De W12 is dood, leve de V8 Hybrid

6.0 W12 vervangen door plug-in hybride V8

Bentley V8

Het is over en uit voor de machtige 6.0 W12 van Bentley. De heftige twaalfcilinder maakt plaats voor een krachtbron met vier cilinders minder. Een V8 dus, bovendien bijgestaan door een elektromotor.

Je leest het goed: de 6.0 W12 maakt plaats voor een plug-in hybride aandrijflijn. Dat kondigt Bentley aan dat de twinturbo W12 hing in onder de Flying Spur, Bentayga, Continental GT en de daarvan afgeleide Batur. De W12 moet het veld ruimen voor een aandrijflijn die de Britten heel bombastisch Ultra Performance Hybrid hebben gedoopt.

Die heeft uiteraard heel wat te bieden. De Ultra Performance Hybrid-aandrijflijn bestaat uit een V8 en een elektromotor, een combinatie die samen goed is voor 'meer dan 750 pk'. Daarmee wordt de aandrijflijn sterker dan de W12 in zijn eentje ooit is geweest. Die schopte het in de Batur immers tot exact 750 pk. Het is niet bekend welk deel van het vermogen uit de koker van de elektromotor afkomstig is. Bentley vertelt evenmin hoe groot het accupakket is dat bij de aandrijflijn hoort, al geeft het wel aan dat de plug-in hybride hardware een elektrische actieradius van 80 kilometer mogelijk maakt.

Bentley belooft de komende weken meer informatie vrij te geven. Tot we meer weten, moeten we het met bovenstaande én met een geluidsfragment van de V8 doen.

Video

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.