De Tweeling: Saab 9-7X - Oldsmobile Bravada - Buick Rainier - enz.
Meer Oldsmobile dan Chevrolet
De door Saab-liefhebbers verguisde 9-7X staat in Europa bekend als het broertje van de Chevrolet Trailblazer, maar heeft eigenlijk meer overeenkomsten met de Oldsmobile Bravada en Buick Rainier.
De Saab 9-7X is een auto die Saab-liefhebbers liever niet tegenkomen. De grote SUV is een puur General Motors-product en doet nauwelijks moeite om zijn Amerikaanse genen te verbergen. De basisvorm is die van een klassieke Amerikaanse SUV, de opbouw die van een klassieke body-on-frame-truck. Het GMT360-platform geldt in GM-kringen als 'midsize', maar levert auto’s op die in Europa absoluut onder de noemer ‘groot’ worden geschaard.
Dat de 9-7X een technisch broertje van de Trailblazer is, is technisch gezien natuurlijk juist. Wie de koetswerken van beide auto’s goed bekijkt, zal echter zien dat de Saab niet alleen een andere neus heeft, maar ook een andere raampartij. Die sluit dankzij de optisch losgeweekte achterste zijruit wonderwel aan bij het silhouet van de voorlaatste 9-5 Estate, maar dat is eigenlijk toeval. Het basisdesign van de flanken is namelijk niet afkomstig van Saab, maar van de in 2002 gepresenteerde Oldsmobile Bravada. Toen GM het merk Oldsmobile aan de wilgen hing, was dat model pas twee jaar oud. Daarom leek het de Amerikanen een goed idee om dat onder de vlag van het in 2000 volledig ingelijfde Saab te laten voortleven. Ook Buick kreeg een eigen variant, de Rainier.
Om de Saab, die overigens ook gewoon in Europa leverbaar was, van een echt Saab-sausje te voorzien, werd toch nog de nodige moeite gedaan. Behalve de typische Saab-neus kwamen er deels witte achterlichten en werden de flanken helemaal strakgetrokken. Ook verscheen er een ‘eigen’ dashboard, dat dankzij de opvallende, eigenwijze ventilatieroosters lijkt op dat van de modellen uit Zweden.
Isuzu
General Motors is een koning in het breed inzetten van modellen en hield het dan ook niet bij de Oldsmobile, de Buick, de Chevrolet en de Saab. Het GMT360-platform bracht ook de GMC Envoy voort. Ook dat model kreeg een stevig afwijkende koets, met een wat anoniemer neusje en opnieuw een afwijkend interieur. De GMC diende als basis voor de laatste loot aan de stam van de middelgrote GM-SUV’s: de Isuzu Ascender. Daarmee was het eindelijk de beurt aan Isuzu om een model te lenen van GM, nadat de Amerikanen met onder meer de Opels Frontera en Monterey jarenlang op de Japanners hadden gebouwd voor hun terreinbeulen.