Defender krijgt een kleiner broertje – Vooruitblik

Defender zoekt het lagerop

Defender Sport (Illustratie: Larson)

Highlights 'Defender Sport'

  • Herkenbaar Defender, maar dan compact
  • Herkenbaar Defender, maar dan elektrisch
  • Vervangt mogelijk ook Discovery Sport

Sommige liefhebbers zitten nog steeds in een hoekje te mokken dat de actuele Land Rover Defender geen ‘echte’ Defender is, maar bij Land Rover – of pardon, Defender – weten ze wel beter. Daar zien ze alleen maar dat die geciviliseerde terreinbeul gretig aftrek vindt en in trek is bij een uiterst brede doelgroep. Of het nu gaat om het trekken van een zware kar, het doorploegen van een modderig terrein of het gezien worden bij een gala, een Defender kan het allemaal.

Die onverzettelijke, stoere uitstraling speelt natuurlijk een rol bij die populariteit, dus is het niet gek dat JLR (Jaguar Land Rover) dat nog wat verder wil uitmelken. Naast talloze motorvarianten en drie verschillende lengtes voor de reguliere Defender zit er daarom een kleiner model in het vat. Dat gaat wellicht Defender Sport heten en past met een lengte van zo’n 4,5 meter goed tussen de Discovery Sport en de Range Rover Evoque.

Defender Sport (Illustratie: Larson)

Defender Sport (Illustratie: Larson)

Reservewiel

Die Discovery Sport is inmiddels aardig op leeftijd en omdat we daar nog geen opvolger van hebben zien rijden, kan het zomaar zijn dat de Defender Sport ook die auto gaat vervangen. Met de genoemde lengte valt de ‘baby-Defender’ grofweg in het segment waar je ook auto’s als de BMW X1 en de Mercedessen GLA en GLB aantreft, al oogt het Land Rover-product natuurlijk een stuk stoerder dan die wel erg fijngeslepen SUV’s. Een rechte achterkant, vierkante neus en grote wielkastverbreders staan daarvoor garant. Het geschetste exemplaar heeft geen reservewiel achterop, omdat de testauto’s die we hebben zien rijden dat ook niet hadden. De lege achterdeur, laaggeplaatste achterlichten en dito kentekenplaat laten hier echter wel ruimte voor, dus wellicht vindt zelfs dat typische Defender-element zijn weg naar dit ‘kleintje’.

Electric first

We noemden dan wel de X1, GLA en GLB als concurrenten, maar wellicht is het beter om van de iX1, EQA en EQB te spreken. De Defender Sport wordt namelijk tenminste leverbaar als EV, maar is misschien zelfs wel altijd elektrisch. Dat was van origine het plan toen de Britten aankondigden om toekomstige compacte modellen op het elektrische EMA-platform te bouwen. Sindsdien is de wereldwijde kijk op puur elektrische auto’s wel veranderd en lijkt een louter elektrische toekomst voor de Defender Sport een te grote gok.

Wij zetten ons geld daarom op een ‘electric first’-benadering, zoals we dat ook wel bij onder meer Stellantis en Mercedes zien. Elektrische aandrijving heeft daarbij de prioriteit, maar (plug-in-)hybride aandrijving zal dan ook tot de mogelijkheden behoren. Het nieuwe platform is uiteraard niet alleen voor deze instap-Defender ontwikkeld, maar zal op termijn zijn weg ook vinden naar de opvolger van de Range Rover Evoque. Wellicht komt er op deze basis zelfs nog een alternatief van de Discovery, al lijkt dat de minst levensvatbare van de drie submerken.

Mocht Land Rover daar toch van afzien, dan is de Defender Sport indirect ook meteen de vervanger voor de Discovery Sport. Zelfs als die auto wel wordt vervangen, zal dat ongewild waarschijnlijk zo zijn. Mensen willen immers Defenders, misschien wel in elk deel van de markt waar maar een Defender voor kan worden verzonnen.

In China is de productie van de ‘Disco Sport’ en de Range Rover Evoque zelfs al gestopt. Daar wordt de productielijn omgebouwd voor de komst van de Freelander, een nieuwe SUV met Chery-techniek, die een wat vriendelijker prijskaartje moet krijgen dan we van Land Rover gewend zijn. Ook deze plug-in hybride zou zomaar naar Europa kunnen komen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.