AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze cross-over is stiekem een ingekorte oude bekende

3XO naast XUV300

Mahindra XUV 3XO
Mahindra 3XO
Mahindra 3XO
Mahindra 3XO
Mahindra 3XO
Mahindra 3XO
Mahindra XUV 3XO
Mahindra 3XO

Nu SsangYong als KG Mobility door het leven gaat en het zich in Nederland heeft geherintroduceerd, is de elektrische Torres EVX hier de enige auto van het merk. De Tivoli is niet meer, maar ver buiten Nederland heeft die auto er wel een opvallend nieuw neefje bij.

Vergeet het oude SsangYong-gamma. De Korando e-Motion is hier niet meer te koop en ook de Tivoli en diens langere XLV-broertje zijn in Nederland niet meer te bestellen. Het nu KGM geheten merk voert hier vooralsnog enkel de elektrische Torres EVX. Binnen nu en twee jaar wordt het Nederlandse modellenaanbod van KGM echter uitgebreid met drie nieuwe modellen. In thuisland Zuid-Korea worden de oude modellen van SsangYong nog wel als KGM gevoerd, zo ook de Tivoli. Het is die Tivoli die op de digitale bühne van dit artikel aan de zijlijn staat. Hij krijgt er namelijk een neefje bij: de Mahindra 3XO.

De SsangYong Tivoli waar ook deze 3XO een neefje van is.

Wie AutoWeek op de voet volgt, weet dat we ons dagelijks onderdompelen in automobiele curiosa die nooit onze kant op zullen komen. Lang niet alles is het belichten waard, maar deze Mahindra 3XO weet door ons filter heen te glippen. De Indiase kolos Mahindra verkocht in de vorm van de XUV 300 al een sterk op de SsangYong Tivoli lijkende cross-over. Die XUV 300 lijkt niet alleen sterk op de Tivoli, het is er stiekem een. Maar dan een ingekorte. De XUV300 is met z'n lengte van 3,99 meter aanzienlijk korter dan de 4,2 meter lange Tivoli. De reden voor het inkorten: auto's die minder dan 4 meter lang zijn, profiteren in India belastingvoordeel. De XUV300 is nu zo'n vier jaar oud, maar wordt (nog) niet vervangen of vernieuwd. Wél krijgt hij een variant naast zich: de 3XO. Het is overigens opvallend dat Mahindra nog met een op de Tivoli gebaseerd model komt, daar Mahindra niet meer de eigenaar is van het voormalige SsangYong.

De Mahindra 3XO is feitelijk een grondig herziene versie van de XUV300 die als los model daarnaast verkocht gaat worden. Enkel van opzij herken je de Tivoli er nog in, de complete voor- en achterzijde zijn namelijk nieuw. Hij heeft een uitgesproken gesculptuurde voorzijde met daarin haakvormige led-dagrijverlichting en over twee lagen uitgesmeerde koplampen. Achterop zien we ook flink meer hoeken en vouwen dan voorheen en ook hier is de verlichting nieuw. Geheel zoals het Handboek Autodesign 2024 lijkt te dicteren zijn de achterlichten visueel met elkaar verbonden. Ín de 3XO is alles anders: van de vorm van de ventilatieroosters tot de volledige middenconsole en de displays. De kleine Mahindra is uit te rusten met een 10,25 inch groot infotainmentscherm en met een instrumentarium met dezelfde diagonaal. Net als de XUV300 wordt ook de 3XO aangeboden met een 117 pk sterke 1.5 dieselmotor en met een 111 pk en 131 pk sterke 1.2 benzinemotoren.

De Indiase vanafprijs is - naar euro's omgerekend - vastgesteld op een bescheiden €8.340. Naar Nederland komt de 3XO natuurlijk niet, maar we wilden je deze kleine brutale rakker niet onthouden.

Lezersreacties (6)

Reageren