Definitief: De nieuwe Mazda3

Mazda 3
In Frankfurt zal Mazda de Europese versie onthullen van de Mazda3, de opvolger van de 323. We hebben nu de officiële foto's en gegevens.
ign=center>

In Frankfurt staat de Europese versie van de Mazda3, de opvolger van de 323. We hebben nu de officiële foto's en gegevens.

Mazda onthulde in maart in Genève de MX Sportiv concept car als voorloper van de opvolger van de succesvolle 323. In juni werd hij in Japan Axela gedoopt, maar in Europa heet hij Mazda3. Hij is voor Mazda uiterst belangrijk, want hij moet het in de populaire middenklasse gaan opnemen tegen een heel regiment concurrenten, inclusief de nieuwe Astra en Golf.
Het ontwerp is uiteraard in dezelfde stijl van de Mazda6, Mazda2 en de RX-8, met stoere lijnen en een geprononceerde neus. L/b/h van de Mazda3 zijn 4,42/1,76/1,47 m, terwijl de wielbasis een lengte heeft van 2,64 m. Daarmee is de Mazda3 één van de langste auto's in zijn klasse. Met een korte overhang vóór en achter, zou de binnenruimte wel eens riant kunnen zijn. Mazda legt met de 3 een claim op het grootste dashboardkastje in de klasse (inhoud 8 l). De bagageruimte heeft een inhoud van 300-635 l. Om de instap te vergemakkelijken, is de zogenaamde heuppositie 30 mm hoger dan in de 323.
De Mazda3 is uitgerust met airbags voor, en opzij en met gordelspanners. Gordijnairbags zijn tegen meerprijs leverbaar. Als optie zal de auto geleverd kunnen worden met een DVD-navigatiesysteem met een 7-inch display in het midden van het dashboard.
Volgens zijn makers heeft de nieuwe auto 'ZoomZoom'-wegligging met onafhankelijke wielophanging rondom. Verder is hij uitgerust met geventileerde schijfremmen vóór en massieve schijven achter, terwijl ABS en EBD standaard zijn. Stabiliteitscontrole (DCS) met tractiecontrole is als optie leverbaar. De 1.6 heeft hydraulische stuurbekrachtiging, bij de 2.0 is de stuurbekrachtiging van het elektro-hydraulische type.
Bij de marktintroductie is de 'drie' beschikbaar met twee motorvarianten, de 1.6 met 105 pk en een maximum koppel van 145 Nm bij 4000 tpm en de 2.0 met 150 pk en een maximum koppel van 187 Nm bij 4500 tpm, die beide behoren tot een nieuwe generatie viercilinders. Het gemiddelde verbruik van deze motoren ligt respectievelijk op 7,2 l/100 km en 8,2 l/100 km Ze worden geleverd in combinatie met een vernieuwde vijfversnellingsbak. De 1.6 is ook beschikbaar met een viertraps automatische transmissie. Een derde benzinemotor, de 1.4 komt, evenals de nieuwe 1.6 common-rail diesel in 2004 beschikbaar.
De hatchback zal later dit jaar gezelschap krijgen van de sedan.

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.