De Tomaso P72: analoog statement na zes jaar werkelijkheid

Geen schermen of rijmodi, wel 700 pk

De Tomaso P72
De Tomaso P72De Tomaso P72De Tomaso P72De Tomaso P72De Tomaso P72

Van uitstel komt lang niet altijd afstel. Zes jaar nadat De Tomaso de eerste foto's van de P72 vrijgaf, is die wulpse exoot eindelijk in productievorm gepresenteerd.

Autoland heeft het lang zonder De Tomaso moeten doen, maar het is nu écht terug. Medio 2019 slingerde het toen recent herrezen De Tomaso de eerste foto's van zijn P72 geheten concept-car de wereld in. Dat zou een exclusieve exoot worden, die als spiritueel opvolger van de P70 – een raceauto uit de jaren zestig – zou fungeren. Lang bleef het stil rond de P72, maar hij is nu dan écht klaar voor – een piepklein hoekje van – de markt.

De P72 is volgens zijn scheppers een auto die de sfeer ademt van een tijd waarin design en techniek doorspekt was met emoties in plaats van algoritmes. We zien een wulps gelijnde en overduidelijk met retro-elementen gelardeerde supercar, die zelfs enigszins de sfeer ademt van modellen van Spyker en Pagani. Kijk maar eens naar dat interieur, dat is afgeladen met bijzondere details, zoals het opengewerkte schakelmechaniek.

De koets van de De Tomaso P72 is volledig opgetrokken uit koolstofvezel. Achter de voorstoelen en zo laag mogelijk in de koolstofvezel monocoque ligt een 5.0-V8 die volgens De Tomaso helemaal zelf is ontwikkeld. Dankzij een supercharger levert die achtcilinder 700 pk en 820 Nm. Instelbare rijmodi? Vergeet het maar. Je moet die 700 pk in de P72 altijd helemaal zelf beteugelen.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.