Deze 7 auto's hadden een glazen achterklep

Volvo 480 - Volvo 1800 ES - Volvo C30

Meer zicht, simpeler te produceren of gewoon omdat de aanblik ervan opknapt: door de jaren zien we bij verschillende autofabrikanten een glazen achterklep voorbijkomen.

Hillman Imp (1963)

Met de motor achterin blijft er weinig bagageruimte over. Via de openslaande achterruit heb je bij de Imp voornamelijk toegang tot de hoedenplank.

Volvo 1800 ES (1971)

In de laatste fase van zijn bestaan verschijnt de Volvo 1800 als shooting brake, met een volledig glazen achterklep. Die iconische achterklepconstructie zien we later terug bij de Volvo 480 en Volvo C30.

 

Matra-Simca Bagheera (1973)

De grote glazen achterklep maakt van de Bagheera een liftback. De klep biedt niet alleen toegang tot de bagageruimte, maar ook aan de middenmotor daaronder. In 1980 wordt het kunstje herhaald bij de Murena.

Chrysler Sunbeam (1977)

De Sunbeam komt van dezelfde tekentafel als de Horizon en is onderhuids vooral een Chrysler Avenger. Zijn glazen achterklep is echter  vooral een knipoog naar zijn voorganger, de Hillman Imp.

Reliant Scimitar GTE (1968)

Bij Reliant zijn ze bedreven in het bouwen van auto’s met een kunststof koetswerk en een glazen achterklep. Na de Scimitar GTE in 1968 is dat in 1973 bij de driewielige Robin niet anders.

Think City (2008)

Hoewel de zwarte coating aan de binnenkant misschien anders doet geloven, is de achterklep bij de Think City zowel boven als onder de knop helemaal van glas.

Toyota Tercel (1978)

Naast de brave twee- en vierdeurs Tercels is de driedeurs variant met zijn glazen derde deur net even anders. De grote glasplaat is geen blijvertje, de tweede generatie heeft een conventionele achterklep.

Dit zijn zeven voorbeelden van auto's met een glazen achterklep, weet jij er nog meer? Noem ze gerust in de reacties. 

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.