Deze auto's hadden de motor vóór de vooras

Citroën LN

Auto's als de Kever en de Porsche 911 zijn bekend om hun motor achter de achterasprincipe. Er zijn echter ook auto's geweest die de motor vóór de vooras hadden.

Citroën LN (1976)

De Citroën LNA is er een, een auto die als LN in eerste instantie alleen verkrijgbaar is met een luchtgekoelde 602 cc metende 2-cilinder die in zijn geheel voor de vooras hangt. De kleine Fransman is daarin niet de enige.

Panhard 24 (1964)

Deze fraaie coupé heeft een slechts 848 cc metende tweecilinder boxermotor voor de vooras hangen. Hiermee borduurt Panhard voort op de techniek van de Dyna’s van net na de Tweede Wereldoorlog.

DKW F102 (1964)

De F102, de laatste DKW, is een door Mercedes ontwikkelde voorwielaandrijver met voor de vooras een driecilinder tweetaktmotor. Een ook door Mercedes ontwikkelde viercilinder viertaktmotor verschijnt pas in 1965, waarbij de auto tevens een facelift krijgt en verder gaat als Audi F103 (ook: Audi 72).

Ford Taunus 12M (1965)

Als opponent voor de Volkswagen Kever ontwikkelt Ford in Amerika de Cardinal, een voorwielaandrijver met een V4 voor de vooras. De auto blijkt eigenlijk te duur en gaat uiteindelijk in Keulen in productie als de Taunus 12M.

Saab 92 (1949)

De tweecilinder tweetakt lijnmotor in de Saab 92 staat dwars voorin, met in het verlengde van de krukas de versnellingsbak. Deze set zit in zijn geheel vóór de vooras. Later, bij de 93 en 96 staat de aandrijflijn juist weer in lengterichting.

Jowett Javelin (1947)

Goed voor 50 pk hangt voor de vooras van de Jowett Javelin een 1,5-liter aluminium viercilinder boxermotor met bovenliggende nokkenasen, hydraulische klepstoters en twee carburateurs.

Lancia Fulvia Sport (1965)

Net als de Lancia Flavia heeft ook de Lancia Fulvia voorwielaandrijving en een in lengterichting geplaatste motor voor de vooras. Alleen waar de Flavia een viercilinder boxermotor heeft, heeft de Fulvia een 13° V4.

Subaru 1000 (1966)

Na eerst wat auto’s met andere aandrijfconfiguraties komt Subaru in 1966 met de 1000. Die heeft een viercilinder boxermotor voor de vooras, een concept waaraan Subaru na bijna zestig jaar nog altijd vasthoudt.

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.