Deze auto’s hebben een opvallend slim interieur

Denk verder dan de Multipla

Toyota IQ

Momenteel leven we in een tijd waarin auto’s vooral auto moeten zijn. Instappen, zitten, overleven, uitstappen en klaar. Niet eens zo lang geleden was dat anders en toonden fabrikanten uitspattingen waar Barbapapa jaloers op kan zijn. Het leidde tot een aantal uitzonderlijk slim in te richten auto’s. Natuurlijk kent iedereen de Renault Scénic, maar stoelen die alleen verschuifbaar en/of uitneembaar zijn, vinden we niet bijzonder genoeg. Het kan veel interessanter. Hoeveel interessanter, dat zie je hier. 

Het is logisch dat deze vondsten werden toegepast in MPV’s, maar ook buiten dit segment pakten fabrikanten soms flink uit. We beginnen met een auto van slechts 2,99 meter lang en komen, via onder meer een pick-up en een bestelauto, uit bij een klassieker.

2+1+1/2

Leuke auto, zo’n Smart, maar wel een beetje dom. Een constatering die bij Toyota tot de iQ leidde. Om hun drie meter-auto slimmer te maken dan de Duits-Zwitserse concurrent gooiden de Japanners het concept ‘auto’ flink op de schop. De motor kwam weliswaar gewoon voorin, maar de versnellingsbak werd daar schuin voor gelegd om extra voetenruimte voor de passagier te creëren. Niet voor extra luxegevoel, maar het levert vooral meer beenruimte op voor een derde, niet al te groot persoon achterin. Drie inzittenden op drie meter dus, maar dat was voor Toyota niet genoeg. Ook achter de bestuurder kan een zitplaats worden gerealiseerd, waar iemand zonder benen best aardig zit. 

Twee keer drie

Niet alleen kleine auto’s kun je slimmer indelen dan andere fabrikanten. Dat bewees Fiat in 1998 met de Multipla. Over de vormgeving van die auto is al genoeg gezegd, waardoor je bijna zou vergeten hoe slim hij eigenlijk is. De Multipla is namelijk geen simpele vijfzitter, nee, standaard biedt hij ruimte aan zes personen! Door wat extra breedte en de bijzonder rechtopstaande zijramen kan een zesde persoon gewoon middenvoor plaatsnemen. Voor Multipla-rijders die dat maar raar vonden, bood Fiat, in plaats van stoel zes, een koelbox aan. Helemaal uniek bleef de uitvoering van Fiat niet. Ook de Honda FR-V, die zes jaar later op de markt kwam, had drie zitplaatsen voorin. 

Fiat Multipla

Picknick-opstelling

Hoe kun je de flexibiliteit van jouw nieuwe auto beter benadrukken dan door hem om te toveren in een luxe lounge voor een premium picknick? Dat is precies wat Renault in 1984 deed met de Espace. Niet eens in een concept-car, want bij elk exemplaar dat de fabriek verliet, konden de voorstoelen worden omgedraaid voor een gezellig samenzijn met de achterpassagiers. De middelste achterstoel dient daarbij, eenmaal omgeklapt, als tafel. Uiteraard zijn de achterste stoelen ook draaibaar, verschuifbaar en uitneembaar, waardoor de Espace naast lounge en personenshuttle ook verhuiswagen kan zijn.

Eerste Renault Espace vanbinnen.

Stow ’n Go 

Leuk, Renault, dat gesleep met stoelen, maar in de praktijk is dat toch vooral gedoe. Dat vonden ze bij Chrysler ook, dus ontwikkelden ze Stow ’n Go. Daarmee kun je bij de Chrysler Voyager sinds 2005 – en ook bij de huidige Pacifica – alle zeven zitplaatsen in de vloer laten verdwijnen. Als bonus heb je, als de stoelen rechtop staan, een aantal flinke bagagevakken in de wagenvloer. Natuurlijk kost dit systeem wat ruimte ten opzichte van helemaal uitneembaar meubilair, maar nu hoef je die loodzware zetels niet naar het tuinhuisje te slepen. Dat is voor de meeste mensen belangrijker dan een paar extra liters. Lekker gewerkt, Chrysler! 

Stow 'n Go Chrysler Pacifica

Chrysler Pacifica

Magic Seats

Uitneembare stoelen spreken voor Honda niet tot de verbeelding, want ze missen wat magie. Daarom ontwikkelde het zijn eigen ‘Magic Seats’, die je onder meer in de Jazz en enkele generaties van de Civic vindt. Op het oog lijkt het een heel normale achterbank, maar dat verandert als je het zitvlak omhoog klapt en in verticale positie vastzet. Daardoor ontstaat een bijzonder hoge ruimte achter de voorstoelen, waarin je onder meer kamerplanten of (kinder)fietsen kunt vervoeren. Ook leuk als party trick: je loopt immers gemakkelijk door de auto heen. 

Honda Jazz

Echte armleuningen 

De achterbank van de Opel Zafira Tourer (2011-2019) heeft misschien geen magische naam, toch is het tovenarij. Het bestaande Flex7-systeem werd voor dit model nog verder geperfectioneerd, waarvan met name de buitenste passagiers op de achterbank profiteerden. Wanneer ze de middelste zitplaats wegklappen, zakt deze diep naar beneden en ontvouwen zich twee businessclass-achtige armleuningen. Van gezinsbak tot Harry Mens-waardige zakenwagen, de Zafira is het in een handomdraai. 

Fun voor vier in een Skoda Felicia

Stel, je hebt een compacte pick-up en je wilt maximale ruimte in de laadbak. Dat kan. Maar je hebt ook vrienden en die moeten soms ook mee. Error! Tenzij je zo’n vrolijke, knalgele Skoda Felicia Fun bezit. Onder alledaagse omstandigheden is het een tweezitter met giga-laadbak, maar als het nodig is, klap je de achterwand van het passagierscompartiment in één soepele beweging uit. Daardoor ontstaan er twee extra zitplaatsen, zodat jouw pick-up ineens plek biedt aan vier. De achterpassagiers zitten weliswaar in de openlucht, als in een landaulet, maar Skoda levert er een zeiltje bij waarmee je het compartiment droog houdt. Geniaal. 

Slapen in je auto

Misschien wel de bekendste ‘slaapauto’ is de Renault Twingo, waarin je de voorstoelen en (verschuifbare) achterbank kunt laten samensmelten tot een rudimentair bed. Die Twingo is echter niet de enige auto waarbij de stoelen kunnen worden omgetoverd tot ligplaats, ook de Honda Jazz is met zijn magic seats om te turnen tot een soort sofa. En mocht je denken dat dit soort fratsen tot het verleden behoort, dan heb je het mis. De compacte, goedkope Dongfeng Box is desgewenst ook om te toveren tot mini-lounge. We achten de kans klein dat iemand deze functie ooit echt heeft gebruikt , maar het staat wel gezellig in de folder. 

Dongfeng Box

Lekker languit: ook dát kan in een Dongfeng Box.

Doorlaadbusjes 

Het grote nadeel van bestelauto’s is dat er zo weinig in past. Huh, wat, hoe kan dat als er praktisch geen interieur in zit? Nou, wie wel eens lange spullen in zo’n busje heeft moeten proppen, kent de beperkingen. De scheidingswand achter de voorstoelen, die je in de meeste busjes vindt, bemoeilijkt namelijk het inladen van langere voorwerpen. Daardoor past er in de praktijk soms meer in een MPV of stationwagon dan in zo’n op het oog veel grotere bus. 

Dat kan niet de bedoeling zijn, vonden tenminste de slimmeriken van Stellantis. Zowel hun compactere bestellers (zoals de Opel Combo) als de grotere (zoals de Peugeot Expert) zijn optioneel verkrijgbaar met Moduwork, een groot doorlaadluik in combinatie met een opklapbare passagiersstoel. Dat geeft de ruimte om bijvoorbeeld een ladder door te schuiven tot in het passagierscompartiment. Hè hè, eindelijk een busje waar je wat mee kunt.  

Kamperen in een Jogger 

Let op: de volgende optie kost knaken. Gelukkig is de Dacia Jogger standaard niet al te duur, dus is er kans dat je geld overhoudt voor het Sleep Pack. Voor een lieve €2.181 levert de Dacia-dealer een speciaal voor de Jogger ontwikkelde houten box die je in de kofferbak verankert. Het ding is voorzien van een groot aantal scharnieren, waarmee je hem op inventieve wijze uitvouwt tot een perfect in de auto passend tweepersoonsbed. Het matras is eveneens opvouwbaar en gelukkig bij de prijs inbegrepen. Dat geldt niet voor een set matten waarmee je de ramen verduistert (€320) en een aan de auto vast te knopen tunneltent (€568,50). Helaas levert Dacia zo’n box niet voor de Spring – dat zou te geestig zijn. 

Slaap lekker!

Voetenvenster van Toyota 

Praktische vondsten beperken zich niet tot auto’s die als ruimtewonder zijn bedoeld, ook in het topsegment vind je zo nu en dan een pareltje. In dit geval is het Toyota dat met de eer gaat strijken, want in de tweede generatie van zijn absolute topmodel Century zit een wel heel bijzondere voorstoel. Om ervoor te zorgen dat de passagier links achterin – het is immers een rechtsgestuurde auto – riant zit, is er een luik in de stoel aangebracht. Het levert de passagier vrijwel ongelimiteerde beenruimte op, en de chauffeur het gezelschap van een paar - hopelijk - vrolijke voeten. 

Toyota Century tweede generatie

Glamping met Citroën 

Het lijkt nu of flexibiliteit een relatief jonge uitvinding is, maar dat is allesbehalve waar. Voor de uitsmijter gaan we terug in de tijd, en wel naar het Franse platteland. De Citroën 2CV had namelijk al eenvoudig uitneembaar zitmeubilair, dat door zijn vorm gemakkelijk vrijstaand te gebruiken is. Jawel, je rijdt met de Eend naar de camping, zet je tent op en demonteert de autostoelen voor een comfortabele zit. Wijntje erbij, kaasje wellicht, en je weet waarom joie de vivre geen Duitse uitspraak is. 

Citroen 2CV met bankje eruit

Citroën 2CV

Heb je praktische tips voor mensen die meer willen weten over de auto die je rijdt? We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

    Lezersreacties (57)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.