De Volkswagen Golf werd in 5 jaar tijd €10.000 duurder – Back to Basics
Maar dan heb je wel een cilinder extra
De Volkswagen Golf was ooit de publiekslieveling van Nederland, maar moest in 2024 genoegen nemen met een 39e plek. Dat laat zich heus niet door alleen de prijslijst verklaren, maar toch is het interessant om te zien wat een basis-Golf tegenwoordig te bieden heeft. En hoeveel duurder hij is geworden.
Volkswagen Golf 1.5 TSI 116 pk - €35.990
Ga even lekker zitten: in 2025 kost de simpelste Golf maar liefst €9.995 meer dan in 2020. Dat is een stijging van bijna 40 procent, en daarin staat de Golf helaas niet alleen. Misschien zijn de prijsstijgingen in autoland zelfs wel het hardst voelbaar in dit segment, waar een basis-Astra in vier jaar tijd ook zo’n €10.000 duurder werd en het ‘toegangskaartje’ voor een Toyota Corolla sinds 2019 met €9.000 in prijs steeg.
Schrikbarende bedragen, al zegt de prijs net niet alles. Zo is de Golf inmiddels voorzien van een 1,5-liter krachtbron met 116 pk in plaats van een 1.0 driecilinder met 90 pk. De handbak mocht blijven, maar ging wel van vijf naar zes versnellingen. De Golf is niet al te lang geleden rondom vernieuwd, het touchscreen is standaard een slag groter dan voorheen en adaptieve cruisecontrol is, in tegenstelling tot voorheen, standaard van de partij.
Ondanks die facelift ziet een basis-Golf van nu er niet significant anders uit dan een exemplaar uit 2020. De uiterlijke wijzigingen zijn minimaal en de goedkoopste Golf gaat nog altijd gehuld in ‘Urano Grey’, een kleur die vooral bedacht lijkt om kopers tot het bijbetalen voor wat anders te bewegen. De instapversie, die overigens eenvoudigweg ‘Golf’ heet, staat standaard op 15-inch stalen wielen met wieldoppen, een uitstervende oplossing. Ledverlichting rondom is standaard, maar uiteraard wel in de eenvoudigste van de drie verkrijgbare versies. Dit is bovendien de enige Golf zonder ‘privacy glass’. Die smaakgevoelige voorziening kost je €290 extra, maar wordt op alle andere versies van de Golf inmiddels standaard gemonteerd.
Adaptieve cruisecontrol
Ook vanbinnen treffen we de nodige unieke elementen aan, exclusief voorbehouden aan de instapversie. Dat geldt bijvoorbeeld voor het eenvoudige stofje op de stoelen, die het zonder lendensteun doen en zich ook daarmee onderscheiden van de zetels in andere uitvoeringen. Een aluminium-stripje op het dashboard ontbreekt alleen hier en de basis-Golf doet het zonder draadloze telefoonlader. Wat is er wel? Dat grote touchscreen dus, voorzien van draadloze Android Auto en Apple CarPlay waardoor we de navigatie eigenlijk niet missen. ‘Digital Cockpit Pro’, een uitgebreide versie van het digitale instrumentarium, is ook gewoon standaard, net als automatische climatecontrol (een zone) en de al genoemde adaptieve cruisecontrol. Iedere Golf heeft bovendien standaard parkeersensoren rondom, een startknop en verwarmde buitenspiegels, maar dan zijn we er ook wel als het om luxe gaat. Stoelverwarming ontbreekt bijvoorbeeld en in die categorie kunnen we ook een achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels en keyless access scharen.
Wie dat soort fratsen alsnog wil, moet al snel overstappen naar de duurdere Life Edition. De optielijst van de ‘Golf Golf’ is zo beperkt dat we hem integraal hier kunnen plaatsen:
- Privacy glass, €290
- Reservewiel, €90
- Zij-airbags achter, €340
- Trekhaak, €840
- Een andere kleur, €290 tot €1.190.
- Lichtmetalen wielen (16-inch), € 940
Daarmee is het lijstje aanmerkelijk beperkter dan bij platformgenoot Seat Leon, die zelfs in basistrim de optie biedt voor een panoramadak, stoel- en stuurverwarming en een comfortpakket. Die auto is trouwens ook goedkoper (inmiddels €30.990) en heeft standaard lichtmetaal.
De keuze van de auteur
De Product Managers bij Volkswagen hebben hun werk weer slim gedaan. Door de poort naar meer luxe bij de basisversie eigenlijk dicht te gooien, is de €2.500 duurdere Life Edition (€38.490) al snel aantrekkelijk. Die Life Edition heeft onder meer standaard metallic lak en lichtmetaal, dus als je die twee opties op de basis-Golf neemt is het prijsverschil eigenlijk nog maar €943. Voor dat geld krijg je onder meer comfortstoelen, mooiere bekleding, een achteruitrijcamera, keyless entry en alarm. Bovendien zijn er bij een Life veel meer opties beschikbaar, zoals , stoel- en stuurverwarming, een panoramadak of extra assistentiesystemen.
De Life Edition opent op zijn beurt de weg naar de plug-in hybride eHybrid, die VW voor nog eens €1.500 extra voorziet van een plug-in hybride-aandrijflijn en die een automaat, 88 pk extra en een elektrische actieradius van maar liefst 144 kilometer met zich meebrengt. Die Golf 1.5 eHybrid is als het gaat om value-for-money eigenlijk de ‘sweet spot’ van de Golf, maar met minimaal €39.990 zonder opties ook wel erg duur. Mijn ideale Golf zou nog duurder zijn, want eenmaal op dit punt moet het panoramadak, de stoelverwarming en een kleur er ook maar tegenaan. Het totaal komt dan op €42.362 en dat heeft natuurlijk niets meer te maken met het basismodel.
Let niet op de dikke GTE-uitvoering, maar wel op de kleur: 'Crystal Ice Blue' moet het worden.
Laten we het daarom eens anders doen, en die basisversie volop omarmen. De wieldoppen horen er dus gewoon bij maar we gaan wel voor een kleur. ‘Crystal Ice Blue’ slaat helemaal dood in de configurator, maar is in het echt een prachtig sprankelend lichtblauw. Die wordt het, en dan staat er een auto die met €36.780 nog altijd erg aan de prijs is.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.5 TSI 116pk |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.915 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.284 mm / 1.789 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.204 kg |
Laadvermogen | 596 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 124 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 8.5 2.0 TSI 265pk GTI | Panorama dak | Leder | Stoelverwarming & -ventilatie | Elektrische stoelen | Black style |
- 2024
- 22.486 km

Volkswagen Golf AUTOMAAT 1.5 eTSI 115 PK DSG Goal | LED | Navigatie | Adaptieve Cruise Control | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming |
- 2024
- 6.769 km

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 115 PK DSG Life Edition | Navigatie | 18" | Getint Glas | Camera | Apple CarPlay |
- 2024
- 4.551 km