Denemarken: alle waterstofstations dicht
Sluiting in plaats van uitbreiding
Een flinke knauw voor wie niet kan wachten tot Europa een waterdicht waterstofnetwerk heeft: in Denemarken is besloten alle bestaande waterstoftankstations te sluiten.
Hoewel de techniek nog in de kinderschoenen staat, is de algehele tendens dat het aantal waterstofstations zich uitbreidt. Als het niet voor personenauto’s gaat werken, dan tenslotte wel voor vrachtwagens en andere grote commerciële jongens. Toch? De Deense exploitant van waterstofstations Everfuel gelooft daar voorlopig niet meer in. Het sluit alle drie de waterstofstations die Denemarken rijk was, meldt Energywatch. Everfuel bezat die stations – naar verluidt alle waterstofstations van Denemarken – sinds 2020, toen het bedrijf ze van een andere partij overnam. Het plan van Everfuel was veelbelovend: al aan het einde van 2023 moesten er in Denemarken in totaal negentien waterstofstations zijn. Niet alleen gaat dat niet door, de reeds bestaande stations gaan dus ook nog dicht.
Everfuel houdt de deur trouwens nog wel op een kier om samen met klanten en partners tot een manier te komen waarop de stations toch nog open kunnen blijven, maar wil er zelf geen geld meer in pompen. Dat is namelijk al genoeg gebeurd: Everfuel zou alleen al in de eerste helft van 2023 10,9 miljoen euro zijn kwijtgeraakt aan de exploitatie.
Everfuel-CEO Jacob Korgsgaard ziet zelf ook wel dat de batterij-elektrische oplossing de strijd gaat winnen op de personenautomarkt, maar denkt tegelijkertijd dat de beperkingen van het energienet weleens een reden zouden kunnen zijn voor een opleving van waterstof. Everfuel gaat wel door met het produceren van waterstof en zal die voorlopig voor andere toepassingen gebruiken.
“De productie van waterstof, de tankvrachtwagens en de tankstations zijn geen van alle zo volwassen als we hadden gehoopt toen we onze ambities wereldkundig maakten”, meldt Krogsgaard tegenover Energywatch. Hij voegt er nog een belangrijk nadeel aan toe: het blijft stil vanuit autofabrikanten. Toyota biedt de Mirai aan en Hyundai heeft nog altijd de Nexo, maar verder blijft het bij schoorvoetende ‘proefballonnen’ als de BMW iX5 Hydrogen. In Denemarken rijden nu in totaal 136 waterstofauto’s rond, lezen we, waarvan slechts tien in particulier bezit. “Dat maakt het lastig om tot een goed businessmodel te komen voor de waterstofstations”, verklaart Krogsgaard, die een van die tien auto’s bezit. Een klassiek kip-ei-verhaal dus, of in dit geval geen van beide.