Designreview Dacia Duster: ‘Simply clever zoals dat ene merk dat ooit was’
Niels van Roij enthousiast
Dacia heeft de nieuwe Duster onthuld. Dit derde model zet de geschiedenis voort van een auto die volgens autodesigner Niels van Roij is uitgegroeid tot een waar merkicoon.
Vanaf de start in 2010 zijn er 2,2 miljoen exemplaren van de Dacia Duster verkocht. De Duster is Dacia. In twee generaties heeft dit model de marktperceptie van het merk Dacia getransformeerd.
De Duster veranderde van een auto die vooral was bedoeld voor de krappe beurs tot een keuze die aantrekkelijk is voor redenen buiten enkel het vriendelijke prijskaartje. De Duster is de bereikbare, leuke, vriendelijke 4x4, een moderne Fiat Panda 4x4.
De nieuwe generatie behoudt alle esthetische kwaliteiten van zijn voorgangers en bevestigt zijn persoonlijkheid als solide en robuuste compacte SUV. Klanten gaven tijdens onderzoeken aan niet te veel verandering te willen. De Duster is geliefd. Range Rover kreeg bij de ontwikkeling van zijn L460 dezelfde opvallende briefing.
Volgens David Durand, hoofd design bij Dacia, heeft het designteam een sterke focus op de verhoudingen gehad, zelfs voordat het aan de styling, de invulling van die verhoudingen met graphics en surfacing, begon. Die missie is geslaagd, want de Duster kent een sterke volumebalans: de design-executie is uitzonderlijk goed.
Kwaliteit Dacia-design beter dan huidige Volkswagens en Audi's
Het vinden van de juiste proporties – die in dit geval niet enkel prettig gevormd en in goede balans met elkaar dienden te zijn, maar ook een typisch Duster-karakter moesten spreken – is absoluut cruciaal. Goede proporties zijn het fundament dat voorkomt dat je als autodesigner later je toevlucht moet nemen tot stilistische kunstgrepen. De kwaliteit van het Dacia-werk overstijgt dat van vele merken die het juist wel van moeilijke noodsprongen moeten hebben. Denk hierbij aan een groot deel van de huidige Volkswagen- en Audi-producten.
Het ontwerp leunt op de uitzonderlijk goede range concept-cars die het merk onlangs toonde, alle met een outdoor stijl en robuustheid bestaande uit pure vormen. De Y-vormige lichtsignatuur die werd geïntroduceerd op de concept-cars is nu groter en benadrukt de benaderbare, maar assertieve stijl van de SUV en is op zowel de koplampen als de achterlichten toegepast.
De Dacia-ontwerpers gingen uit van eenvoudige volumes: de passagiersruimte, motorkap en daaromheen forse spatborden. Vervolgens werden deze hoofdelementen door middel van pure en overzichtelijke surfacing aan elkaar vastgemaakt. Daardoor kreeg het model een moderne, technische en geconstrueerde stijl, met een heel bewust getekende, gebeeldhouwde lijnvoering.
Het is met deze kwaliteit van design ongehoord dat nergens door het Dacia-marketingteam de ontwikkelingsschetsen bij persberichten of op websites zijn geplaatst.
Hieronder achtereenvolgens de Dacia Bigster Concept, de Sandrider Concept en de Manifesto. Tekst gaat verder na foto's.
Dacia Bigster Concept
Dacia Manifesto
Dacia’s zijn sinds de oprichting van het merk toegankelijk voor een grote groep klanten. Nu is de bereikbaarheid er nog steeds, zonder dat er aan aantrekkelijkheid wordt ingeboet. Deze kernwaarden hebben door de jaren heen een stevige, langdurige relatie met klanten ontwikkeld. Dacia’s zijn eenvoudig, eerlijk en authentiek. What you see is what you get. Geen toeters en bellen, geen neppe chromen afwerking of imitatie-aluminium. Wel zijn er stoere, gerecyclede kunststoffen voor alle beschermende buitenpanelen toegepast. Ze zijn door en door gekleurd en zullen daarom bij beschadigingen hun tint behouden.
Voor de derde iteratie is het ontwerp van de Duster opnieuw uitgevonden. Het Dacia-designteam is erin geslaagd de briefing perfect uit te voeren: de juiste balans tussen innovatie op gebied van doorontwikkeling van het merk-DNA en de invulling ervan via goede proporties en nieuwe surfacing-ideeën, materialen, kleuren en graphics. Nieuw, maar zonder de essentie en roots uit het oog te verliezen. Simply clever, zou het merk dat ooit vergelijkbaar sympathieke, slimme en benaderbare auto’s bouwde daarover zeggen...
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Duster TCe 90 Bi-Fuel Prestige - RIJKLAARPRIJS - LPG G3 - Achteruitrijcamera - Sidebars - Trekhaak - Dealeronderhouden
- 2022
- 47.775 km

Dacia Duster 1.6 SCe Prestige navi, trekhaak
- 2018
- 78.688 km

Dacia Duster 1.3 TCe Serie Limitee 15th Anniversary | Achteruitrijcamera | Navigatie | Airco
- 2020
- 105.209 km