Deze autootjes waren er al als vierdeurs toen dat nog bijzonder was
Tot begin jaren 70
Tot begin jaren zeventig was de spoeling dun voor wie een kleine auto zocht met een set eigen deuren voor de achterpassagiers. Deze vierdeurs kleintjes waren er al toen dat nog echt bijzonder was.
Morris Minor (1950)
Aanvankelijk verschijnt de door Alec Issigonis ontworpen Minor in 1948 met twee deuren. Vanaf 1950 krijgen de achterpassagiers hun eigen ingang. Of dat een succes is? Uiteindelijk zal de auto tot 1970 in productie blijven.
Austin A30 (1951)
De A30 is Austins antwoord op de Minor. Wanneer Austin en Morris fuseren, krijgt de Minor de A-motor uit de A30. De A30 zelf blijft maar vijf jaar in productie, maar de A-motor houdt het vol tot 2000, wanneer de laatste Mini van de band loopt.
Renault 4CV (1947)
Als vorm van herstelbetaling overwegen de Fransen in 1945 om de complete Volkswagen-fabriek naar Frankrijk te halen. Zover komt het niet. Wel moet krijgsgevangene Ferdinand Porsche advies geven bij de ontwikkeling van de Renault 4CV en die krijgt in tegenstelling tot de Kever vier deuren. Net als de 2CV dus.
Mazda Carol (1962)
In de jaren zestig was de Japanse auto-industrie al bezig met kei-cars. Van de Mazda Carol die van 1962 tot 1970 is geleverd, werd ook een vierdeurs geleverd. Die was langer dan de tweedeurs, maar hij had dan ook een grotere motor, met 586 cc.
Seat 800 (1963)
Aanvankelijk bouwt Seat vooral Fiats in licentie. De 800 is echter een eigen model, een 600 met extra portieren. Vóór heeft hij zelfmoorddeuren.
Buick Mini-Brute (1966)
Naast zijn grote modellen biedt Buick eind jaren 60 ook een naar Amerikaanse maatstaven klein sedannetje aan: de Mini-Brute. Wij kennen hem gewoon als de Opel B Kadett, maar dan met een Olympia-neusje.
Honda Civic (1972)
Begin jaren 70 stapt de auto-industrie voorzichtig over naar de hatchback. Zo ook Honda. De eerste Civic is er zowel met een grote als een kleine achterklep en in dat laatste geval dan met twee of vier portieren. Keuzestress.
Peugeot 104 (1972)
De Peugeot 104 debuteert als een vierdeurs fastback met een kleine achterklep. Pas bij de facelift wordt de kleine klep vervangen door een grote en wordt de 104 een vijfdeurs hatchback.