De Tweeling: Chrysler Sebring - Volga Siber

Amerikaans/Russische samenwerking

Volga Siber
Volga SiberVolga SiberVolga SiberVolga SiberVolga SiberVolga SiberChrysler Sebring Dodge StratusChrysler Sebring Dodge StratusChrysler Sebring Dodge StratusChrysler Sebring Dodge StratusChrysler Sebring Dodge StratusChrysler Sebring Dodge StratusChrysler Sebring Dodge Stratus
Amerikanen en Russen zijn in het verleden niet altijd soepel door één deur gegaan, maar aan het begin van deze eeuw was er ten minste één vruchtbare samenwerking. Die resulteerde in de laatste Volga-personenauto uit de geschiedenis.

Eén blik op die auto, de Volga Siber, is namelijk genoeg om te zien dat het in feite om een Chrysler Sebring gaat. De tweede generatie van de Sebring, waarvan de eerdere editie in Europa Stratus heette, werd tussen 2000 en 2006 door Chrysler gevoerd. Naar goede traditie van het merk was de auto er ook als Dodge, een auto die in de Verenigde Staten verwarrend genoeg ook bij de tweede generatie de naam Stratus kreeg. Daarmee hebben we in feite dus al een tweeling te pakken, maar binnen hetzelfde concern is zo'n 'rebadge' weinig opzienbarend. De Volga Siber is dat des te meer.

De Siber kwam pas op de markt toen de Sebring al lang en breed was opgevolgd door de totaal anders ogende derde generatie. Volga had al in 2005 besloten om zich te gaan toeleggen op bedrijfsauto's en bussen, maar kwam op dat besluit terug toen het in 2008 de kans kreeg om de rechten op de oude Sebring/Stratus van DaimlerChrysler over te nemen. De Siber kreeg een nieuwe grille, iets anders gevormde en ingedeelde koplampen en dito achterlichten, maar bleef voor de rest bijzonder trouw aan het oorspronkelijk ontwerp van de forse, langgerekte sedan. Ook het dashboard en zelfs het stuurwiel zijn typisch Chrysler, wat het Russische logo in het midden van het wat plompe 'rad' des te opmerkelijker maakt.

Onder de Russische naam hield het Amerikaanse ontwerp het nog tot 2010 uit, waarna Volga zich definitief terugtrok van de personenautomarkt. De laatste échte Volga, de eindeloos doorontwikkelde en in de basis stokoude 31105, verdween in 2009 van de markt. In 'In het wild' is een exemplaar uit 2007 al eens voorbijgekomen, net als een Volga 21 uit 1966.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.