De Tweeling: Fiat Panda - Seat Marbella
Laatste nazaat
De leek zal vast regelmatig een Seat Marbella ten onrechte aan hebben gezien voor een Fiat Panda. Niet geheel onbegrijpelijk, want het is even twee keer kijken voordat je de verschillen spot. Daarom leggen we het graag nog eens uit in 'De Tweeling' van deze week.
Seat en Fiat hebben, behalve hun Zuid-Europese afkomst, tegenwoordig eigenlijk niets meer met elkaar gemeen. Een groot deel van de vorige eeuw waren de twee merken echter nauw met elkaar verbonden. Sterker zelfs; het overgrote deel van het modellengamma was naadloos uitwisselbaar. In de jaren 80 kwam daar een einde aan, toen Seat op eigen benen kwam te staan. De 'echtscheiding' verliep niet bepaald rustig en Seat werd door Fiat meermaals op de vingers getikt vanwege vermeend plagiaat. Het ontwikkelde namelijk de auto's uit de Fiat-tijd door tot modellen die wel heel veel leken op hun inmiddels losstaande nieuwe Fiat-verwanten.
De Panda vormde hierop een uitzondering. Die werd namelijk gewoon netjes via een aangekochte licentie aan Seats aanbod toegevoegd. De naam bleef gelijk en dus rolde de auto aanvankelijk als Seat Panda van de band. Dat veranderde toen Fiat haar banden met Seat helemaal verbrak in 1986. De Panda werd in Italië grondig tegen het licht gehouden, maar daar kon Seat niet langer van profiteren. De Seat-versie van de kleine stadsrakker moest door zónder de onderhuidse moderniseringen die Fiat op de Panda doorvoerde. Seat zorgde er net als Fiat wel voor dat de inmiddels tot Marbella omgedoopte auto qua uiterlijk, net als de Fiat, meer met de tijd meeging.
Vanaf de facelift zijn de verschillen tussen de Panda en zijn Spaanse evenknie duidelijk te zien. Waar de kentekenplaat aan de achterkant van de Fiat naar de bumper verhuisde, bleef deze bij de Seat op de achterklep zitten. Ook aan de voorkant is het verschil goed zichtbaar. De Marbella kreeg een wat schuin aflopende (vaak meegespoten) grille, terwijl de Panda een scherper aflopend neusje kreeg zónder meegespoten grille. Ook zijn de koplampen en achterlichten van beide modellen wezenlijk anders, hoewel dat op het oog misschien niet direct opvalt.
Dat de Marbella niet helemaal in de pas liep met de Panda qua ontwikkeling, uitte zich ook in de verkoopaantallen. De Panda was weliswaar ook op meer markten vertegenwoordigd, maar was na de facelift vanwege de modernere techniek ook interessanter voor veel autokopers. De lagere verkoopprijs van de Marbella kon dat verschil slechts deels opvangen. Hier in Nederland verkocht Seat toch nog ruim 24.000 Marbella's. De Panda vond hier vier keer zoveel kopers.