Deze auto's deden wat de eerste Volkswagen Golf ook moest doen

Van achter naar voor

Volkswagen Kever vs Volkswagen Golf

De Volkswagen Kever – met zijn motor achterin – waarover je vorige week kon lezen is opgevolgd door de Golf met zijn motor voorin. Maar de Golf is niet de enige die een voorganger met een omgekeerde lay-out moest vervangen: deze zeven auto’s hadden dezelfde opdracht.

Renault 4 (1961)

Wanneer de R4 de succesvolle 4CV vervangt is het bij Renault niet meteen over en uit met auto’s met motoren achterin; nog tien jaar lopen er auto’s als de Dauphine, de R8 en de R10 van de band. Het ‘Viertje’ is de eerste Renault met voorwielaandrijving.

Chrysler Sunbeam

Chrysler Sunbeam (1977)

Behalve zijn basismotor heeft de Chrysler Sunbeam weinig gemeen met zijn voorganger, de Hillman Imp. De Sunbeam staat op een ingekort Avenger-onderstel met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Na de overname van Chrysler Europe door Peugeot gaat de auto vanaf het najaar van 1979 verder als Talbot Sunbeam.

Fiat Panda (1980)

De Panda neemt het stokje over van de 126. Die 126 is in beginsel een doorontwikkeling van de oorspronkelijke 500. In sommige landen is de Panda geleverd met de luchtgekoelde tweecilinder uit de 126 die in de Panda uiteraard de voorwielen aandrijft.

Porsche 924 (1976)

Aanvankelijk in opdracht van Volkswagen ontwikkeld als vervanger in het VW-gamma van de VW-Porsche 914/4 wordt de 924 uiteindelijk bij Porsche zelf in het programma opgenomen als de opvolger van zowel de 914/6 als de 912E.

Skoda Favorit (1987)

Met zijn door Bertone getekende vijfdeurs koetswerk is de Favorit de eerste Skoda met de motor dwars voorin en ook de eerste voorwielaandrijver. Het is in alle opzichten anders dan de 105/120-familie.

Audi 50 (1974)

In 1968 neemt Volkswagen NSU over en voegt het samen met Audi. In Ingolstadt wordt de opvolger voor de Prinz-familie (met motor achterin) ontwikkeld als Audi NSU K50, net als zijn grote broer de K70 nu met de motor voorin. Met VW-logo’s leren we de 50 kennen als Polo.

Suzuki Alto (1979)

Aanvankelijk aangeduid als SS30 Fronte en SS40 Fronte is de Kei-car die wij kennen als Alto de opvolger van de Fronte-familie waarbij kleine tweetaktmotoren tussen de achterwielen zaten.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.