De simpelste Seat Arona heeft geen naafdoppen meer, maar is wel rood - Back to Basics
Hij is er nog
Seat verlaagt de prijzen van de meeste modellen. In het geval van de Arona valt het voordeel nog mee, maar de korting is wel een mooie gelegenheid om eens te bestuderen of zo’n basis-Arona in 2024 nog een goede aanbieding is.
Seat Arona 1.0 EcoTSI 95 pk Style - €24.990
De Seat Arona verscheen al in 2017. Niet zo gek dus, dat het model al eens eerder schitterde in ‘Back to Basics’. Prijsverlaging of niet, in november 2018 was een Arona een stuk goedkoper dan nu. Toen stond hij al voor €19.650 op de stoep, nu ben je voor de nog altijd ‘Reference’ geheten basisversie €24.990 kwijt.
Voor dat geld krijg je nu een auto die heel wat minder ‘basic’ oogt dan destijds. Dat komt om te beginnen door de facelift, die in 2021 een subtiel andere voor- en achterbumper én standaard ledkoplampen bracht. De Arona heeft in 2024 ook standaard meegespoten deurgrepen en spiegelkappen én lichtmetaal. Vooral dat laatse is een grote stap ten opzichte van de stalen wielen met naafdoppen (!) die in 2018 nog standaard waren. Ondergetekende vindt die ronde toonbeelden van gierigheid stiekem wel charmant, maar de gemiddelde autokoper wordt ongetwijfeld blijer van de exemplaren die nu onder de auto glimmen. De lakkleur is eveneens veranderd: vroeger was een Arona zonder bijbetaling altijd blauw, nu opvallend knalrood. Alle andere tinten, zelfs uni-wit, drijven de prijs (iets) op.
Seat Arona Reference (2018).
Seat Arona Reference (2024).
Ook aan de binnenkant is er in een paar jaar tijd veel veranderd, want het belangrijkste onderdeel van de facelift was in 2021 een nieuw dashboard. Daarop prijkt standaard een touchscreen, terwijl de kaalste Arona vroeger niet eens een radio had. Dat lees je goed: in 2018 werd je als prijsbewuste Arona-koper nog afgescheept met ‘radiovoorbereiding’, net zoals dat in 1989 gebruikelijk was bij een Golf II. Tegenwoordig is zelfs een digitaal instrumentarium gewoon standaard.
Verwacht evengoed niet dat zo’n simpele Arona zich met een Bentayga kan meten. De stoelen, bijvoorbeeld, zien er door hun vlakke afwerking erg eenvoudig uit. Het gehele binnenste is sowieso saai zwart, we zien veel hard plastic en hoewel het stuurwiel keurig met leer is afgewerkt, geldt dat niet voor de pook. De in het aanraakscherm verstopte radio stuurt in het geval van de Reference slechts vier speakers aan, terwijl andere uitvoeringen er zes hebben. Een regensensor ontbreekt en dat geldt tevens voor een in hoogte verstelbare bijrijdersstoel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren, automatische climatecontrol, een middenarmsteun voor en zelfs make-upspiegels in de zonnekleppen. Zelfs in de bagageruimte wordt er bezuinigd, want de flexibele laadbodem van andere versies ontbreekt in de basis-Arona. Een eenvoudige airco en cruisecontrol maken een ritje in deze Spanjaard heus geen drama, maar riant uitgerust is een Seat Arona Reference ondanks alle verbeteringen nog altijd niet.