AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Devon GTX eerste slachtoffer 2010
36
We noteren het merk Devon als eerste slachtoffer in 2010. Hun GTX gaat niet in productie.
Eventjes leek het er op dat Amerika er weer een sportautomerk bij kreeg. Maar helaas gaat de productie van de Devon GTX, die stond gepland voor het voorjaar van 2010, niet van start. De nieuwe sportauto is grotendeels gebaseerd op de techniek van de Chrysler Viper. Daarvan wordt in juli de productie gestaakt. Onder meer de 8,4-liter V10 en het onderstel zijn van de sportauto van Chrysler afkomstig. Door het stoppen van de Viper, komt die onderdelenvoorziening in het nauw.
De sterren stonden gunstig voor de GTX. Tijdens testen op Laguna Seca en Willow Springs zette de auto veelbelovende tijden neer. Om gewicht te besparen is een koolstofvezel carrosserie gebruikt. Devon wilde 36 GTX'en per jaar gaan bouwen. Eén van de financiers wilde Devon vastleggen op een bepaald productieaantal. Daar kon het merk niet mee akkoord gaan. Ook door die beslissing wordt het kindje met het badwater weggegooid, meldt het Amerikaans Automobile Magazine.
In september kwam AutoWeek-lezer Marc van de Kant een Devon in het wild tegen in de VS. Dat zal wel een unieke spot blijven.
Lees ook
Nieuws
Rimac Nevera zet reeks nieuwe snelheidsrecords neer
Nieuws
Lanzante 95-59 is beresterk eerbetoon aan Le Mans-McLaren
Nieuws
Hyundai Ioniq 6 N: de nachtmerrie van de Tesla Model 3 Performance
Nieuws
Maserati MCPura: de MC20, maar dan beter
Nieuws