AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De Tweeling: Suzuki Baleno – Toyota Glanza

Indiaas feestje

De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
Suzuki Baleno
(Maruti) Suzuki Baleno facelift

Zeg ‘Glanza’ en de meeste autoliefhebbers denken meteen aan een snelle, rechtsgestuurde versie van de laatste Toyota Starlet. Deze week presenteerde Toyota in India een nieuwe Glanza. Die is nog steeds rechtsgestuurd, maar zeker niet gebaseerd op een Starlet.

De nieuwe Starlet is een product van Toyota Kirloskar Motor, de Indiase afdeling van het Japanse merk. Het gamma van Toyota Kirloskar wijkt stevig af van dat van de Europese tak. Zo is er de speciaal voor deze markt ontwikkelde Etios, maar ook een Yaris die niets met  ‘de onze’ te maken heeft.

Daartussenin plaatst Toyota nu deze Glanza, een auto die je ongetwijfeld wél herkent. Het is namelijk niets meer of minder dan een Suzuki Baleno, de nuchtere, ruime broer van de Swift. Die Baleno is niet geheel toevallig een product van Maruti Suzuki, de Indiase tak waarmee Suzuki bepaald succesvol is.

De Tweeling: Suzuki Baleno - Toyota Glanza

Er is niet veel voor nodig om van een Baleno een Glanza te maken. Het neusje dat je hier ziet, heeft zich nog niet in Europa laten zien, maar is in India al wel op de Baleno verschenen. Toyota hoefde daarom alleen nog maar met een nieuwe grille en natuurlijk de nodige logo’s en typeplaatjes te komen en klaar was de nieuwe hatchback. Ook het interieur is helemaal Suzuki, inclusief het van dat merk bekende infotainmentsysteem.

Lezersreacties (12)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 3
Aparte vormgeving, nieuwsgierig makend. Superzuinig, in de executive uitvoering heel ruim uitgevoerd. En betaalbaar. Niets op de kwaliteit aan te merken. Duurdere (P)HEVS in hogere segmenten rijden onzuiniger. Fijn merk, Suzuki.
929V6
929V6
  • 1
Beetje verwarrend artikel: moet de eerste alinea niet beginnen met "De nieuwe Glanza"?
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 3
M'n vriendin heeft er eentje, rijdt stuurt en schakelt heerlijk, zuinig, stil, extreem ruim voor 'n B-segmenter; en inderdaad een iets te klein voorraam voor langere mensen (stoplichten zien kan een crime zijn). Jammer van die BPM-boete alhier; haar luxere versie (climatronic, adaptieve cruisecontrol) kostte € 11.900,- (instapper vanaf € 9.999,-) daar waar je hier in NL pas ruim boven de 17k begint....
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 2
Beetje zielig om in zo'n topic weer trollerig over Duitse merken te beginnen, @PODENCO.
.
Suzuki en Mazda hadden hier ook zo'n rebatching ... eh samenwerking voor de Ertiga, die werd de Mazda VX of zo. Ik denk dat het aantal daarvan verkocht op één hand te tellen valt en vraag me werkelijk het nut af van zo'n kloon. (Die vaak ook nog eens duurder is.)
.
De Baleno zie je hier trouwens redelijk veel, en in de meeste landen is er weinig concurrerend aanbod, men gaat óf kleiner (Brio e.d.) óf naar 3-rijen MPV.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Mooi en aansprekend model.
Gubstra
Gubstra
  • 0
Zag net de nieuwe Toyota-reclame. Een waardig opvolger van 'Clean Diesel'. De schaamte voorbij.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Euro 6 motor. Over trollen gesproken.