Designreview Xpeng G6: 'Merk doet mee met de beste op designgebied'
Geen toevalstreffers
De XPeng G6 is de tweede SUV van het Chinese merk en concurreert met de Tesla Model Y, eveneens een EV. Wat valt op aan het design van de G6? Het fundament van een goed ogende auto zijn correcte proporties. Autodesigner Niels van Roij bekijkt de nieuwste Xpeng in detail.
De automotive gulden snede: packaging. Dat is de samenstelling van onderhuidse techniek met daarbinnen de plaatsing van componenten als motor, versnellingsbak, wielen, mensen en de aerodynamica- en veiligheidsparameters van het geheel. Dat alles samen bepaalt in grote mate of de proporties van een auto goed zijn of kunnen zijn. Onooglijke auto’s als de Peugeot 407, de Volkswagen ID-modellen en de SsangYong Rodius zijn uitmuntende voorbeelden van auto's met slechte proporties.
Xpeng P7 designreview ook al positief
Xpeng deed het eerder met de P7 proportioneel opvallend sterk. De goede dash-to-axle ratio van dit model is hiervoor onder meer van belang, met voldoende afstand tussen dashboard en voorwielen. De lange wielbasis en korte overhang vooraan dragen ook bij aan de goede verhoudingen. Een fors minpunt zijn de te kleine en te ver naar binnen geplaatste wielen. Het maakt de carrosserie – ondanks zijn goede verhoudingen – optisch zwaarlijviger dan het geval zou zijn geweest met wielen in de correcte verhoudingen tot het lichaam. Bij de G9 SUV zijn wielen en carrosserie beter op elkaar afgestemd.
De kleinere G6 heeft een zeer cleane carrosserie, passend in het rijtje van bovengenoemde G9 en P7. Daar waar de flanken van de P7 neigen naar generieke vormen is de G6 voorzichtig atletisch gevormd. Wel neigt de vormentaal van de surfacing op de deuren naar de S-vormige lightcatchers die Mazda al jaren toepast.
De flank is – afhankelijk van perspectief, gebruikte cameralens en hoek – soms een tikje aan de zware kant. Met name de forse oppervlakte van de rijke surfacing boven het achterwiel speelt de auto dan visueel parten.
Recht van achteren valt dat gewicht weg en laat Xpeng ook hier zijn designcapaciteiten zien. Het zwarte dak, dat de visuele hoogte verbergt, loopt door in de achterruit en de zwarte spoiler die zich onder in de grafische outline van de ruit bevindt.
De optisch zwevende, in carosseriekleur uitgevoerde dakspoiler is geraffineerd geïntegreerd met subtiele surface-bewegingen.
De typische Xpeng DRG – de horizontale lichtbalk met daaronder op secundair niveau de werkelijke lampen – wordt door het merk ook op het gezicht van de G6 toegepast. Deze specifieke down the road graphic is wederom uitgevoerd zonder faux grille en de neus oogt hierdoor goed gebalanceerd. De grafische elementen van de zwarte, omhooglopende outline rond de voorspoiler, de laag geplaatste dubbele koplampen en de lightbar geven het merk duidelijk voldoende creatieve mogelijkheden voor een eigen karakter.
In driekwart-vooraanzicht oogt de auto sterk, met een goede stance, juiste verhoudingen tussen greenhouse en body en een prettig aflopende daklijn. De proporties van de neus zijn opvallend verfijnd, het visuele gewicht boven het voorwiel is zeer laag. De surfacing eroverheen is technisch sterk uitgevoerd en de grafische elementen van de DRG, de rand rond het voorwiel en de decoratieve unit op het spatbord kennen een goede vormconsistentie: zacht gevormd, een tikje sensualiteit in de huid en vooral sterk uitgewerkt.
Het Xpeng-karakter is toegankelijk door zijn zachtheid, terwijl het ontwerp van de G6 noch zwaar, noch ongedefinieerd oogt. Bovendien kent het ontwerp door verfijnde details in onder andere de grafische elementen voldoende karakter. Na de P7 en G9 bewijst Xpeng dat het met de G6 geen maker van toevalstreffers is, maar meespeelt met de beste.
PRIVATE LEASE Xpeng G6
