Deze bijzondere lpg-occasions zijn nu te koop

We vonden een Bentley tussen pick-ups en Dacia’s

Bentley Continental GTC op LPG

Auto’s op lpg zijn er steeds minder. Volgens het CBS rijden er nog maar 93.227 gasauto’s in ons land, tegen 107.927 exemplaren in 2020. Dat brengt ons bij de vraag: zijn er nog wel leuke auto’s op lpg? We worstelen ons door een aanbod van honderden pick-ups en Dacia’s en ontdekken een paar pareltjes op autogas. 

Niet dat we pick-ups en Dacia’s meteen veroordelen, maar omdat ze samen verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het lpg-aanbod op AutoWeek.nl maken ze in dit verhaal geen kans. Elke andere lpg-auto doet dat in principe wel, zolang hij maar op een of andere manier tot de verbeelding spreekt. 

Ford Mustang occasion op LPG

Ford Mustang 3.7 V6 

Een goed voorbeeld daarvan is de Ford Mustang, en al helemaal dit exemplaar van de voorlaatste generatie. Gezien de rode achterlichten en het feit dat deze zescilinder bij ons nooit officieel geleverd is lijkt het een Amerikaanse import, maar dat mag de pret niet drukken. De vanbuiten keurig weggewerkte gasinstallatie drukt in ieder geval wel de prijs aan de pomp. 

Overigens is deze zescilinder Mustang met zijn 305 pk zeker geen stakker. Als je beheerst omgaat met je rechtervoet snel je in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/h. En nog belangrijker: deze generatie Mustang heeft een vrij Europees aanvoelend onderstel en stuurt behoorlijk goed.  

Dodge Charger SRT op LPG

Dodge Charger SRT  

Ook deze spectaculaire Dodge uit 2017 bewijst dat een Amerikaanse lpg-auto niet altijd een pick-up hoeft te zijn. Ondanks zijn wat gematigdere carrosserievorm is het een indrukwekkende auto, waarbij alle 492 Hemi-pk’s naar de achterwielen gaan. De lpg-installatie van Prins is keurig weggewerkt, vanbuiten zie je in ieder geval niet dat je deze Charger voordelig kunt cha… eh, tanken. Hoe de installatie in de kofferbak en onder de motorkap werd weggewerkt zien we helaas niet. Wat we wel weten: de auto is in staat tot een 0-100-sprint in 4,7 seconden, als je je rechtervoet tenminste weet te beheersen. Anders zet je je lpg-voordeel al snel om in een set nieuwe achterbanden.  

Mercedes-Benz E55 AMG op LPG

Mercedes-Benz E 55 AMG 

Niet alleen Amerikanen weten hoe je veel vermogen in een vrij standaard carrosserie propt. Nee, laat dat kunstje ook gerust over aan de heren van AMG! Zo is deze ontzettend dikke E 55 Combi alweer 24 jaar oud, zijn 354 pk spreken nog altijd tot de verbeelding. In 2018 kreeg dit exemplaar te maken met een tweede drieletterige benaming: lpg. Dat zorgt ervoor dat deze AMG iets minder hard in de portemonnee graait dan hij normaal gesproken zou doen. 

De AMG lijkt goed te zijn onderhouden en er is duidelijk aan gewerkt door een lpg-inbouwer met hart voor de auto. De tank is onder de vloer geplaatst waardoor je niets aan bagageruimte inlevert, de interieurschakelaar is keurig achter de asbakklep verborgen en ook aan de buitenkant zien we geen ontsierende gasdop.   

Jaguar XJ6

Jaguar XJ 6 4.2 

Hele vet, die dikke Duitser, maar bij het zien van deze fraaie rode Jaguar XJ 6 uit 1974 krijgen we pas echt weke knietjes. Wat is dit toch een elegant ontwerp! Eigenlijk is dit exemplaar te mooi om dagelijks mee te rijden, al moet dat dankzij de lpg-installatie toch relatief voordelig te doen zijn. Zeker omdat de inmiddels vijftig jaar oude Jag is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Toch hopen we dat deze auto in handen komt van een echte liefhebber, bij wie hij zeker honderd jaar oud kan worden. Gelukkig heeft de gasinbouwer zijn best gedaan en de fraaie koets ogenschijnlijk helemaal intact gelaten. We zien geen ontsierende tankdop en ook onder de motorkap ziet het er keurig uit. 

 

Bentley Continental GTC op LPG

Bentley Continental GTC 6.0 W12 

Maar de bijzonderste, of op zijn minst opvallendste lpg-auto die we tijdens onze speurtocht vinden is toch deze Bentley Continental GTC met 6,0-liter W12. Het gaat om een prachtig samengestelde cabriolet uit 2007, met prestaties die tot op de dag van vandaag imponeren. 0 naar 100 in 5,1 seconden is vlot, maar vooral de topsnelheid van 312 km/u blijft speciaal. Wat wil je ook met een vermogen van niet minder dan 561 pk. Zelfs al zou de gasinstallatie daar een paar van wegsnoepen, dan houd je nog ruim voldoende over.  

Ook opvallend: een nadere blik op de foto’s leert dat de gasdop bij deze auto in het midden van de achterbumper is geplaatst. Daarbij is het ding voorzien van een rood Bentley-logo. Misschien niet de mooiste oplossing, wel een lekker statement. Onder de kofferbak is harder gewerkt om de installatie te verstoppen, want de gastank is keurig bekleed en lijkt niet eens zoveel ruimte in te nemen. Hoe de installatie er onder de motorkap uitziet wordt niet duidelijk, maar we kunnen ons voorstellen dat het daar nog eens aanzienlijk voller is dan normaal. 

 

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.