij op dat de Amerikanen onder de NATO Status of Forces Agreement (SOFA) geen btw of andere aanschafbelasting betalen, en het is niet gek dat veel van het hier gestationeerde personeel graag in een nieuwe of jonge auto stapt.

Omgerekend €43.335 voor een X1 M35i, die in Nederland €87.504 en in Duitsland normaliter €64.800 kost.
Heimwee
Het idee is wel dat die auto uiteindelijk mee teruggaat naar de VS, wat een belangrijke reden is om in Duitland Amerikaanse uitvoeringen aan te bieden voor deze specifieke groep. In Amerika gelden strikte wetten als het gaat om grijze import, dus een Europese uitvoering zou er simpelweg niet binnenkomen. Dan is er nog de kwestie van de persoonlijke voorkeuren. Een BMW kopen in Duitsland is zeer passend, maar er blijken zát Amerikanen te zijn die hun heimwee op automobiel gebied niet onder stoelen of banken steken. Bij een grote handelaar met de simpele naam ‘Ramstein Used Cars’ (‘Quality cars, quality service’) treffen we een eindeloze rij frisse, recent uit de VS gehaalde occasions aan. Het aanbod is volledig Amerikaans, maar daar bedoelen we dan ook Amerikaanse ‘Aziaten’ als de Kia Telluride en Toyota Avalon mee. Bedenk het en het staat er, en als dat niet zo is haalt het bedrijf de auto van je dromen alsnog naar Duitsland. Ook hier verkopen ze uitsluitend aan Amerikaanse militairen, maar dat betekent niet dat het rustig is bij Ramstein Used Cars. Het bedrijft heeft meerdere vestigingen en verkoopt alleen op deze locatie al 80 auto’s per maand.
Gallons
Zelfs óp de basis wordt in auto’s gehandeld. Dat lijkt misschien verbazingwekkend, maar dat wordt al minder als je bedenkt dat hier ook basisscholen, Burger Kings, complete ‘malls’ en zelfs tankstations zijn. Daar wordt voor Amerikaanse prijzen getankt, uiteraard in gallons en dollars. Niet zo gek dus, dat we geregeld Suburbans en andere echte mastodonten zien rijden. De Air Base is tevens de plek waar de Amerikanen hun auto laten registreren. Daar komt geen TÜV-keurmeester aan te pas, maar het levert wel een KL-kenteken op dat identiek is aan waar reguliere Duitsers in deze regio mee rijden.

Het is heus niet alleen maar 'dik spul' dat hier rijdt.
Is de regio rond Ramstein en Kaiserslautern hiermee een goudmijn voor liefhebbers van Amerikaanse vierwielers? Ja en nee. Een kijkje nemen is zeker de moeite. Wie hier echter komt om een auto te kopen, zal op de nodige hobbels stuiten. De auto’s die niet op de boot naar Amerika worden gezet staan weliswaar bij handelaren te koop, maar als Europeaan kun je ze niet zomaar registreren. Importheffingen zijn betaald, maar voor de rest is het net alsof je een auto uit Amerika koopt. Geen EU-import dus, maar een ingewikkelder en duurder importtraject dat in Nederland veelal een bezoek aan de testbaan in Lelystad zal betekenen. Voordelen ten opzichte van een aanschaf in het échte Amerika zijn er ook, want het verschepen is al gebeurd en om de auto te bekijken hoef je maar vijf uurtjes te rijden.

Bij dit soort bedrijfjes eindigen de achterblijvers, maar kopen is niet makkelijk.
Ford Explorer
Wij reden naar Kaiserslautern met onze oer-Europese Ford Explorer-duurtester en vroegen de Amerikanen even naar hun mening over die auto. Wie dat wil weten en meer van dit ‘Amerikaanse’ avontuur wil zien, moet de papieren AutoWeek zeker in de gaten houden de komende tijd!