AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De stoomauto is terug!
8
Voor de laatste recordpoging met een stoomauto moeten we terug tot 1906. Komende augustus gaat het British Steam Car Team proberen het uit dat jaar stammende record te breken. Als dát niet gaat lukken...
Toen de automobiel nog in de kinderschoenen stond, werd veel gebruikgemaakt van stoomkracht om de karrossen van toen vooruit te krijgen. Met de nieuwe aandacht voor alternatieve aandrijving, steekt ook stoomkracht zijn kop weer op. Het British Steam Car Team bereidt een recordpoging voor met een stoomauto. In augustus moet de auto gaan rijden op de zoutvlakte van het Amerikaanse Bonneville.
Welke snelheid het team wil klokken, is niet bekend, maar het feit dat Don Wales achter het stuur gaat zitten, belooft veel. Hij is een nazaat van Donald en Malcolm Campbell die vele snelheidsrecords achter hun naam hebben staan. Wales zelf reed in 2000 al eens een snelheidsrecord met de elektrisch aangedreven Bluebird Electric.
Het laatste snelheidsrecord met een stoomauto dateert uit 1906 en staat op naam van Fred Marriott. Hij joeg destijds zijn Stanley Steamer naar 205 km/u. Anno 1906 een serieuze snelheid. Maar de kans is groot dat Marriott komende augustus eindelijk van zijn voetstuk wordt gestoten. Voor de mensen van het British Steam Car Team is de behaalde snelheid niet eens het hoogste doel. Ze hopen vooral dat hun recordpoging zorgt voor hernieuwde aandacht van de industrie voor stoomauto's.